LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf hypotheek oversluiten of m.b.v. hypotheekadviseur

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
pompie

Zelf hypotheek oversluiten of m.b.v. hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door pompie »

Ik sta op het punt om mijn huidige hypotheek over te sluiten. Ik ben o.a. geinteresseerd in de ABN Amro. Nu is het zo dat bij de ABN Amro er een internetverkoop afdeling is en ik hier een offerte kan opvragen. Het voordeel is dat de afsluitprovisie laag is, zo`n 0,5%. Nu heb ik zelf nog nooit een lopende hypotheek over gesloten en ik vraag mij af of dit redelijk gemakkelijk te doen is zonder tussenkomst van een hypotheekadviseur. Ik ben op zich wel redelijk handig met administratie en heb ook wel wat tijd om één en ander te regelen. Wel wil ik mijn opgebouwde spaargeld uit de oude spaarhypotheek fiscaal oversluiten en volgens de voorwaarden van ABN kan dat maar moet ik zelf één en ander laten invullen/opvragen bij mijn huidige verzekeraar. ABN regelt de rest.

Het voordeel van een adviseur is natuurlijk dat zij dit allemaal voor mij regelen. Maar ik vraag mij af of het de moeite is om daar €1000 voor te betalen (0,5%).

Kan iemand mij kort aangeven wat voor stappen/acties ik kortweg moet doen om over te sluiten zonder tussenpersoon en of dit realistisch is? Zijn er verder nog voordelen om toch te kiezen voor een hypotheekadviseur/tussenpersoon? Bijvoorbeeld service tijdens de looptijd of bij een volgende oversluiting? En wat kan en mag ik verwachten van de internetverkoper van ABN? Bedankt alvast!

kweenie

Re: Zelf hypotheek oversluiten of m.b.v. hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je bang bent voor het geregel, dan kun je ook naar een adviseur stappen en hem zeggen dat je maar 0,5% afsluitprovisie wilt betalen. De tarieven staan immers niet vast. Wil hij dat niet, dan ga je naar een ander. Volgens mij zijn er genoeg die het ook wel voor ½% willen doen. Zeker als je van tevoren al duidelijk aangeeft dat je weet wat je wil en je niet een heleboel gesprekken met hem hoeft over wat het eigenlijk moet worden.

En als het je niet zozeer om het advies gaat, maar alleen om het regelwerk, dan ben je ook niet zo heel erg afhankelijk van de advies-kwaliteit van de adviseur. Dus dan kun je in principe gewoon de goedkoopste uitkiezen.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

pompie schreef:Nu is het zo dat bij de ABN Amro er een internetverkoop afdeling is en ik hier een offerte kan opvragen. Het voordeel is dat de afsluitprovisie laag is, zo`n 0,5%. Nu heb ik zelf nog nooit een lopende hypotheek over gesloten en ik vraag mij af of dit redelijk gemakkelijk te doen is zonder tussenkomst van een hypotheekadviseur.
Dat is prima zelf te doen. Je hebt een stuk correspondentie met je oude (o.a aflosnota), én met je nieuwe hypotheeknemer, die stuurt je de offerte en vraagt de overige papieren (werkgeversverklaring, taxatie en afschrift paspoort). Kwestie van alles goed documenteren, doorlezen en indien akkoord, getekend terugsturen. De keer dat ik een tussenpersoon had, stuurde hij alleen de papieren van de verschillende partijen door aan mij, verder niets. Heeft nadien ook nooit iets van zich laten horen (niet vreemd, gezien het feit dat ik me niet liet afzetten.....).

Let op: voor de hele zaak is een bezoek aan de notaris vereist; die stuurt vooraf ook een pro-forma nota. Daar zijn ook giga prijsverschillen; dus kijk ook eens welke tarieven alle verschillende notarissen hanteren.

pompie

kweenie schreef:Als je bang bent voor het geregel, dan kun je ook naar een adviseur stappen en hem zeggen dat je maar 0,5% afsluitprovisie wilt betalen. De tarieven staan immers niet vast.
Voor het geregel ben ik zeker niet bang. Vind ik wel leuk zelfs. Het gaat mij er meer om of er niet bepaalde dingen moeten gebeuren die zo speciaal zijn dat ik dit waarschijnlijk niet zonder tussenpersoon kan doen. Als het alleen maar gaat om een paar belletjes, wat papieren in vullen, taxatie laten uitvoeren, enz dan vind ik dat prima.

