LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is het stil op het Hypothekenforum n.a.v. rapport AFM!!!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Xpert

Wat is het stil op het Hypothekenforum n.a.v. rapport AFM!!!

Ongelezen bericht door Xpert »

Beste Forumlezers,

Het is toch al bijna 19:00 uur en er heeft nog geen enkele forumlezer de behoefte gehad zijn mening te geven omtrent het Rapport van de AFM inzake Hypotheekadviezen dat vanmorgen is verschenen.

Opvallend stil. Zeker bij de Telegraaf die afgelopen zaterdag de voorpagina zonodig moest inruimen voor opruiende teksten richting adviserend Nederland. Journalist, doet eens aan keer hoor en wederhoor of wacht de presentatie van een rapport eens een keer af, in plaats van alleen maar zinloze kreten te spuien!

Blijkt toch uit het rapport van de AFM dat 75% van de hypotheekadviseurs toch niet van die zulke slechte adviezen geven. Taak aan de AFM om de rotte appels harder aan te pakken en deze slechte adviseurs dwingen hun advisering zo in te delen dat zijn ook goede adviezen geven.

Ik mag toch wel nu voor altijd concluderen dat advieseurs wel degelijk op zoek zijn naar de beste oplossing voor de klant en toch niet louter alleen provisiejagers zijn en niet in het belang van de consument zouden handelen.

Ik hoop dat ook Tros Radar lering trekt uit uit het rapport en vanaf vandaag de hypotheekadviseur niet louter af te spiegelen als provisiejagers en niet enkel en alleen op zoek zijn naar de hypotheek waar zij het meest op verdienen.

SJZ

Re: Wat is het stil op het Hypothekenforum n.a.v. rapport AFM!!!

Ongelezen bericht door SJZ »

Blijkt toch uit het rapport van de AFM dat 75% van de hypotheekadviseurs toch niet van die zulke slechte adviezen geven.
Dus 75% geeft NIET zulke slechte adviezen. Blijft over 25% die WEL slechte adviezen geeft? Wat een dramatisch verrotte bedrijfstak als 25% van de adviseurs slecht werk kan leveren.

Xpert

Lees nu eerst het rapport. Het hele rapport beslaat 114 bladzijden. De verkorte versie is maar 36 bladzijden.
http://www.afm.nl//default.ashx?DocumentId=10228

Zo verrot is deze markt helemaal niet.

Wanneer VEH en Tros Radar dat maar hard blijven roepen dan krijgt de markt ook niet echt een kans. Terwijl VEH zelf adviseurs in dienst heeft en Tros Radar een voorzetje zijn voor Independer. Maar deze adviseurs maken geen fouten....Nee, die zijn zo geweldig. Nou slaap maar lekker verder.

Maar men leest graag wat men wil lezen. Jammer, gemiste kans.

SJZ

Zo verrot is deze markt helemaal niet.
Jij schrijft toch zelf dat 75% NIET zulke slechte adviezen geeft? Dan is die overige 25% niet in orde.
Maar men leest graag wat men wil lezen.
Tja, JIJ hebt het gelezen en ik baseer me dan weer op wat ik van jou hoor: een branche waar 25% slechte adviezen geeft lijkt mij niet in orde.

Xpert

Toch vreemd hé dat ongeveer 55% van de hypotheken via het intermediair gesloten worden en dit percentage is nog steeds groeiende, dit ondanks alle negatieve publiciteit van de Telegraaf, Tros Radar en VEH.

Het rapport van de AFM sterkt mij in mijn mening dat wij als adviseurs voor het overgrote deel goed adviseren.

In elke diensttak zitten wel rotte appels. Om een paar te noemen: Aanbieders van vastgoed in het Buitenland, Topbestuurder van ondernemingen zoals bv ABN AMRO, Aanbieders Teakplantages, Dexia, corrupte ambtenaren, vooral luie ambtenaren, autoverkopers, slapende Kamerleden, keukenverkopers, makelaars, notarissen, stelende winkelmedewerkers, ....... zal ik nog even doorgaan?

Misschien doe jij ook niet alles goed in de ogen van je baas en loop je de kantjes er vanaf. Wie zal het zeggen!

SJZ

Toch vreemd hé dat ongeveer 55% van de hypotheken via het intermediair gesloten worden en dit percentage is nog steeds groeiende,
Dat is wel vreemd als, zoals JIJ ZELF zegt, 25% van de adviseurs slechte adviezen geven.
Het rapport van de AFM sterkt mij in mijn mening dat wij als adviseurs voor het overgrote deel goed adviseren.
Dat klopt, zoals je zelf zegt geef 75% geen slechte adviezen. Jij vindt dat kennelijk heel hoog, ik vind het dramatisch laag (want 25% geeft wel slechte adviezen).
In elke diensttak zitten wel rotte appels.
Ja, maar 25% rotte appels is wel erg veel, dan ga ik toch echt klagen bij de groenteboer.
Misschien doe jij ook niet alles goed in de ogen van je baas en loop je de kantjes er vanaf. Wie zal het zeggen!
Dat kan, het is aan mijn baas om dat te beoordelen. Maar reken maar als 25% van mijn adviezen fout zouden zijn dat mij baas echt van mij af wil.

