Sinds 1996 hebben wij een Spaarhypotheek bij de Rabobank. Nu willen wij deze Spaarhypotheek omzetten in Banksparen + een overlijdingsverzekering erbij afsluiten. Het vrijgekomen spaargeld uit de hypotheek (zo'n 30.000 euro) willen wij gebruiken voor een verbouwing, als reserve op de zakelijke en privebankrekening etc.
Nu wil de Bank hier wel akkoord mee gaan, mits wij het geld gebruiken voor het doorlopend krediet, wat wij een paar jaar geleden hebben afgesloten bij ze en waarvan ze nu vinden dat dit onterecht door de toenmalige hypotheekadviseur is verstrekt. Had op ons inkomen niet "gemogen". Maar goed er is toen een doorlopend krediet verstrekt aan ons voor 24.000 euro.
De Bank wil nu dus alleen, om verder geen risico te lopen dat dk niet afgelost zal worden, omdat men dus vindt dat deze onterecht is verstrekt, dat wij eerst die 24.000 euro van dk aflossen en het geld wat over blijft mogen we gebruiken vrij te besteden van het door ons sinds 1996 gespaarde geld in spaarhypotheek.
Kan de Bank ons hiertoe dwingen. Is toch ons geld en wij zetten de hypotheek gewoon om bij ze en verdienen ze ook weer aan? Hebben nog nooit een hypotheekaflossing achterstand gehad. Overigens het geld zal door de verzekering op onze bankrekening gestort worden en zullen wij dan aan de Bank moeten doorstorten. Verzekering stort het niet direct naar Bank door.
Ik hoop dat iemand ons een antwoord op onze vraag kan geven. Alvast bedankt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vrijgekomen spaargeld spaarhypotheek
Re: vrijgekomen spaargeld spaarhypotheek
Ten eerste zou ik op een consumentenforum als hier, geen allesomvattend antwoord verwachten, aangezien dit relatief specifiek is, en niemand hier op basis van deze info een sluitend financieel advies kan geven.Angel200 schreef:Sinds 1996 hebben wij een Spaarhypotheek bij de Rabobank. Nu willen wij deze Spaarhypotheek omzetten in Banksparen + een overlijdingsverzekering erbij afsluiten. Het vrijgekomen spaargeld uit de hypotheek (zo'n 30.000 euro) willen wij gebruiken voor een verbouwing, als reserve op de zakelijke en privebankrekening etc.
Nu wil de Bank hier wel akkoord mee gaan, mits wij het geld gebruiken voor het doorlopend krediet, wat wij een paar jaar geleden hebben afgesloten bij ze en waarvan ze nu vinden dat dit onterecht door de toenmalige hypotheekadviseur is verstrekt. Had op ons inkomen niet "gemogen". Maar goed er is toen een doorlopend krediet verstrekt aan ons voor 24.000 euro.
De Bank wil nu dus alleen, om verder geen risico te lopen dat dk niet afgelost zal worden, omdat men dus vindt dat deze onterecht is verstrekt, dat wij eerst die 24.000 euro van dk aflossen en het geld wat over blijft mogen we gebruiken vrij te besteden van het door ons sinds 1996 gespaarde geld in spaarhypotheek.
Kan de Bank ons hiertoe dwingen. Is toch ons geld en wij zetten de hypotheek gewoon om bij ze en verdienen ze ook weer aan? Hebben nog nooit een hypotheekaflossing achterstand gehad. Overigens het geld zal door de verzekering op onze bankrekening gestort worden en zullen wij dan aan de Bank moeten doorstorten. Verzekering stort het niet direct naar Bank door.