Klopt het dat de notaris een definitieve aflosnota aanvraagt of moet ik dit zelf doen? Verder staat er in de algemene voorwaarden van ABN Amro de volgende opmerking:

U moet de verzekeraar of de bank bij wie u de spaarverzekering of
bankspaarrekening hebt lopen zelf vragen of zij het bedrag willen
overmaken naar uw (nieuwe) bankspaarrekening. De verzekeraar of bank
moet een overdrachtsformulier opstellen en/of invullen waar alle gegevens
van uw spaarverzekering of bankspaarrekening in staan. Dit ingevulde
overdrachtsformulier moet de verzekeraar of bank aan ABN Amro sturen.

Is dit iets wat normaliter geen probleem is om zelf te regelen bij mijn huidige verzekeraar of doen zij wellicht geen zaken zonder tussenkomst van een tussenpersoon? Het klinkt niet heel lastig moet ik zeggen.

Fiesiekus

Het is zo simpel als je zelf stelt: je geeft richting je oude verzekeraar/hypotheeknemer aan dat je 100% wilt aflossen en het bedrag van de spaarhypotheek wilt doorsluizen naar die bankspaarrekenng bij ABN/AMRO.

Geef dan ook de naam van de notaris van je keuze door. Zoals gezegd, is er bij de keuze van je notaris, ook wel winst (lees: lagere kosten) te zoeken.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

of dit redelijk gemakkelijk te doen is zonder tussenkomst van een hypotheekadviseur.

Dat is prima zelf te doen.

Aan Fiesiekus vragen of je een hypotheekadviseur nodig hebt is net zoiets als aan de paus vragen of condooms nuttig zijn.

pompie

Ik begrijp dat enige relativering op zijn plaats is bij zijn anwoorden maar vooralsnog heb ik ook geen andere geluiden of antwoorden op mijn vraag gekregen. Dus ook andere meningen/feiten zijn welkom.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Pompie, gezien de hoeveelheid, maar ook de aard van jouw vragen en opmerkingen denk ik dat je juist baat zou hebben bij een goede adviseur.
Neemt jouw heel wat werk en zorgen uit de hand.

Fiesiekus

SJZ schreef:Aan Fiesiekus vragen of je een hypotheekadviseur nodig hebt is net zoiets als aan de paus vragen of condooms nuttig zijn.
Waarbij enige nuncering dient te worden aangebracht:

De paus is Christus' plaatsvervanger op aarde en spreekt derhalve op basis van goddelijk gezag.

Fiesiekus daarentegen adviseert alleen, en dat uitsluitend op basis van eigen ervaringen en feitenkennis.

Op basis van wat Pompie al heeft uitgezocht, is het nog maar een fluitje van een cent om dat zonder hypotheekadviseur af te ronden.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 06 okt 2011 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Fiesiekus schreef:
SJZ schreef:Aan Fiesiekus vragen of je een hypotheekadviseur nodig hebt is net zoiets als aan de paus vragen of condooms nuttig zijn.
Waarbij enige nuncering dient te worden aangebracht:

De paus is Christus' plaatsvervanger op aarde en spreekt derhalve op basis van goddelijk gezag.

Fiesiekus daarentegen adviseert alleen en uitsluitend op basis van eigen ervaringen en kennis van de feiten.
Misschien moet je die laatste zin ook maar eens nuanceren. Ik zou daar graag de term "generaliseren" aan toe willen voegen. Misschien moet je op Independer eens gaan zoeken naar de beoordelingen van onafhankelijke advieskantoren. Jouw ervaring/mening tegen die van heel veel anderen. Alleen schreeuwen die niet zo hard.

Zoals ik ook wel toe wil geven dat je best wel zinvolle bijdragen aan dit forum levert.

Fiesiekus

een vraag, een antwoord schreef:Zoals ik ook wel toe wil geven dat je best wel zinvolle bijdragen aan dit forum levert.
:lol: tja, daar kan Pompie over meepraten....

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Pompie,

Ik zag je bericht op dit forum, het is een prima zaak om een goede afweging te maken tussen het inschakelen van een tussenpersoon voor het regelen van een hypotheek en het zelf te regelen. Zoals je zult begrijpen bestaat de mogelijkheid om alles direct zelf te regelen met ABN AMRO, via de telefoon, via internet of via één van onze vestigingen.