SJZ

Dit is het bericht over het rapport waar Xpert zo trots op is:

AFM: kwart hypotheekadviezen ondermaats
donderdag 1 november 2007 11:45

(Novum) - Ruim een kwart van de hypotheekadviezen is onder de maat. Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) donderdag in een rapport op basis van een onderzoek onder dertig verschillende hypotheekadviseurs en bemiddelaars. De adviezen schieten vooral tekort op het gebied van vermogensopbouw, het oversluiten van hypotheken en de fiscale gevolgen van een lening.

De AFM onderzocht meer dan vierhonderd adviezen van hypotheekadviseurs. Zij adviseren regelmatig onnodige en te dure verzekeringen, stelt de financiële toezichthouder. In een op de drie gevallen zou een te hoge hypotheek worden afgesloten. Voor de risico's van een te hoge hypotheek wordt volgens de AFM bovendien te weinig gewaarschuwd. Ook werd een derde van alle klanten niet verteld dat de hypotheekrente maximaal dertig jaar fiscaal aftrekbaar is.

De financiële waakhond wil de adviseurs strenger gaan controleren. Als zij hun werk niet verbeteren, dreigen 'handhavingsmaatregelen', zo stelt de AFM in het rapport, waaruit zaterdag al werd geciteerd door De Telegraaf.

Vorig jaar werden meer dan een half miljoen nieuwe hypotheken afgesloten. Daarmee was ruim 123 miljard euro gemoeid. In Nederland staan nu 4,2 miljoen hypotheken ingeschreven.

Xpert

Het is maar hoe je het leest.

Een glas is voor driekwart vol of voor een kwart leeg.

En ik ben namelijk positief ingesteld, dit in tegenstelling tot SJZ.

SJZ

En ik ben namelijk positief ingesteld, dit in tegenstelling tot SJZ.
Tja, als jij positief bent ingesteld omdat een kwart van de adviezen slecht is dan heb jij gewoon heel andere ideeën over dienstverlening dan ik.

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Nou als Sony of Philips TV's afleveren met 25 % defecte dan schreeuwt iedereen moord en brand, terughaalacties ed. Maar in hypothekenland komen die prutsers er gewoon mee weg, sterker nog de eerste pipo's hier zijn al aan het verkondige dat 25 % niet zo veel is....

bolleke

Ongelezen bericht door bolleke »

laten we het eens anders stellen. Hebben de hypotheeksluiters van de slechte 25% v/d adviezen wel eerlijk verteld wat hun drijfveren geweest zijn om de hypotheek te sluiten.
Ik durf te stellen dat er heel veel "klanten"zijn die de adviseur een duidelijke boodschap geven. Een zo laag mogelijk rente en hypotheeklast omdat men heeeeel graaaaaag dat net te dure huis wilt kopen. Dus ze krijgen hypotheekvoorstellen met bv 100% v/d ex waarde aflossingsvrij! met niet de beste voorwaarden(boete bij verkoop tijdens de rentevastperiode). eventuele rentkortingen die verkregen kunnen worden door het afsluiten van een woonlastenverzekering (soms wel tot -/- 0,2% rentekorting) Een risicoverzekering om toch iets van de lasten bij overlijden op te vangen.
Maar.............................ze hebben wel het huis wat ze perse!!! wilden hebben.

En ja ik werk in deze sector en ik krijg dagelijks verzoeken binnen om allerlei uitzonderingen en saneringen op basis van te hoge behoeftes!!!!

Daarnaast erken ik ook zeer zeker dat er een hoop fouten gemaakt zijn richting de consument

Dus mag je stellen dat de adviseurs dan perse fout zijn. OF gaat er ook een deel schuld naar de mensen die net dat beetje extra willen!!!!

HEt gaat er bij mij niet in dat de mensen niet weten wat er te koop is op de hypotheekmarkt vandaag de dag. Het internet is een dermate medium dat men zich goed kan informeren.

Xpert

Sjors_B,

Mensen zijn heel goed in staat om TROS Radar te bereiken maar zou de eerste stap niet zijn om een schriftelijke klacht in te dienen bij de adviseur en als die geen bevredigend antwoord geeft kan je toch naar een geschillen commissie?

Simpel toch!

Het is zo gemakkelijk moord en brand te schreeuwen zonder feitenkennis!

