Bedankt voor jullie reacties!
een paar duizend hoeft niet veel te zijn, ware het niet dat ik al veel eigen geld erbij inbreng na jaren sparen.,
en ja dan is spaarpot leeg.
Een ieder berekend het op zijn manier, en als ik met spaargeld en adviesbedrag, een huis kan kopen ga je daarvan uit.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Topic gesloten
-
Topic gesloten
Laatst gewijzigd door beniknudedupe op 11 jan 2013 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Topic gesloten
Ach ja, bankpersoneel en financieel risicovol gedrag...G-Girl schreef:Hoe kan nu een paar duizend euro een probleem zijn? Het is toch al niet slim om aan je maximale bedrag te gaan zitten.
Er veranderd veel op de hypotheekmarkt, oa door veranderende regels van de overheid en oa de NHG. Wat betreft dat laatste, daar zijn dingen in/aan gewijzigd per 2013, vermoedelijk dat dáár die paar procent afwijking te vinden zal zijn.beniknudedupe schreef:Vorig jaar meerdere orienterende gesprekken gehad om te weten hoeveel hypotheek ik zou kunnen krijgen. (ING Personeel, 34 jaar trouwe dienst!) Aan de hand van die uitkomst, in december 2012 een leuk huisje gevonden en koopovereenkomst getekend. Daarna direct een nieuwe afspraak gemaakt met hypotheekadviseur om een offerte aan te vragen. Nu komt het!.... opeens zit er een verschil in van een paar duizend euro in mijn maximaal te verkrijgen hypotheekbedrag!.
Dit moet toch niet mogelijk zijn!, ik heb het huisje gekocht op basis van het advies van de adviseur tijdens het orienterende gesprek. En nu blijkt dit opeens een heel ander verhaal te zijn?
Wie kan mij hierbij helpen?
En zoals al gezegd, als je een huis koopt in de uiterste marge van wat je theoretisch kan lenen, dan zijn dit soort dingen te verwachten. Banken hanteren subtiel verschillende methodes om risico's te beoordelen, en zo verder. Ter illustratie, wij zijn op ~65% van ons theoretische maximum gekomen met de hypotheek, wat er oa voor zorgt dat we niet bij elk nieuwsbericht over de HRA of dalende huizenprijzen vertwijfeld naar een rekenmachine grijpen om te zien of we volgende maand de hypotheek nog op kunnen hoestten.
Ik zou eerder blij zijn dat je deze les nu leert, in plaats van zo boos te worden op een systeem wat je zo te lezen nog niet helemaal hebt doorgrond. Een paar procent is volstrekt normaal en te verwachten, en zeker niet "compleet anders" zoals je schrijft.
Maar goed, hoe wil je precies geholpen worden? Bedragen uit zo'n oriënterend gesprek hebben geen juridische waarde, dus een hypotheek ter hoogte van dat bedrag, kan je niet even afdwingen voor een rechter oid.
2 redenen
1 de aanpassing van de woonquote per 01-01-2013.
2 de aanpassing dat nog maximaal 103% van de marktwaarde {+ 2% overdrachtsbelasting} van de woning mag worden geleend (was in 2012 104%van de marktwaarde {+ 2% overdrachtsbelasting} ).
Geen fout van de bank dus maar gewoon gewijzigde normen. Was overigens wel verstandig geweest van de bank om u hier vooraf op te wijzen omdat te verwachten was dat de financiering pas in 2013 zou worden gerealiseerd.
1 de aanpassing van de woonquote per 01-01-2013.
2 de aanpassing dat nog maximaal 103% van de marktwaarde {+ 2% overdrachtsbelasting} van de woning mag worden geleend (was in 2012 104%van de marktwaarde {+ 2% overdrachtsbelasting} ).
Geen fout van de bank dus maar gewoon gewijzigde normen. Was overigens wel verstandig geweest van de bank om u hier vooraf op te wijzen omdat te verwachten was dat de financiering pas in 2013 zou worden gerealiseerd.
-
een paar duizend hoeft niet veel te zijn, ware het niet dat ik al veel eigen geld erbij inbreng na jaren sparen.,
Een ieder berekend het op zijn manier, en als ik met spaargeld en adviesbedrag, een huis kan kopen ga je daarvan uit.
thanx! allemaal
thanx! allemaal
-
Ik weet natuurlijk niet op basis van jouw berichtje wat er nu precies is gebeurd en wat er eventueel fout zou kunnen zijn gegaan, maar je werkgever zal wel erg blij zijn met dit berichtje!
-
G-Girl schreef:Hoe kan nu een paar duizend euro een probleem zijn? Het is toch al niet slim om aan je maximale bedrag te gaan zitten.