LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verandering van werkgever net na passering van de hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
mark234

verandering van werkgever net na passering van de hypotheek

Ongelezen bericht door mark234 »

Hallo,

Ik zit met het volgende. Stel je hypotheek is helemaal rond en je gaat donderdag vervolgens naar de notaris voor passering van de hypotheek en de leveringsakte van de woning. De maandag erop zeg het arbeidscontract bij je huidige werkgever op (waar het inkomen van afkomstig is waarop de hypotheek 100% is gebaseerd)

In hoeverre heeft het opzeggen van het arbeidscontract direct na het ondertekenen van de aktes bij de notaris nadelen (kan de hypotheekverstrekker bijv. de hypotheek terugdraaien?) en wat zijn de mogelijke gevolgen??

(er zijn wel voldoende eigen middelen aanwezig om in de tussentijd de hypotheeklasten te betalen)

Alvast bedankt voor de reacties,

Mark

particulier

Re: verandering van werkgever net na passering van de hypotheek

Ongelezen bericht door particulier »

Mark,

Dat heeft voor jou geen gevolgen. De geldgever waarbij je een hypotheek bent aangegaan, kan alleen jou huis verkopen bij opbod bij een tegenprestatie: Meestal wanneer je de rentelasten al enige maanden niet hebt kunnen betalen. Het huis zal dan (veel) minder opbrengen dan in de vrije verkoop. Dit risico is voor jou. Jij zal dan op moeten draaien voor de restschuld. Heb je een hypotheek met NHG, dan neemt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen de schuld in eerste instantie op zich, die je naar daadkracht weer moet terugbetalen. Heb je dat niet, dan hoop je dat je het verschil kunt lenen. Kan dit, dan zul je jaren daarna nog steeds aan het afbetalen zijn.

Kan je het niet lenen, dan wordt je waarschijnlijk failliet verklaard. Zeker als er sprake is van meerdere schuldeisers. Niet alleen de bank, maar ook bijvoorbeeld het energiebedrijf heeft een vordering op jou. Als die merken dat het moeilijk zal worden om al je schulden terug te betalen, dan zullen ze zo snel mogelijk faillissement voor je aanvragen bij de rechter. Met name een kleinere schuldeiser is bang dat hij zijn geld niet meer zal terugkrijgen. Waarschijnlijk kom je dan in een schuldsanering terecht. Ik ben niet helemaal op de hoogte, maar je zult een jaar of 3 van het sociale minimum moeten leven. Het meerdere wordt ingehouden op je loon, vaak door loonbeslag. Bovendien kan er beslag worden gelegd op je spullen: Je TV, je computer, meubilair, auto, fiets, etc. Om 3 jaar zonder TV, computer, krantenabonnement o.i.d. te zitten wordt emotioneel nogal zwaar.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt. Wat je na het aangaan van de hypotheek doet, maakt verder niet uit, zolang je de maandelijkse lasten maar betaalt.

Het enige is dat je geen dingen mag doen die de waarde van het onderpand kunnen verminderen. Dus vaak mag je niet zonder toestemming van de hypotheekverstrekker het huis verhuren.

mevrouw tomaat

Ongelezen bericht door mevrouw tomaat »

Beste Mark 234,

Mijn eerste vraag die bij mij opkomt is:
Waarom wil je je baan opzeggen? Is dat wel verstandig.

Maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten natuurlijk, maar nee het heeft geen gevolgen voor je hypotheek. Je bent gepasseerd bij de notaris, dus officieel is het huis voor jou, tenzij je niet betaald natuurlijk.

Op het moment dat jij gewoon je hypotheek lasten betaald en er ontstaat geen achterstand, kan de bank jou niets maken. Tenslote betaal jij gewoon de kosten van je hypotheek.
Het maakt de bank echt niet uit of jij het betaald van je spaargeld, je salaris of dat je moet lenen bij vrienden en familie. Als je maar betaald.

Wanneer je je hypotheek op NHG basis hebt, is het zo dat de NHG de openstaande kosten vergoed aan de bank op het moment dat je dus in de achterstand komt en je moet eigenlijk je huis verkopen. Maar geloof me dat wil je echt niet.

Wanneer je in de WSNP komt dan kan je 5 jaar in het minumum leven, en geloof me dat is echt geen fijne situatie.

Ik hoop dat je dan ook goed hebt overwogen om je baan op te zeggen.

gr mevrouw tomaat.

Gesloten