Met behulp van Tros Radar en met hun huisadvocaat Wendelgelst kom je toch niet echt verder hoor! Kijk maar naar Dexia. Hoe lang loopt dit nu al? Procedure tegen de Rabobank gaat dan toch ook jaren duren, of Rabobank moet zelf het boetekleed aantrekken door vanavond een bepaalde toezegging te doen om mensen (gedeeltelijk) te compenseren. Wij zien dat vanavond wel.

VMonitor

Ongelezen bericht door VMonitor »

Vorige week publiceerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de uitkomsten van haar onderzoek naar hypotheekadviezen. De toezichthouder trekt de conclusies op basis van een onderzoek dat in de afgelopen negen maanden is uitgevoerd bij bemiddelaars en aanbieders van hypotheken.

Toelichting AFM en De Hypotheker
De AFM concludeert dat bijna driekwart van de hypotheekadviseurs adviezen geeft die van een redelijke tot goede kwaliteit zijn. Een kwart van de adviezen is volgens het rapport slecht. “Maar het is niet zo dat een kwart van de mensen door het ijs zakt”, aldus voorzitter Hans Hoogervorst van de AFM in een toelichting. Eerder kondigde Hoogervorst in het televisieprogramma Pauw & Witteman de uitkomsten van het rapport reeds aan met de opmerking dat er in Nederland “in het algemeen meer goed gaat, dan slecht”.

De heer Millenaar van De Hypotheker oordeelde tijdens een interview met BNR Nieuwsradio zelfs dat “dik 75% van de adviezen hartstikke goed zijn”.

Nader onderzoek
De Vermogensmonitor bestudeerde het rapport en komt tot de conclusie dat het veel slechter is gesteld met de adviezen dan de AFM in haar mondelinge uitleg toegeeft.

Vooral de advisering rond de opbouw van vermogen om een hypotheek af te lossen is zeer bedroevend. De AFM constateerde dat in minder dan 50% van de onderzochte dossiers (408) een passend advies is gegeven ten aanzien van het aflossen van de hypotheek.
De bevindingen rond de beleggingshypotheek zijn nog ernstiger: in slechts éénderde (33%) van de onderzochte dossiers (217) is een passend advies gegeven ten aanzien van het opbouwen van doelvermogen door middel van beleggen.
Tot vergelijkbaar lage uitkomsten komt de AFM ten aanzien van de advisering rond het afdekken van risico’s:
- in slechts éénderde (33%) van de dossiers (229) is een passend advies gegeven ten aanzien van de overlijdensdekking en
- in slechts een kwart (25%) van de dossiers (102) is een passend advies gegeven ten aanzien van de AO/WW-verzekering.

Conclusie Vermogensmonitor
Met de hypotheekadviezen is het veel slechter gesteld dan de AFM in haar mondelinge uitleg toegeeft. Uit het onderzoek van de AFM valt op te maken dat de advisering rond beleggingshypotheken en de advisering ten behoeve van het afdekken van risico’s (overlijden, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid) in maximaal 33% van de gevallen juist is. De reactie van De Hypotheker is in het licht van deze uitkomsten onbegrijpelijk. De Vermogensmonitor is daarom vooral geïnteresseerd in het verschil in uitkomsten tussen hypotheekketens en banken (die zowel adviseren als aanbieden) en zal de AFM verzoeken dit nader toe te lichten.

Xpert

Zullen wij een gokje doen.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Ik hoop alleen dat de onafhankelijke adviseur betere adviezen geeft.

loesje 2

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik denk dat je nooit een hele beroepsgroep over één kam moet scheren. Er zullen hele goede en hele slechte adviseurs zijn. Zowel bij banken, ketens en "onafhankelijke".
De mentaliteit van klanten zal ook moeten veranderen, niet meer alleen kijken naar, waar kan ik de hoogst mogelijke hypotheek krijgen voor het minste geld, maar luisteren naar iemand die idd ook kijkt naar de gevolgen van arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid en overlijden enz..
Ik denk n.l. dat er best veel adviseurs zijn die mensen de gevolgen voor rekenen, maar de gemiddelde klant wil alleen horen hoeveel provisie hij retour kan krijgen.
Misschien moet sire daar eens een reclame campagne over maken, "hoe betaald u straks uw hypotheek, als u arbeidsongeschikt raakt?"

IntegerEnEerlijk

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

Je kan adviezen geven tot je een ons weegt. Klant kiest bijna altijd voor zo goedkoop mogelijk. Ik ben ook van mening, dat je zoveel risico's moet afdekken, op een goede manier.
Alleen de klant kan en wil het vaak niet betalen. Het advies is goed, alleen de klant slaat het in de wind.In 2031 of wanneer de dertigers 65 worden, kunnen ze de borst gaan natmaken.

Gesloten