Ik heb een vraag over hypotheken waar ik zo gauw geen antwoord op kan vinden.
Is het gewoonlijk mogelijk om binnen een hypotheek na afloop van de rentevaste periode te kiezen voor een andere rentevaste periode? Ik neem aan dat je na bv. een rentevaste periode van 20 jaar vaak wel een kortere periode krijgt, maar kun je ook een langere rentevastperiode laten aansluiten op een korte?
Voorbeeld, stel je denkt dat de lange rente de komende tijd nog wel iets gaat dalen, maar je wilt daarna de rente eigenlijk voor lange periode vastzetten. Is het dan mogelijk om een hypotheek met een rente van 1 jaar te nemen, en als die rentevaste periode is afgelopen een rente van 10 of 15 jaar te nemen? Of zijn daar nog voorwaarden/kosten aan verbonden?
En in samenhang daarmee, als je dan een rente van 1 jaar hebt en na bv. een half jaar toch de rente voor langere tijd vast zou willen zetten, kun je dan (met inachtneming van de boeterente) binnen de zelfde hypotheek voor een andere rentevastperiode kiezen, of moet je die dan opnieuw afsluiten, of zitten er andere administratieve punten aan vast?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Veranderen van lengte rentevaste periode binnen hypotheek
-
Re: Veranderen van lengte rentevaste periode binnen hypotheek
Het antwoord op die vraag is sterk afhankelijk van de geldverstrekker. Bij de meeste geldverstrekkers is het na afloop van je rentevastperiode te kiezen uit alle mogelijke periodes. Soms kun je na bv 10 jaar vast niet kiezen voor variabel, maar dit moet in de voorwaarden te vinden zijn.
Als je de boeterente betaalt kun je ook gewoon weer kiezen voor alle rentevastperiodes. Bij sommige geldverstrekkers betaal je soms nog een bedrag van € 250,- voor administratiekosten.
Waar je wel op moet letten is dat de geldverstrekker geen duaal rentebeleid voert. Dit houdt in dat je na afloop van je rentevastperiode een hogere rente krijgt aangeboden dan nieuwe klanten. Deze praktijken komen vaak voor bij de grootbanken, alhoewel ABN Amro hier vanaf is gestapt.
Als je de boeterente betaalt kun je ook gewoon weer kiezen voor alle rentevastperiodes. Bij sommige geldverstrekkers betaal je soms nog een bedrag van € 250,- voor administratiekosten.
Waar je wel op moet letten is dat de geldverstrekker geen duaal rentebeleid voert. Dit houdt in dat je na afloop van je rentevastperiode een hogere rente krijgt aangeboden dan nieuwe klanten. Deze praktijken komen vaak voor bij de grootbanken, alhoewel ABN Amro hier vanaf is gestapt.
Aha. En waarschijnlijk zijn de hypotheken met de mogelijkheid tot het veranderen van de rentevaste periode in het algemeen niet de meest voordelige hypotheken...?
Van het duale rentebeleid was ik al wel op de hoogte. Daar let ik dus zeker op.
Van het duale rentebeleid was ik al wel op de hoogte. Daar let ik dus zeker op.
-
Dat hoeft niet perse. Elke adviseur kan je van deze informatie voorzien.