LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen met overwaarde bij samenwonen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
robert.wantia
Contacteer:

Wat te doen met overwaarde bij samenwonen

Ongelezen bericht door robert.wantia »

Goeiemiddag!

Ergens dit jaar komt mijn vriendin bij mij in wonen, maar ze heeft ook een koopwoning, net als ik.
Daar zit een overwaarde op van (geschat) 25.000 euro, en ze heeft ook nog een spaardeel dat ze gespaard heeft op de bankspaarhypotheek, dat is zo'n 8000 euro.

Nu komt ze bij mij wonen, en ze moet de hypotheek dus echt beëindigen. Ik heb zelf een hypotheek op mijn woning.

Wat gebeurt er met de overwaarde? Zowel de meerwaarde van de woning, als het gespaarde deel?
Blijft dit allemaal drie jaar vast staan voor het geval we samen een andere woning kopen?
Of kan ze een van de twee uitgekeerd krijgen?

Haar voorkeur gaat uit naar een deel uitgekeerd krijgen, zodat ze haar ouwe barrel van een oude auto kan vervangen, maar als 42% naar de belasting zou moeten gaan als zijnde belasting over extra inkomsten, is dat niet zo'n aantrekkelijk vooruitzicht.

Is er iemand die mij kan uitleggen wat er hier voor mogelijkheden zijn?

Alvast bedankt!

Jantje7

Re: Wat te doen met overwaarde bij samenwonen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De overwaarde van de woning wordt gewoon op haar bankrekening gestort zonder dat daar belasting over wordt geheven. Het afkopen van het spaargedeelte kan belast worden indien deze korte loopt dan 15 jaar. Alleen bij het aangaan van een nieuwe hypotheek binnen 3 jaar is het bedrag van de overwaarde niet aftrekbaar als hypotheek rente.

Gesloten