Dekbed11 schreef:Ik heb een aflossingsvrije hypotheek en heb jarenlang maandelijks afgelost met behulp van periodieke overschrijvingen. Nu komt de Rabobank met de verplichting dat ik een rekening bij hun moet openen, want dan kan ik met internetbankieren een knop "aflossen" gebruiken. Dat wil ik niet. De bank wil anders dat ik bij elke aflossing van te voren hun toestemming vraag. Belachelijk. Dat is volstrekt onwerkbaar en kost veel te veel tijd/geld. De bank accepteert geen enkele aflossing meer en stort alles telkens terug. Mag de bank aflossingen weigeren? Volgens mij heb ik gewoon het recht om af te lossen. Wie kan mij helpen in de strijd tegen de Rabobank?
Een aflossingsvrije hypotheek is toch een aflossingsvrije hypotheek?
Ergo: dan moet dus voor iedere aflossing een bepaalde 'procedure' bij de bank worden gedaan vermoed ik zo? Ik kan me indenken dat de bank het een beetje makkelijker wil hebben, via die knop. Of dat er toestemming moet worden gevraagd.
Maar goed, als je geen rekening wilt waar je behalve aflossen niks mee doet, maar liever van tevoren toestemming vraagt, als je dat makkelijker vindt, dat kan en dat mag.
Dekbed11 schreef:De bank wil nou eenmaal zoveel mogelijk weten van de aflosser voor eigen incassomaatregelen doeleinden. Keer op keer ben ik benaderd om mijn inkomen langs de bank te laten lopen met een Rabobank rekening om nog maar te zwijgen over de veelvuldige verzoeken om te vertellen waar mijn pensioengeld onder gebracht is. Tja, zo ondoorzichtig is die bank. Die internetknop is een verzinsel om de onderliggende informatiebehoefte van de bank te camoufleren.
't Is maar net wat je wilt zien en waar je een probleem van maakt. Open een rekening, stort daar maandelijks genoeg op om de gewenste aflossing te kunnen doen, en al je privacy is nog steeds beschermd. Wat is je probleem?
Dekbed11 schreef:Een ander belang van de bank is dat ze extra rente blijft incasseren als de lening hoog blijft. Dus hoe minder aflossingen hoe hoger de lening blijft, des te meer verdiend de bank aan ons. Voor de bank loont het echt om aflossingen niet te accepteren.
Yeah right. De bank weigert geen aflossingen, jij weigert af te lossen.
Ben niet echt (echt niet) een Rabofan, maar met hun hypotheken is niet zoveel mis, zolang je maar geen rentemiddeling toepast.
Bovendien krijg je volgens mij extra rentekorting als je een Raborekening opent en kun je vervolgens via internetbankieren je extra aflossingen regelen, veel makkelijker toch? Scheelt je tijd en kosten!
via die knop. Of dat er toestemming moet worden gevraagd.
Nog even een aanvulling:
De bank wil inderdaad een bevestiging van de extra aflossing. Contractueel hoef je niet af te lossen, maar door dat toch te doen lever je ook een stukje fiscale ruimte in. In internetbankieren log je in en geeft d.m.v. de bevestiginsknop toestemming. Als je dat niet wilt willen ze domweg de ouderwetse methode, niets mis mee.
Nog even een aanvulling:
De bank wil inderdaad een bevestiging van de extra aflossing. Contractueel hoef je niet af te lossen, maar door dat toch te doen lever je ook een stukje fiscale ruimte in. In internetbankieren log je in en geeft d.m.v. de bevestiginsknop toestemming. Als je dat niet wilt willen ze domweg de ouderwetse methode, niets mis mee.
Misschien moet je gewoon ook niet vergeten dat voorheen je gewoon geld kon overmaken op de rekening van de bank en dat de bank maar moest uitzoeken waar het vandaan komt en waar het heen moest dmv het vermelden van hypotheeknr in de omschrijving en zij dus diegene waren die aan de slag moesten gaan, nog los van of het wel juiste keuzes waren.
