Hallo allemaal,
Zoals je ziet heb ik een paar vragen hier gepost over de werking van een aantal regelingen rond hypotheken. Niet voor mijn eigen specifieke situatie, maar voor de bouw van een rekenmodule op een website waar ik op afzienbare termijn (aantal weken hoop ik) op zal terugkomen in dit forum.
Bij aanvraag van de NHG wordt gelet op aankoopwaarde van de woning en aflossingsvrij percentage. Makkelijk toepasbaar als je geen bestaande hypotheek hebt.
Maar stel dat je een bestaande hypotheek hebt, bijvoorbeeld lineair met 30 procent aflossingsvrij, en daarnaast een nieuw hypotheekdeel spaarhypotheek met 60 procent aflossingsvrij.
(vraag) Is het nu zo dat voor aanvraag van de NHG wordt gekeken naar het gemiddelde aflossingsvrij percentage over beide hypotheekdelen?
Groet,
Red Felix
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vraag over NHG
Re: Vraag over NHG
@Red Felix
Antwoord is niet zo ingewikkeld.
Bij aankoop mag maximaal 50% van de vrije verkoopwaarde van de woning aflossingsvrij zijn. Maximale verstrekking is 265.000.
Deze bestaat bij nieuwbouw uit koopsom + 8% en bij bestaande bouw uit koopsom + 12%.
Bij oversluiting moet er sprake zijn van verbouw en mogen geen kredieten in de lening worden opgenomen. In dit geval mag maximaal 50% van de vrije verkoopwaarde van de woning aflossingsvrij worden verstrekt. In dit geval kan dus de gehele hypotheek onder NHG aflossingsvrij zijn (Stel waarde woning 600.000 dan mag dus de gehele (maximale hypotheeksom van 265.000) aflossingsvrij worden versterkt.
Succes met je programma
Antwoord is niet zo ingewikkeld.
Bij aankoop mag maximaal 50% van de vrije verkoopwaarde van de woning aflossingsvrij zijn. Maximale verstrekking is 265.000.
Deze bestaat bij nieuwbouw uit koopsom + 8% en bij bestaande bouw uit koopsom + 12%.
Bij oversluiting moet er sprake zijn van verbouw en mogen geen kredieten in de lening worden opgenomen. In dit geval mag maximaal 50% van de vrije verkoopwaarde van de woning aflossingsvrij worden verstrekt. In dit geval kan dus de gehele hypotheek onder NHG aflossingsvrij zijn (Stel waarde woning 600.000 dan mag dus de gehele (maximale hypotheeksom van 265.000) aflossingsvrij worden versterkt.
Succes met je programma
Re: Vraag over NHG
OK, bedankt Rense. De nuance die ik in je antwoord lees is belangrijk, zeker het voorbeeld dat je geeft met een huis van 6 ton waarbij de gehele verstrekking van max 265 k dus aflossingsvrij mag zijn omdat dat minder dan 50 % van de marktwaarde is...
Thanx!
Thanx!