LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Startersrenteregeling melkkoe Eigen Huis Hypotheek Service

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
barabas

Startersrenteregeling melkkoe Eigen Huis Hypotheek Service

Ongelezen bericht door barabas »

Ik heb een woning gekocht van de "Woningstichting Leusden" voor 183000 euro. Als je koopt bij de Woningstichting Leusden is het mogelijk de woning te kopen met startersrenteregeling. Het aantrekkelijke van de startersrenteregeling is dat je meer financieringsruimte krijgt. In mijn geval leverde deze constructie me 25.000 extra financiering op.

Via bemiddeling de Hypotheekshop is deze constructie uiteindelijk rond gekomen. In zoverre niets aan de hand. Tot je de details van de constructie ziet. Dan blijkt opeens dat er een partij is die onbehoorlijk veel heeft verdiend aan deze constructie, maar daarvoor nauwelijks iets heeft hoeven doen. En dat in naam van de "Vereniging Eigen Huis".

Bemiddeling kost geld, dat is normaal en acceptabel. De Hypotheekshop heeft bemiddeld, heeft daarbij deugdelijk werk afgeleverd en een bescheiden beloning ontvangen van slechts € 1.040,--. Maar naast de Hypotheekshop is er een andere partij is die nauwelijks moeite heeft hoeven doen en veel meer geld incasseerde dan de Hypotheekshop: de "Eigen Huis Hypotheekservice".

Het gaat niet om de VEH zelf, maar om de firma "Eigen Huis Hypotheekservice". Juridisch gezien is "Eigen Huis Hypotheekservice" een totaal andere naam dan "Vereniging Eigen Huis". Dus de vereniging en dit bedrijf staan formeel gezien totaal los van elkaar. Echter... een eigen website van de Eigen Huis Hypotheekservice is niet te vinden. Al hun informatievoorziening verloopt via de website van de VEH. VEH en "Eigen Huis Hypotheekservice" zijn in allerlei gemeenten buren of voordeurdeler. VEH en "Eigen Huis Hypotheekservice" zijn dus in werkelijkheid intensief verstrengeld.

De bemiddeling van de Hypotheekshop kostte mij: € 1.040,-- euro.
De bemiddeling van de "Eigen Huis Hypotheekservice" kostte mij: € 2.455,-- euro, waarvan € 1.040,-- euro voor de Hypotheekshop.

Via de Vereniging Eigen Huis wordt dus meer verdiend aan de startersrenteregeling dan wat de bemiddeling van de Hypotheekshop kost. Dat is toch bizar? En welke inspanning staat hier tegenover? hooguit licht administratief werk. En zij hebben natuurlijk de startersrenteregeling ontwikkeld. Maar ja... voor wie deden ze dat?

Ik vraag me dus af: maakt de "Eigen Huis Hypotheekservice" misbruik van haar machtspositie? En als dat zo is, in welk daglicht komt hiermee de "Vereniging Eigen Huis" te staan? Wiens belang staat bij de VEH voorop? Dat van de leden of dat van "Eigen Huis Hypotheekservice BV".

een vraag, een antwoord

Re: Startersrenteregeling melkkoe Eigen Huis Hypotheek Service

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Beste Barabas,

Ik snap helemaal niets van je verhaal.
Eigen Huis Hypotheekservice is de hypotheek adviesclub van de Vereniging Eigen Huis, is niets geheimzinnigs aan, kijk maar op de site. Als lid van de VEH, kkrijg je korting op je advies- en bemiddelingskosten.

Wat ik niet begrijp is waarom je je hypotheek hebt laten regelen door de Hypotheekshop en bovendien door de Vereniging Eigen Huis, heb je aan 1 adviseur niet genoeg?
De Hypotheekshop kan toch ook de starterslening voor je regelen, maar je zou het b.v. ook zelf kunnen doen.

Raar verhaal dit, of ik mis iets.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Kan het niet zo zijn dat de "bemiddelingskosten" voor VEH een soort koopprijs is voor het product (=startersregeling)?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

barabas schreef:Ik heb een woning gekocht van de "Woningstichting Leusden" voor 183000 euro. Als je koopt bij de Woningstichting Leusden is het mogelijk de woning te kopen met startersrenteregeling. Het aantrekkelijke van de startersrenteregeling is dat je meer financieringsruimte krijgt. In mijn geval leverde deze constructie me 25.000 extra financiering op.

Via bemiddeling de Hypotheekshop is deze constructie uiteindelijk rond gekomen. In zoverre niets aan de hand. Tot je de details van de constructie ziet. Dan blijkt opeens dat er een partij is die onbehoorlijk veel heeft verdiend aan deze constructie, maar daarvoor nauwelijks iets heeft hoeven doen. En dat in naam van de "Vereniging Eigen Huis".