Nu kun je het gewoon vrij eenvoudig zelf via internetbankieren, waarbij je meteen ook andere info krijgt waar je persoonlijk rekening mee dient te houden en waar ze je op wijzen en erbij vermelden wat gevolgen zijn (bijv boete + meteen ook bedrag hoogte ervan) of zelfs andere mogelijkheden en geven aan dat bijv misschien advies gewenst is of kunt krijgen.
Daarbij hebben klanten gewoon vooraf een schrijven gekregen dat gewoon een bedrag (al dan niet automatisch) overboeken op het rekeningnr van de bank afgelopen is .
Nog even een aanvulling:
Misschien moet je gewoon ook niet vergeten dat voorheen je gewoon geld kon overmaken op de rekening van de bank en dat de bank maar moest uitzoeken waar het vandaan komt en waar het heen moest dmv het vermelden van hypotheeknr in de omschrijving en zij dus diegene waren die aan de slag moesten gaan, nog los van of het wel juiste keuzes waren.
Nu kun je het gewoon vrij eenvoudig zelf via internetbankieren, waarbij je meteen ook andere info krijgt waar je persoonlijk rekening mee dient te houden en waar ze je op wijzen en erbij vermelden wat gevolgen zijn (bijv boete + meteen ook bedrag hoogte ervan) of zelfs andere mogelijkheden en geven aan dat bijv misschien advies gewenst is of kunt krijgen.
Daarbij hebben klanten gewoon vooraf een schrijven gekregen dat gewoon een bedrag (al dan niet automatisch) overboeken op het rekeningnr van de bank afgelopen is .
Terechte aanvulling, maar het boeit Dekbed11 blijkbaar niet meer, want hij reageert niet mee.
De regionale Rabobanken zijn sinds begin dit jaar niet langer zelfstandig en dat valt te merken. Ik was 30 jaar tevreden klant. Ook mij heeft men geprobeerd een rente swab aan te praten in 2008 maar dat was niet zeer aanhoudend. Nu ik echter met mijn bedrijf wil stoppen en de hypotheek op het bedrijfspand vervroegd wil aflossen conform de bepalingen daarover in de Alg. Voorwaarden krijg ik te maken met de firma list en bedrog.
Ik heb nog nog zoiets meegemaakt. Men liegt en bedriegt en stelt zaken onjuist voor met een stelligheid en een show dat ik me kan voorstellen dat een doorsnee klant er in tuint. Slechts door de betrokkenen op hun bankierseed te wijzen (en zelf goed geïnformeerd te zijn) slikte men bepaalde stelligheden in en erkende men schoorvoetend hun ongelijk. Bij de Rabo waait echt een andere wind: we zullen plukken wat we plukken kunnen en proberen tegen te houden wat we kunnen tegenhouden.
15dec zijn de eerste uitspraken gedaan in het kader van het Tuchtcollege voor bankiers tegen individuele bankmedewerkers, maar het zal nog wel even duren voordat dit bij de Rabo filialen is doorgedrongen. Wellicht goed om nog eens een paar voorbeelden voor te dragen kwestie van druk op de knop:
Dit hele gedoe heeft te maken met het feit dat de Rabo voor haar eigen rekening houders de boel behoorlijk geautomatiseerd heeft, en geen rekening heeft gehouden met het feit dat voor de klanten die geen rekening hebben (en dat zijn er veel) ook een aparte portal gemaakt had moeten worden. Ze hebben feitelijk een technisch probleem, en kunnen dat niet fatsoenlijk uitleggen. Gezien de rentes van de Rabo is oversluiten overigens vaak een goede optie. Omdat je 20% boetevrij mag aflossen, loont het vaak de moeite.
Hoezo hadden ze dat 'moeten' doen? Een groot deel van de kosten van een betaalrekening gaan op aan zulke portals en andere technische fratsen die daarmee samenhangen. (Bijvoorbeeld de kastjes om veilig te kunnen inloggen en de hele elektronische infrastructuur.) Waarom zouden ze die 'gratis' moeten gaan aanbieden aan mensen die geen rekening willen nemen?
De Rabobank heeft helemaal geen technisch probleem. De mensen die wel van de extra faciliteiten van elektronisch bankieren willen gebruik maken maar daar niet voor willen betalen hebben een probleem. Maar tegen een geringe vergoeding van 15 euro per jaar bieden ze je wel zo'n portaal aan. En dan krijg je in de meeste gevallen ook nog 0,2% korting op de hypotheekrente...
