Hallo forumleden,
Graag zou ik jullie mijn situatie willen voorleggen. Ik heb al heel wat gezocht op internet en op dit forum maar ik kom er toch niet helemaal uit, hopelijk kunnen jullie licht brengen in de duisternis die hypothekenland heet…
Ik ben een van de “gelukkigen” die een Opmaathypotheek heeft bij Rabobank…misschien inmiddels ook wel een van de weinigen, want ik geloof dat veel mensen al zijn overgestapt. Zoals 99% van de Opmaat klanten heb ik een aanbod gekregen om kostenloos over te stappen naar de opbouwhypotheek. Dit natuurlijk nav de regeling Opmaat die tot eind dit jaar loopt. Mijn situatie:
Opmaat hypotheek
WOZ-waarde woning: 171.000
Hoogte hypotheek: 96.000 waarvan 66.000 sparen en 30.000 aflossingsvrij
Overige lening (schenking): 50.000
Afgesloten in 2004 voor 4.5 % en 5 rentevast
In 2009 verlengd met 6.4 % en rentevaste periode 25 jaar met 100% sparen
ORV: momenteel geen
Huidig saldo op Interpolis Kapitaalverzekering: 8.140
Aanbod Rabobank:
Kostenloos omzetten naar Opbouwhypotheek, met gelijkblijvend rente% en rentevaste periode.
Inleg: 8.140 uit kapitaalverzekering en maandelijks 50 euro (minimale bedrag) met eindspaarbedrag van 70.142
Mijn situatie:
30 jaar
Samenwonend
Vriend heeft huis te koop staan, wanneer deze verkocht is willen we mijn huis te koop zetten en samen een huis kopen. Dit hopen we dus binnen afzienbare tijd te doen.
Zeker gezien de verkoop van mijn appartement op korte termijn en het gezamenlijk kopen van een huis met mijn vriend vraag ik me af of het verstandig is om mijn hypotheek nu over te sluiten naar een bankspaarproduct. Ik wil graag op moment van verkoop naar een andere hypotheekverstrekker kunnen overstappen, ook gezien de relatief hoge rente die ik nu betaal. Is het dan verstandiger om de Opmaathypotheek zolang aan te houden, ondanks de hogere kosten die ik nu heb? Is een andere hypotheekvorm van de rabo misschien meer geschikt? Kosten voor oversluiten waren volgens de rabo altijd 250 euro, klopt dit?
Met name het “fiscaal geruisloos voortzetten” is mij onduidelijk. Kan ik wanneer ik de Opbouwhypotheek heb van de Rabo deze oversluiten naar een bankspaarproduct van een andere hypotheekverstrekker?
Ik hoor graag wat jullie voor advies hebben in mijn situatie. Alvast bedankt voor de reacties.
Linda
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat is nou wijsheid?
-
Re: Wat is nou wijsheid?
Misschien kan je de situatie beter uitleggen op:hypo80 schreef:Hallo forumleden,
Graag zou ik jullie mijn situatie willen voorleggen. Ik heb al heel wat gezocht op internet en op dit forum maar ik kom er toch niet helemaal uit, hopelijk kunnen jullie licht brengen in de duisternis die hypothekenland heet…
http://www.hypotheken-forum.nl
heb ik ook al gedaan...wilde mijn kansen vergroten
Dag Linda,
Mijn inziens is de Rabobank helemaal niet flexibel in de voorwaarden (2008) staat namelijk dat je het saldo niet kunt overdragen!
Verder staat er bij dat als je overweegt over te stappen naar beleggen (tsja tijden kunnen zo weer veranderen) dan loop je het risico dat je fors moet aftikken omdat de vergoeding die je op je spaardeel hebt ontvangen hoger is dan de geldende rente.
Rabo doet goede zaken want je komt nooit meer van ze af.
Voorwaarden houden ze stiekem geheim (mail ze maar eens door als je ze hebt !!) en natuurlijk de rente is niet openbaar.
Bij afloop van de rentevastperiode kunnen ze je de rente aanbieden die ze willen, je gaat (c.q. kunt) toch niet weg. Rente is namelijk als enige niet openbaar.
Onbegrijpelijk iedere respecterende organisatie test Rabo Opbouw als GOED maar vraag eens of ze je de voorwaarden kunnen toesturen dan krijg je nul op rekest.
Mijn inziens is de Rabobank helemaal niet flexibel in de voorwaarden (2008) staat namelijk dat je het saldo niet kunt overdragen!
Verder staat er bij dat als je overweegt over te stappen naar beleggen (tsja tijden kunnen zo weer veranderen) dan loop je het risico dat je fors moet aftikken omdat de vergoeding die je op je spaardeel hebt ontvangen hoger is dan de geldende rente.
Rabo doet goede zaken want je komt nooit meer van ze af.
Voorwaarden houden ze stiekem geheim (mail ze maar eens door als je ze hebt !!) en natuurlijk de rente is niet openbaar.
Bij afloop van de rentevastperiode kunnen ze je de rente aanbieden die ze willen, je gaat (c.q. kunt) toch niet weg. Rente is namelijk als enige niet openbaar.
Onbegrijpelijk iedere respecterende organisatie test Rabo Opbouw als GOED maar vraag eens of ze je de voorwaarden kunnen toesturen dan krijg je nul op rekest.