Het verhaal gaat dat nieuwbouwwoningen goed geventileerd moeten worden, omdat er door de nieuwe produkten (beton e.d.) nogal wat straling vrijkomt. Er zit namelijk Radon in.
Klopt dit wel? Er is een onderzoekje uitgevoerd hiernaar, met verrassende uitkomsten! Ook oude woningen hebben bijvoorbeeld even veel last van straling, en er zijn veel meer bronnen. Lees het onderzoek op: hypotheek-forum.info/post/Straling-(radon)-in-je-woning-is-dat-gevaarlijk-6165591
Reageren kan natuurlijk ook!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Straling door Radon en Thoron: gevaarlijk?
Re: Straling door Radon en Thoron: gevaarlijk?
Ventileren is belangrijk, niet alleen vanwege de mogelijke opstapeling van radon en thoron in huis, maar ook gewoon vanwege de uitgeademde lucht van de mensen die er in wonen.
Het gaat ook niet zozeer om nieuwe woningen, maar zoals het lijkt, gaat het om de meeste woningen. Het zijn natuurproducten die in bouwmaterialen voor komen. Het vorig onderzoek heeft al aangetoond dat de 3000 onderzochte woningen ver beneden de Europese niveau's ligt. Daarnaast is er buiten ventileren om niets aan te doen, het kan namelijk niet uit de grondstoffen verwijderd worden.
Het gaat ook niet zozeer om nieuwe woningen, maar zoals het lijkt, gaat het om de meeste woningen. Het zijn natuurproducten die in bouwmaterialen voor komen. Het vorig onderzoek heeft al aangetoond dat de 3000 onderzochte woningen ver beneden de Europese niveau's ligt. Daarnaast is er buiten ventileren om niets aan te doen, het kan namelijk niet uit de grondstoffen verwijderd worden.
Het komt vooral uit de bodem en uit steenachtige bouwmaterialen. Bodemgas kun je verminderen als je een kruipruimte hebt die goed geventileerd wordt en als je een luchtdichte vloer hebt. Ook een vochtige of 'stevige' bodem of zandgrond ipv kleigrond vermindert het gas. Het gas uit steenachtige materialen heb je vooral veel bij 'massievere' bouw.
Bij oude huizen (zeg maar vooroorlogs) wordt er voor de muren en verdiepingsvloeren veel meer van hout gebruik gemaakt en zitten de steenachtige materialen vooral aan de buitenkant en minder aan de binnenkant. Bovendien is er vaak ook veel meer 'natuurlijke ventilatie'. Ook is er daar vaak (niet altijd) een goede ventilatie in de kruipruimte of kelder. Of zijn er in de loop der jaren maatregelen genomen, zoals isolatie of bv. zand op de bodem tegen het vocht, die ook gunstig werken op het verminderen van het gas. daar staat tegenover dat er wel weer vaak een niet-luchtdichte (bv. houten) vloer is, zodat het gas wel weer makkelijker omhoog gaat.
Maar deze factoren bij elkaar leiden er volgens mij toe dat je toch wat minder gassen in je woning hebt als je een oud huis hebt dan als je een nieuw huis hebt.
Bij oude huizen (zeg maar vooroorlogs) wordt er voor de muren en verdiepingsvloeren veel meer van hout gebruik gemaakt en zitten de steenachtige materialen vooral aan de buitenkant en minder aan de binnenkant. Bovendien is er vaak ook veel meer 'natuurlijke ventilatie'. Ook is er daar vaak (niet altijd) een goede ventilatie in de kruipruimte of kelder. Of zijn er in de loop der jaren maatregelen genomen, zoals isolatie of bv. zand op de bodem tegen het vocht, die ook gunstig werken op het verminderen van het gas. daar staat tegenover dat er wel weer vaak een niet-luchtdichte (bv. houten) vloer is, zodat het gas wel weer makkelijker omhoog gaat.
Maar deze factoren bij elkaar leiden er volgens mij toe dat je toch wat minder gassen in je woning hebt als je een oud huis hebt dan als je een nieuw huis hebt.
nee het is niet gevaarlijk
theoretisch kun je aan 1 sigaret dood gaan
aan 1 keer de straat [niet helemaal] oversteken dood gaan
aan een snoepje dat in het verkeerde keelgat schiet dood gaan
en aan 1 radioactief atoom doodgaan
ik zou me er niet druk over maken
de regering heeft gewoon geld teveel en zoekt iets om het aan uit te kunnen geven
theoretisch kun je aan 1 sigaret dood gaan
aan 1 keer de straat [niet helemaal] oversteken dood gaan
aan een snoepje dat in het verkeerde keelgat schiet dood gaan
en aan 1 radioactief atoom doodgaan
ik zou me er niet druk over maken
de regering heeft gewoon geld teveel en zoekt iets om het aan uit te kunnen geven