Maar als je de hypotheek bij een andere bank afsluit, zie ik niet in hoe ze je daartoe kunnen dwingen. Het is jullie hypotheek, met jullie spaargeld er in. Maar door alle veranderde en aangescherpte regels, kan dat DK bij een andere hypotheekverstrekker ook een dusdanig struikelblok vormen, dat je ook daar dit geld zal moeten aanwenden om dat DK van tafel te krijgen om een passende nieuwe hypotheek te krijgen. Maar goed, er zitten volgens mij ook nog wat fiscale voetangels aan het hele gebeuren als jullie die 30k op de rekening krijgen en naar eigen goeddunken uit gaan geven aan een verbouwing.
waarom zou je dat zelf niet willen? Flink krediet trouwens, wat is er met dat bedrag eigenlijk gebeurd?
zo'n krediet lijkt me ook niet goedkoop, dus aflossen is zowiezo verstandig.
hou je in de maand nog meer over wat je anders kwijt bent aan rente en aflossing.
hou je in de maand nog meer over wat je anders kwijt bent aan rente en aflossing.
sjohie schreef:Ten eerste zou ik op een consumentenforum als hier, geen allesomvattend antwoord verwachten, aangezien dit relatief specifiek is, en niemand hier op basis van deze info een sluitend financieel advies kan geven.Angel200 schreef:Sinds 1996 hebben wij een Spaarhypotheek bij de Rabobank. Nu willen wij deze Spaarhypotheek omzetten in Banksparen + een overlijdingsverzekering erbij afsluiten. Het vrijgekomen spaargeld uit de hypotheek (zo'n 30.000 euro) willen wij gebruiken voor een verbouwing, als reserve op de zakelijke en privebankrekening etc.
Maar als je de hypotheek bij een andere bank afsluit, zie ik niet in hoe ze je daartoe kunnen dwingen. Het is jullie hypotheek, met jullie spaargeld er in. Maar door alle veranderde en aangescherpte regels, kan dat DK bij een andere hypotheekverstrekker ook een dusdanig struikelblok vormen, dat je ook daar dit geld zal moeten aanwenden om dat DK van tafel te krijgen om een passende nieuwe hypotheek te krijgen. Maar goed, er zitten volgens mij ook nog wat fiscale voetangels aan het hele gebeuren als jullie die 30k op de rekening krijgen en naar eigen goeddunken uit gaan geven aan een verbouwing.
De nieuwe hypotheek wordt ook gewoon weer bij de Rabobank afgesloten. De spaarhypotheek is voor 1999 afgesloten dus fiscaal gunstig.
Het doorlopend krediet is destijds gebruikt voor een verbouwing. Kregen het niet anders gefinancieerd bij de Rabobank, omdat de overwaarde in het huis te weinig was.thecure schreef:waarom zou je dat zelf niet willen? Flink krediet trouwens, wat is er met dat bedrag eigenlijk gebeurd?
Het vrijgekomen spaargeld uit de spaarhypotheek willen wij gebruiken om een bedrijfsruimte te maken in ons huis en als reserve op de zakelijke rekeningen (opdrachtgevers betalen tegenwoordig erg traag en willen niet daardoor in de problemen komen) en als reserve op onze gewone betaalrekening.
Ik kan mij voorstellen dat je toentertijd eigenlijk niet in aanmerking kwam voor de lening, maar dat je die toch hebt gekregen omdat er voldoende vermogen (in de spaarhypotheek) tegenover stond. Als dat vermogen wegvalt, dan valt ook de basis onder de lening weg en zullen ze (terecht) willen dat die lening wordt afbetaald.
Ik denk dat de bank onderpand wil wat in waarde gelijk staat met het uigeleende bedrag en de bank wil dat men een inkomen heeft waarmee men zonder moeite de rente/aflossing kan betalen.
Volgens mij is er niets mis met het gedrag van de bank.
Volgens mij is er niets mis met het gedrag van de bank.
De banken hebben (terecht) het verwijt gekregen dat ze jarenlang te makkelijk en te hoge hypotheken gaven, deze niet goed uitlegden, en veel te hoge administratiekosten en bonussen er uit trokken, en nu worden ze wat conservatiever, en is het wéér niet goed?Teunbosseman schreef:En !! weer !! een arrogant voorbeeld hoe de Rabo met sommige klanten omgaat. Wat een ongelooflijke leiers zijn het toch, ik heb ondertussen zo de schurt in de Rabo gekregen en nee overzetten is geen optie voor mij.
Tis toch van de zotte dat je RAbo eerst een zogenaamd verkeerd advies heeft gegeven en je dus nu maar een ander Rabo product moet inzetten om dat advies op te lossen.
Wens je succes.......arrogante ballen weer zeg...sorry hoor.