Als je wilt kan ik je bellen zodat er een eerste gesprek kan worden gevoerd. Dan kun je precies navragen hoe we dit samen het beste kunnen regelen.

Als je dit interessant vindt, kun je me dan je telefoonnummer via PB toezenden en de dag/tijdstip dat je het handig vindt gebeld te worden? We nemen dan contact met je op.

Met vriendelijke groet,
Lilianne
ABN AMRO webcare team

Fiesiekus

Kijk eens aan, zo wordt je via het Internet bediend op al je hypotheekwensen door de bank. Scheelt je ook de (af)gang naar de hypotheekadviseur.

pompie

Inmiddels heb ik een offerte thuis van de ABN Amro voor 5 jaar, een rente van 3,75%. Het betreft een bankspaarhypotheek en ook het fiscaal oversluiten lijkt allemaal te gaan lukken. Met wat uitzoekwerk en o.a. ook met jullie hulp heb ik veel zelf kunnen regelen. De afsluitprovisie bedraagt slechts 0,25%. Een mooie bonus! Ik ben er erg blij mee in ieder geval en ga zeer waarschijnlijk tekenen. Hopelijk gaat dan ook alles goed in het vervolgtraject en kan ik naar de notaris voor de oversluiting.

Bedankt voor de adviezen in ieder geval (soms tot vervelens toe voor sommigen wellicht). En ik blijf het forum in de gaten houden....

CB

Ongelezen bericht door CB »

Fiesiekus schreef:Kijk eens aan, zo wordt je via het Internet bediend op al je hypotheekwensen door de bank. Scheelt je ook de (af)gang naar de hypotheekadviseur.
Lijkt me niet, ook bij de bank doe je zo'n gesprek met een hypotheekadviseur.

Fiesiekus

CB schreef:
Fiesiekus schreef:Kijk eens aan, zo wordt je via het Internet bediend op al je hypotheekwensen door de bank. Scheelt je ook de (af)gang naar de hypotheekadviseur.
Lijkt me niet, ook bij de bank doe je zo'n gesprek met een hypotheekadviseur.
Dat lees ik niet in Pompies berichten: de ABN-AMRO-offerte heeft hij gewoon thuisgestuurd gekregen.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Fiesiekus schreef:Dat lees ik niet in Pompies berichten: de ABN-AMRO-offerte heeft hij gewoon thuisgestuurd gekregen.
Ik heb ook niet gezegd, dat Pompie het gesprek heeft aangevraagd! Als je een gesprek wenst, dan heb je die met een hypotheekadviseur.

Hopelijk is het nu ook voor jou duidelijk zo?

pompie

Ik weet niet of het bij alle banken zo werkt maar bij de ABN Amro hebben ze een internetverkoopafdeling voor hypotheken. Ik ben daar zeer goed geholpen. Voor mij was het niet nodig apart met een adviseur van de ABN te zitten omdat ik na lang uitzoekwerk wel wist wat ik wilde. Het had overigens wel gekund (maar ik zou dan voor mij onnodige producten krijgen zoals adviezen en lastenberekeningen). Scheelt mij zo`n 0,75% afsluitkosten. Vind het wel goed dat deze mogelijkheid bestaat, iedereen kan dan op maat zijn hypotheek afsluiten.

Fiesiekus

Kijk Pompie, bij jou zijn je ook de schellen van je ogen gevallen:
pompie schreef:Voor mij was het niet nodig apart met een adviseur van de ABN te zitten omdat ik na lang uitzoekwerk wel wist wat ik wilde. Het had overigens wel gekund (maar ik zou dan voor mij onnodige producten krijgen zoals adviezen en lastenberekeningen). Scheelt mij zo`n 0,75% afsluitkosten.
Een hypotheek kan je prima zelf uitzoeken en afsluiten via het internet; een gang naar een hypotheekadviseur is volstrekt overbodig. Dat blijkt eens te meer uit Pompie's verhaal.

pompie

Hierbij wil ik wel opmerken dat dit in mijn geval de beste optie was. Ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die de tijd niet hebben om zoveel uitzoekwerk van te voren te doen en dan toch voor de adviseur kiezen bij de bank zelf of bij een tussenorganisatie. Verder was mijn geval redelijk simpel (oversluiten) zonder echt hele bijzondere situaties.

Gesloten