LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbouwingskosten aftrekbaar?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
benjaminvangeuzen

Verbouwingskosten aftrekbaar?

Ongelezen bericht door benjaminvangeuzen »

Geachte mensen,

Precies 9 maanden geleden ben ik aangevangen met de verbouwing aan mijn huis (waar een hypotheek op rust). Ter zake van de verbouwing heb ik een extra hypothecaire financiering afgesloten en hierover dus hypotheekrenteaftrek genoten. De verbouwing duurt langer dan gepland, door toedoen van de aannemers, maar dat doet hier even niet ter zake.

Ik lees op http://www.aftrekbarekostenhypotheek.nl ... aftrekbaar het volgende bericht:

Als de verbouwing na zes maanden na het afsluiten van de lening nog niet is afgerond, geldt het volgende. Na het verstrijken van de zesmaandsperiode wordt de lening alleen als een eigenwoningschuld behandeld nadat – en voor zover - betalingen voor de verbouwing zijn gedaan. De volledige renteaftrek blijft ook dan over de eerste zes maanden in stand. Een restant van de lening behoort na de verbouwingsperiode of na zes maanden tot box 3. De inspecteur corrigeert in deze gevallen een evenredig gedeelte van de kosten van geldleningen (zonodig via navordering).

Impliceert dit dan (serieus?) na 6 maanden de box 1 lening tbv mijn verbouwing in box 3 valt? Zie ik hier iets over het hoofd of is die termijn echt zo kort? Normaal duurt een verbouwing toch gewoon langer dan 6 maanden?

Mvg,

Benjamin

SJZ

Re: Verbouwingskosten aftrekbaar?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja, maar wat geeft dat?
1. Of je hebt de lening in delen opgenomen, zodanig dat je de verbouwing kunt betalen.
2. Of je hebt het HELE bedrag in 1 x geleend. De verbouwing duurt 10 maanden. In maand 7 tot 10 heb je dan alleen rente-aftrek over het geleende geld voor zover je het daadwerkelijk aan de verbouwing hebt uitgegeven. Na 10 maanden is de volledige rente weer aftrekbaar.

Of wil je ALLES in 1 x lenen, pas na een jaar uitgeven (en het geld dus eerst een jaar op een spaarrekening laten staan), maar in de tussentijd wel de rente aftrekken? Dat zou me zeer onredelijk lijken.

benjaminvangeuzen

Beste SJZ, dank je snelle respons.

Ik heb inderdaad de hele lening ineens gefinancieerd. Het door jou weergegeven punt 2 heeft mij de boel duidelijk gemaakt! Als ik inderdaad na die 6 maanden nog geld uitgeef tbv van de verbouwing, heb ik renteaftrek tav dat gedeelte. Klinkt inderdaad ook wel logisch. Ik heb in ieder geval niet meer geleend dat wat die verbouwing in totaal aan kosten zal teweegbrengen, dus dat zit goed!

Bedankt voor de toelichting.

wouter1600

Ongelezen bericht door wouter1600 »

benjaminvangeuzen schreef:Geachte mensen,

Precies 9 maanden geleden ben ik aangevangen met de verbouwing aan mijn huis (waar een hypotheek op rust). Ter zake van de verbouwing heb ik een extra hypothecaire financiering afgesloten en hierover dus hypotheekrenteaftrek genoten. De verbouwing duurt langer dan gepland, door toedoen van de aannemers, maar dat doet hier even niet ter zake.

Ik lees op http://www.aftrekbarekostenhypotheek.nl ... aftrekbaar het volgende bericht:

Als de verbouwing na zes maanden na het afsluiten van de lening nog niet is afgerond, geldt het volgende. Na het verstrijken van de zesmaandsperiode wordt de lening alleen als een eigenwoningschuld behandeld nadat – en voor zover - betalingen voor de verbouwing zijn gedaan. De volledige renteaftrek blijft ook dan over de eerste zes maanden in stand. Een restant van de lening behoort na de verbouwingsperiode of na zes maanden tot box 3. De inspecteur corrigeert in deze gevallen een evenredig gedeelte van de kosten van geldleningen (zonodig via navordering).

Impliceert dit dan (serieus?) na 6 maanden de box 1 lening tbv mijn verbouwing in box 3 valt? Zie ik hier iets over het hoofd of is die termijn echt zo kort? Normaal duurt een verbouwing toch gewoon langer dan 6 maanden?

Mvg,

Benjamin
Benjamin, hoe heb je tekst op die website anders kunnen interpreteren/lezen dan? Er staat precies het volgende:

Na het verstrijken van de zesmaandsperiode wordt de lening alleen als een eigenwoningschuld behandeld nadat – en voor zover - betalingen voor de verbouwing zijn gedaan.

Kind kan de was doen lijkt mij? Mvg, Wouter.

benjaminvangeuzen

Ik had de tekst wel goed gelezen, maar nog even nagevraagd bij wat mensen. Deze wisten ook niet hoe het precies zat. Daar is toch een dergelijk forum voor?

Gesloten