Bemiddeling kost geld, dat is normaal en acceptabel. De Hypotheekshop heeft bemiddeld, heeft daarbij deugdelijk werk afgeleverd en een bescheiden beloning ontvangen van slechts € 1.040,--. Maar naast de Hypotheekshop is er een andere partij is die nauwelijks moeite heeft hoeven doen en veel meer geld incasseerde dan de Hypotheekshop: de "Eigen Huis Hypotheekservice".

Het gaat niet om de VEH zelf, maar om de firma "Eigen Huis Hypotheekservice". Juridisch gezien is "Eigen Huis Hypotheekservice" een totaal andere naam dan "Vereniging Eigen Huis". Dus de vereniging en dit bedrijf staan formeel gezien totaal los van elkaar. Echter... een eigen website van de Eigen Huis Hypotheekservice is niet te vinden. Al hun informatievoorziening verloopt via de website van de VEH. VEH en "Eigen Huis Hypotheekservice" zijn in allerlei gemeenten buren of voordeurdeler. VEH en "Eigen Huis Hypotheekservice" zijn dus in werkelijkheid intensief verstrengeld.

De bemiddeling van de Hypotheekshop kostte mij: € 1.040,-- euro.
De bemiddeling van de "Eigen Huis Hypotheekservice" kostte mij: € 2.455,-- euro, waarvan € 1.040,-- euro voor de Hypotheekshop.

Via de Vereniging Eigen Huis wordt dus meer verdiend aan de startersrenteregeling dan wat de bemiddeling van de Hypotheekshop kost. Dat is toch bizar? En welke inspanning staat hier tegenover? hooguit licht administratief werk. En zij hebben natuurlijk de startersrenteregeling ontwikkeld. Maar ja... voor wie deden ze dat?

Ik vraag me dus af: maakt de "Eigen Huis Hypotheekservice" misbruik van haar machtspositie? En als dat zo is, in welk daglicht komt hiermee de "Vereniging Eigen Huis" te staan? Wiens belang staat bij de VEH voorop? Dat van de leden of dat van "Eigen Huis Hypotheekservice BV".
Dus 2455-1040 = 1415 voor de Eigen Huis Hypotheekservice?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Verenigingen als VEH moeten zich per definitie niet inlaten met dit soort dienstverlening. Al bedoelen ze het nog zo goed, je ontkomt niet aan de schijn van belangenverstrengeling. Dit is net zoiets als de Consumentenbond die energie met korting gaat verkopen. Wie garandeert mij dat ze dan nog onafhankelijk zijn bij onderzoeken naar energiemaatschappijen?

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zgn. consumentenorganisaties zoals VEH, ANWN en de Consumentenbond zijn gewoon commerciële organisaties geworden, die hun betaalde diensten aanbieden.

Zo ontvangt de Consumentenbond een vergoeding voor ieder energie- of zorgcontract dat via hun site wordt afgenomen.

In dit geval is het me gewoon niet duidelijk wat Barabas is overkomen.
Als je een Opel koopt, ontvang je toch geen factuur van de Peugeotdealer, met een vergoeding voor de Opeldealer?

Het is wel zo dat op een Starterslening 1,5% afsluitprovisie moet worden betaald, maar die wordt bij het passeren van de akte in mindering gebracht op de hypoteeksom.

Ik vermoed dat B. zijn hypotheek gewoon bij de VEH (of een samenwerkend advieskantoor) heeft afgesloten en niet bij de Hypotheekshop. Ik vind de totale advies- en bemiddelingskosten ad. € 2.455,-- trouwens nog niet eens hoog, zeker omdat ook die Starterslening moest worden geregeld.

barabas

Ongelezen bericht door barabas »

Laten we wel zijn: ik heb nog steeds voordeel, want zonder de startersrenteregeling kreeg ik de financiering niet rond.

Wat betreft startersrenteregeling kun je niet om Eigen Huis Hypotheek Service BV heen. Ook de Hypotheekshop kan dat niet. De Eigen Huis Hypotheek Service BV heeft een contract met de Hypotheekshop. Op die manier drukken zij de opbrengst van de Hypotheekshop. Dat levert mij voordeel op. Maar dat voordeel wordt vervolgens te niet gedaan omdat de Eigen Huis Hypotheek Service BV zelf nog eens veel geld opstrijkt.

€ 2.455,- aan bemiddelingskosten is vrij normaal. Maar waarom zie ik als consument, wiens belangen horen te worden behartigd door de Vereniging Eigen Huis, niets terug van de korting die wordt verkregen bij de Hypotheekshop? In wiens zakken verdwijnt dat geld dan?

Profiteert (iemand van) de Vereniging Eigen Huis ook mee en is dit pure belangenverstrengeling?

Gesloten