Ben ik het ook eens niet met jou eens kweenie.
Hypotheekverstrekkers, zoals Florius, Aegon etc. bieden een digitale omgeving aan, waarin je je informatie kunt ophalen, maar ook extra aflossingen kunt opgeven. Bovendien doet ING als grootbank dat ook.
Deze aanbieders hebben momenteel vaak ook nog scherpere tarieven als Rabo.
Ook ik heb dit met de Rabo. Moet een betaalrekening daar openen als ik regelmatig wil aflossen. Ik kan niet in 1x 12 aflosnota's aanvragen voor komend jaar (iedere maand 1). Dus ik moet iedere maand een aflosnota aanvragen, paar dagen wachten op de post (mag niet per mail), dan binnen 3 tot 5 dagen betalen (anders is de nota verlopen), dus met dikke kans dat ik wel eens vergeet of te laat doe. Of ik moet toch opgeven en een betaalrekening bij ze openen, waar ik niet op zit te wachten.
(Ik wil geen lineaire of annuïteitenhypotheek omdat ik liever de vrijheid behoud een keer niet af te lossen als ik te krap zit, dan dat ik die 0.2% lagere rente krijg.)
Maar goed, ik ben de moeilijkste niet. Ik heb wel ergere dingen meegemaakt. Aanvraag betaalrekening heb ik al gestuurd. Ze geven overigens ook 0,2% korting op de rente als je jouw betaalrekening actief gebruikt (dwz salaris oid laat storten er op), dus de kosten van de betaalrekening haal je er wel uit. Ik hoop zometeen gelijk voor 1 jaar vooruit alles in te kunnen plannen: rente per automatische incasso laten afschrijven. ingeplande maandelijkse aflossing voor de hypotheek. en de rest van het salaris automatisch naar mijn oude rekening laten overschrijven.
Is ook niets mis mee, alle grootbanken bieden korting als je meer diensten afneemt.
Als je dat niet wilt, b.v. als Raboklant en je sluit je hypotheek elders, dan is de kans heel erg groot, dat die hypotheek elders goedkoper uitpakt en zeker net zo goed.
Dus de vraag is niet: krijg ik korting bij de Rabo, of een andere bank. Maar betaal ik voor straf eigenlijk meer rente, als ik niet meer diensten af wil nemen. B.v. als je naar volle tevredenheid elders bankiert.
k2p schreef:Of ik moet toch opgeven en een betaalrekening bij ze openen, waar ik niet op zit te wachten.
(Ik wil geen lineaire of annuïteitenhypotheek omdat ik liever de vrijheid behoud een keer niet af te lossen als ik te krap zit, dan dat ik die 0.2% lagere rente krijg.)
Maar goed, ik ben de moeilijkste niet. Ik heb wel ergere dingen meegemaakt. Aanvraag betaalrekening heb ik al gestuurd. Ze geven overigens ook 0,2% korting op de rente als je jouw betaalrekening actief gebruikt
Eh, eerst zeg je dat je geen betaalrekening wilt openen en dan zeg je dat de aanvraag betaalrekening al verstuurd is...?
(Die 0,2% betaalrekening-korting doelde ik trouwens ook op, niet op een evt. lagere rente bij annuïtair/lineair.)
Dat je niet alle aanvragen voor extra aflossing in een keer kunt doen lijkt mij logisch. De situatie verder in het jaar hangt immers af van wat er eerder in het jaar allemaal verandert, en dat ligt nog niet vast.
een vraag, een antwoord schreef:Hypotheekverstrekkers, zoals Florius, Aegon etc. bieden een digitale omgeving aan, waarin je je informatie kunt ophalen, maar ook extra aflossingen kunt opgeven. Bovendien doet ING als grootbank dat ook.
Maar bij bijvoorbeeld grootbank Abn Amro moet je, als je geen rekening hebt, ook eerst een formulier met een adviseur invullen, wat je dan weer toegestuurd krijgt en moet ondertekenen. Eigenlijk net zoals Rabo, dus.
