LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wetten tegen afsluiten aflossingsvrije lening in buitenland?
-
Wetten tegen afsluiten aflossingsvrije lening in buitenland?
Dus stel: Ik wil GEEN hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst!
Mag ik dan volgens de Nederlandse wetgeving in 2014 een 100% aflossingsvrije lening afsluiten bij een buitenlandse particulier om een eigen huis te kopen? Zo nee, wat is het ergste dat in zo'n geval kan gebeuren?
Mag ik dan volgens de Nederlandse wetgeving in 2014 een 100% aflossingsvrije lening afsluiten bij een buitenlandse particulier om een eigen huis te kopen? Zo nee, wat is het ergste dat in zo'n geval kan gebeuren?
Re: Wetten tegen afsluiten aflossingsvrije lening in buitenland?
Tuurlijk mag dat, u mag elke lening afsluiten die u maar wilt.JaroBennink schreef:Dus stel: Ik wil GEEN hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst!
Het ergste dat er kan gebeuren is vooral afhankelijk van wat u met die particulier vastlegt.
Betreft het uw hoofdverblijf dan vraag ik me af waarom je die constructie zou kiezen. Er is vast iets beters te bedenken, zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -hypotheek voor informatie.
Als het een tweede huis betreft dient u de waarde op te geven in Box 3, maar daar staat tegenover dat u de hypotheekschuld weer kunt aftrekken in Box 3.
Kan dus ook gewoon met een Nederlandse particulier, of bv 200%.
Of met een Nederlandse particulier, en dan niet melden aan de belastingdienst.
Dat riekt naar een schenking en die moet je weer opgeven.SJZ schreef:Of met een Nederlandse particulier, en dan niet melden aan de belastingdienst.
Niet melden kan tot problemen leiden.
Kletskoek, je hoeft een lening niet te melden. Alleen als je de rente wilt aftrekken als eigenwoningrente moet je dit melden:Dat riekt naar een schenking en die moet je weer opgeven.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gen_woning
-
Dit lijkt eerder op een schenking dan op een lening, sorry. Moet er wel rente betaald worden, of ook niet?JaroBennink schreef:Dus stel: Ik wil GEEN hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst!
En hoe kom je dan aan die woning?SJZ schreef:Kletskoek, je hoeft een lening niet te melden. Alleen als je de rente wilt aftrekken als eigenwoningrente moet je dit melden:
Waarmee heb je die betaald?
Met zwart geld? Of was het een schenking?
De belastingdienst is erg geïnteresseerd als mensen opeens een flink bezit krijgen die zij (de belastingdienst) niet kan verklaren.
-
Ik had het volgende op Wikipedia gelezen:"Sinds 1 augustus 2011 geldt in Nederland een nieuwe versie van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen volgens welke het aflossingsvrije gedeelte van de hypotheek wordt beperkt tot maximaal 50% van de marktwaarde van de woning."
Ik kan alleen niet vinden in welke gevallen die "Gedragscode Hypothecaire Financieringen" nou precies geldt. Dit geldt dus niet voor buitenlandse particuliere leningen bij het kopen van een woning?
Ik kan alleen niet vinden in welke gevallen die "Gedragscode Hypothecaire Financieringen" nou precies geldt. Dit geldt dus niet voor buitenlandse particuliere leningen bij het kopen van een woning?
Nee, als je geen hypotheekrenteaftrek wilt, dan hoef je dat formulier "opgaaf lening eigen woning" niet in te vullen. Een lening voor een eigen woning moet je volgens mij weldegelijk opgeven in box 3 bij de belastingopgave! En dat betekent dus: melden bij de belastingdienst!SJZ schreef:Kletskoek, je hoeft een lening niet te melden. Alleen als je de rente wilt aftrekken als eigenwoningrente moet je dit melden:Dat riekt naar een schenking en die moet je weer opgeven.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gen_woning
Het gaat hier dus om een lening. Als de rente minder dan 6% is, dan wordt het verschil tussen die rente en de 6% gezien als fictieve schenking. Maar er zijn andere regels voor een (fictieve) schenking van iemand niet in Nederland woont op het moment dat hij u de schenking geeft en geen Nederlander is en altijd buiten Nederland heeft gewoond, dan wanneer die persoon dat wel is.czarczar schreef:En hoe kom je dan aan die woning?SJZ schreef:Kletskoek, je hoeft een lening niet te melden. Alleen als je de rente wilt aftrekken als eigenwoningrente moet je dit melden:
Waarmee heb je die betaald?
