De regels zijn wel veranderd hoor pindakaaspotje. Voorheen ging een verhuurde woning van box 1 naar box 3, en bleef daar ook.
Er is nu een regeling dat na de periode van verhuurde de woning weer teruggaat naar box 1.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huis verhuren mag niet...
Re: Huis verhuren mag niet...
Nee, hier is niets in verandert. De positie van de hypotheekhouder wordt namelijk slechter als een woning verhuurd is. Zonder toestemming kunnen ze in elk geval als er niet betaald wordt aan de bank de huurder er uit zetten via de president van de rechtbank. Na verleende toestemming kan de bank de huurder er niet meer uitzetten en zal bij niet-betaling van de rente het huis in verhuurde staat moeten verkopen. En dat is op dit moment op de veiling onverkoopbaar.
Daarnaast teken jezelf voor de hypotheekvoorwaarden en is op grond van de wet verhuur ook niet toegestaan.
Daarnaast teken jezelf voor de hypotheekvoorwaarden en is op grond van de wet verhuur ook niet toegestaan.
@marcel75,
De vraag was:
De vraag was:
Nou, er is dus WEL iets veranderd, en dat heb ik toch netjes uitgelegd?Weet iemand of er iets veranderd is met betrekking tot het verhuren van een ( tweede) koophuis?
SJZ,
Helaas. Zodra je de woning gaat verhuren, valt de woning toch echt in Box 3. Je gaat immers rendement proberen te halen met een vermogensbestanddeel. Alleen voor een leegstaande woning die niet je hoofdverblijf is, mag je nu voor 3 jaar de hypotheekrente blijven aftrekken. Dat was 2 jaar.
Helaas. Zodra je de woning gaat verhuren, valt de woning toch echt in Box 3. Je gaat immers rendement proberen te halen met een vermogensbestanddeel. Alleen voor een leegstaande woning die niet je hoofdverblijf is, mag je nu voor 3 jaar de hypotheekrente blijven aftrekken. Dat was 2 jaar.
Ja, dat zeg ik toch ook?SJZ,
Helaas. Zodra je de woning gaat verhuren, valt de woning toch echt in Box 3.
Er is nu een regeling dat na de periode van verhuurde de woning weer teruggaat naar box 1.
Wat NIEUW is, is dat de woning (NA verhuurd te zijn, waarin de woning in box 3 zit) de woning TERUGgaat naar box 1.
Ik schreef ook:
En DAT is nu niet meer zo, de woning blijft niet meer in box 3.Voorheen ging een verhuurde woning van box 1 naar box 3, en bleef daar ook.
Er is dus wel degelijk iets veranderd!
Ik heb onlangs ook mijn appartement verhuurd. Er kwam inderdaad meer bij kijken, het is vooral belangrijk om een goed (tijdelijk) contract af te sluiten. Op Appartement-verhuren kun je jezelf inlezen over het onderwerp.
Net de website bekeken. Erg rammelende en juridisch zeer zwak onderbouwde adviezen. De diplomatenclausule gaat bijvoorbeeld alleen maar op wanneer je zelf tijdelijk de woning verlaat en later terug zal keren. Deze clausule wordt veel misbruikt.
Tijdelijke verhuur is wel mogelijk, maar alleen als de huurder bij het einde van de huurovereenkomst ook meewerkt. De huurder kan zich, behoudens de mogelijkheid van de leegstandswet, een beroep doen op huurbescherming.
In alle gevallen moet je toestemming hebben van de hypotheekhouder, bij een appartement ook van de vereniging van eigenaars, en in geval van toepassing van de leegstandswet van de gemeente. De vergunning van de gemeente kan maar 1 maal afgegeven worden voor maximaal 2 jaar.
Tijdelijke verhuur is wel mogelijk, maar alleen als de huurder bij het einde van de huurovereenkomst ook meewerkt. De huurder kan zich, behoudens de mogelijkheid van de leegstandswet, een beroep doen op huurbescherming.
In alle gevallen moet je toestemming hebben van de hypotheekhouder, bij een appartement ook van de vereniging van eigenaars, en in geval van toepassing van de leegstandswet van de gemeente. De vergunning van de gemeente kan maar 1 maal afgegeven worden voor maximaal 2 jaar.