Ik vraag mij ook af hoe je bij ING in die omgeving komt als je geen rekening hebt. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heb je daar Mijn ING voor nodig, wat je volgens mij alleen kunt aanvragen als je een betaalpas hebt? Of werkt dat anders?
ING heeft de hypotheekprocedures behoorlijk op de schop genomen.
Zag deze week nog bij een klant zonder ING bankrekening, dat hij zelf extra aflossingen in kan voeren, maar ook bij een nieuwbouwhypotheek de depotbetalingen kan beheren en uit laten voeren, door de nota's te üploaden.
@TS
Deze ervaring heb ik niet.
Ik had tot een aantal jaren geleden ook een aparte rekening bij de Rabo. Deze rekening werd uitsluitend door mij gebruikt om iedere maand mijn hypotheekrente op te storten, voor de rest stond de rekening op 0.
Tot ik op een gegeven moment voor deze rekening moest gaan betalen, toen heb ik hem opgezegd en ben er mee akkoord gegaan dat de Rabo iedere maand het bedrag automatisch zou incasseren.
Dit jaar kon je inderdaad 20% aflossen, normaal is 10%. Of die 20% ook voor 2017 geldt, weet ik niet.
Met betrekking tot het aflossen, kan ik de 10 of 20% overmaken naar een rekeningnummer van de Rabo zelf, onder vermelding van EXTRA AFLOSSING + LENINGNUMMER ....
Als je met een vreemde bank elke maand extra aflos loop je het risico teveel af te lossen en dan komt er boete rente.
Voor andere banken moet die grens handmatig gecontroleerd worden dus daarom beter 1 of 2x per jaar met vooraf aanvragen.
Alleen Rabo naar Rabo kan elke maand of nog vaker automatisch.
Ze hebben daarom gelijk dat ze het voor niet Rabo/Rabo klanten op deze manier doen en U mag nog steeds maandelijks vooraf elke maand aanvragen!
Ze hebben liever 1x per jaar een aanvraag + controle vooraf dan een vreemde overboeking met hoge administratie kosten.
Ook is een hogere hypo voor hun beter dan iemand die vervroegd aflost omdat Uw huidige hogere rente opleverde dan de nieuwe die je nu kan krijgen.
stofzuigertje schreef:Als je met een vreemde bank elke maand extra aflos loop je het risico teveel af te lossen en dan komt er boete rente.
Voor andere banken moet die grens handmatig gecontroleerd worden dus daarom beter 1 of 2x per jaar met vooraf aanvragen.
Alleen Rabo naar Rabo kan elke maand of nog vaker automatisch.
Ze hebben daarom gelijk dat ze het voor niet Rabo/Rabo klanten op deze manier doen en U mag nog steeds maandelijks vooraf elke maand aanvragen!
Ze hebben liever 1x per jaar een aanvraag + controle vooraf dan een vreemde overboeking met hoge administratie kosten.
Ook is een hogere hypo voor hun beter dan iemand die vervroegd aflost omdat Uw huidige hogere rente opleverde dan de nieuwe die je nu kan krijgen.
Stofzuiger, wat zouden we zonder jou moeten beginnen. Je bent een meerwaarde voor dit forum, top!
?????????????????????..........................
Sira schreef:@TS
Deze ervaring heb ik niet.
...
Met betrekking tot het aflossen, kan ik de 10 of 20% overmaken naar een rekeningnummer van de Rabo zelf, onder vermelding van EXTRA AFLOSSING + LENINGNUMMER ....
Dat was tot voor kort zo. Het punt van TS is nu juist dat dit gaat veranderen en dat dit nu of binnenkort niet meer kan.
Als je in 1x de 10% of dit jaar 20% overmaakte is het geen probleem...
Maar als je 10x 2% overmaakt zit je ook op 20% maar de kans dat je het 12x 2% dus 24% dus 4% van de aflossing geld dan de boete rente.
Daarom willen ze dat alleen via eigen Rabo en via andere word het handmatig verwerkt en toen het nog 10% was ging het ook vaak fout.
Naast minder kosten voor hun willen ze tevens oude weggelopen klanten die nu vaak bij Triodos of ASN zitten terug halen....
Het valt nog mee met de Rabo, andere geven korting op rente als je beide daar hebt dus koppelverkoop, en dat komt dus ook voor.