Met zwart geld? Of was het een schenking?
De belastingdienst is erg geïnteresseerd als mensen opeens een flink bezit krijgen die zij (de belastingdienst) niet kan verklaren.
Het gaat dus om een lening. Vraagt u om de rente vanwege die 6% renteregel?witte angora schreef:Dit lijkt eerder op een schenking dan op een lening, sorry. Moet er wel rente betaald worden, of ook niet?JaroBennink schreef:Dus stel: Ik wil GEEN hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst!
De gedragscode is een soort regel waarvan de commerciële geldverstrekkers onderling hebben afgesproken dat zij zich daar aan houden. Daar hoeven alleen zij zich aan te houden.
Welke gedragscode?kweenie schreef:De gedragscode is een soort regel waarvan de commerciële geldverstrekkers onderling hebben afgesproken dat zij zich daar aan houden. Daar hoeven alleen zij zich aan te houden.
Ja, he he, valt het kwartje? Dat zeg ik dus.Nee, als je geen hypotheekrenteaftrek wilt, dan hoef je dat formulier "opgaaf lening eigen woning" niet in te vullen.
Nee, je hoeft het formulier "opgaaf lening eigen woning" dan NIET in te vullen. Waar haal jij die verplichting vandaan?Een lening voor een eigen woning moet je volgens mij weldegelijk opgeven in box 3 bij de belastingopgave! En dat betekent dus: melden bij de belastingdienst!
Je hoeft niet voor de vermogensbelasting schulden op te geven?
Als de lening niet wordt opgegeven maar je wel eigenaar van het pand bent telt ie dus gewoon als vermogen. Of zie ik dat verkeerd?
Als de lening niet wordt opgegeven maar je wel eigenaar van het pand bent telt ie dus gewoon als vermogen. Of zie ik dat verkeerd?
1. De discussie ging over het melden van de lening door middel van het formulier, niet over wel of niet opgeven in box 3 (tenminste, dat bedoel je waarschijnlijk als je over vermogensbelasting spreekt; die bestaat feitelijk al bijna 15 jaar niet meer.)
2. Het invullen van het formulier "opgaaf lening eigen woning" is niet verplicht. Maar ALS je het niet invult (bij lening van particulier, eigen B.V. e.d., in ieder geval die het zelf niet melden aan de belastingdienst) dan heb je geen renteaftrek eigen woning.
OP wil geen renteaftrek. Dat kan. Bijvoorbeeld als je toch geen inkomen in box 1 hebt, maar wél (veel) vermogen in box 3.
3. MOET je de schuld opgeven in box 3? Tja, strikt genomen denk ik wel. Maar als je het niet doet, dan benadeel je dus enorm jezelf, en bevoordeel je de schatkist. Ik denk dat de belastingdienst daar geen probleem van gaat maken.
4. Verder hoef je box 3 helemaal niet in te vullen als de waarde van je bezittingen in box 3 minder dan zo'n € 21.000 (voor stellen: € 42.000) is. Met een schuld voor de eigen woning blijf je daar wellicht onder en hoef je box 3 niet in te vullen.
2. Het invullen van het formulier "opgaaf lening eigen woning" is niet verplicht. Maar ALS je het niet invult (bij lening van particulier, eigen B.V. e.d., in ieder geval die het zelf niet melden aan de belastingdienst) dan heb je geen renteaftrek eigen woning.
OP wil geen renteaftrek. Dat kan. Bijvoorbeeld als je toch geen inkomen in box 1 hebt, maar wél (veel) vermogen in box 3.
3. MOET je de schuld opgeven in box 3? Tja, strikt genomen denk ik wel. Maar als je het niet doet, dan benadeel je dus enorm jezelf, en bevoordeel je de schatkist. Ik denk dat de belastingdienst daar geen probleem van gaat maken.
4. Verder hoef je box 3 helemaal niet in te vullen als de waarde van je bezittingen in box 3 minder dan zo'n € 21.000 (voor stellen: € 42.000) is. Met een schuld voor de eigen woning blijf je daar wellicht onder en hoef je box 3 niet in te vullen.
het lijkt me niet, dat de wet u verbiedt wat voor lening dan ook af te sluiten.JaroBennink schreef:Dus stel: Ik wil GEEN hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst!
de wet verbiedt de banken u zo'n lening te verstrekken.
Nee, dat zie je goed, MAAR: stel je geeft geen enorm inkomen of vermogen op en je bent van het ene jaar op het andere jaar opeens eigenaar van een woning van laten we zeggen 150.000 euro.vroem schreef:Je hoeft niet voor de vermogensbelasting schulden op te geven?
Hoe kom je dan aan die woning? Heb je die geschonken gekregen? Zo ja, dan moet je dus schenkingsbelasting opgeven. Heb je die geerfd, dan moet je erfbelasting betalen. Of was het zwart geld?
Geef je nu ook je hypotheekschuld op, dan is het tenminste duidelijk dat je het geld geleend hebt, ook al vraag je geen hypotheekrente aftrek aan (bijv. omdat je 100% aflossingsvrij hebt geleend). Daarbij scheelt het in de vermogensbelasting.
Of zit ik er nu al die tijd naast?
het ergste wat er kan gebeuren, is dat de particulier die u dat geld heeft geleend, dat geld niet terug krijgt.JaroBennink schreef:Dus stel: Ik wil GEEN hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst!
Er is op deze manier wel leuk te 'spelen' met de lening. De woning, als hoofdverblijf, valt in box 1. De lening voldoet niet aan de criteria voor een eigenwoningschuld en valt daarom in box 3.
Er zijn situaties waarin je maar weinig voordeel hebt van de normale renteaftrek. Bijvoorbeeld als je gepensioneerd bent en maar een kwart inkomstenbelasting betaalt. Of als de lening in verhouding tot de waarde van de woning laag is. Je hebt dan een hoog ewf en je aftrek wordt dan flink verminderd. Als je in de situatie zit dat je veel niet-liquide box 3 vermogen hebt, zoals een tweede huis of een (deel van het) huis dat verhuurd is, dan kun je met deze truc je lening van box 1 naar box 3 brengen, en zo toch feitelijk jaarlijks 1,2% van de lening aftrekken.
Dat is bij de lage rentestand van dit moment soms een stuk meer dan de box 3 aftrek.
Er zijn situaties waarin je maar weinig voordeel hebt van de normale renteaftrek. Bijvoorbeeld als je gepensioneerd bent en maar een kwart inkomstenbelasting betaalt. Of als de lening in verhouding tot de waarde van de woning laag is. Je hebt dan een hoog ewf en je aftrek wordt dan flink verminderd. Als je in de situatie zit dat je veel niet-liquide box 3 vermogen hebt, zoals een tweede huis of een (deel van het) huis dat verhuurd is, dan kun je met deze truc je lening van box 1 naar box 3 brengen, en zo toch feitelijk jaarlijks 1,2% van de lening aftrekken.
Dat is bij de lage rentestand van dit moment soms een stuk meer dan de box 3 aftrek.
Was dat maar zo.ruud_a schreef:het ergste wat er kan gebeuren, is dat de particulier die u dat geld heeft geleend, dat geld niet terug krijgt.
Het ligt helemaal aan de constructie en of er een (ander) onderpand is verleend.
Het ligt er ook aan waar het onroerend goed zich bevindt. In de EU-wetgeving geldt dat het land waar het onroerend goed zich bevindt daarover belastingen mag heffen (het is een uitzondering op de overige belastingwetgeving en belastingverdagen).
-
Interessante redenatie. Iemand met een redelijk laag inkomen onder de 65 betaald iets van 35% belasting. Dan zou de hypotheekrente minimaal 3.6% moeten zijn om met de renteaftrek voordeliger uit te zijn dan wat je nu beschrijft. Als ik je goed begrijp tenminste.kweenie schreef:Er is op deze manier wel leuk te 'spelen' met de lening. De woning, als hoofdverblijf, valt in box 1. De lening voldoet niet aan de criteria voor een eigenwoningschuld en valt daarom in box 3.
Als iemand alleen AOW heeft wordt het inderdaad nog een slagje anders. Als je dan onder de 33.000 zit betaal je 24% belasting, wat je ook aangeeft, en dan moet je een rentepercentage van zo'n 4.8 hebben om met de hypotheekrenteaftrek voordeliger uit te zijn.
En het leuke is: die 1.2% korting krijg je ongeacht de werkelijk betaalde rente. Dit in tegenstelling tot de HRA.
Als ik het verhaal goed begrepen heb tenminste.