LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek tussentijds aflossen bij de Rabobank

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Arnold71
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2007 15:37

Hypotheek tussentijds aflossen bij de Rabobank

Ongelezen bericht door Arnold71 »

Hallo allemaal,

Even een vraagje voor diegenen die wat beter in de hypotheekwereld thuis zijn dan ik.

Ik heb intussen 10 jaar een OpMaat hypotheek van de Rabobank. Vanwege allerlei redenen zit ik er nu aan te denken om deze lening om te gaan zetten naar een aflossingsvrije hypotheek. Ik heb daarbij nog niet voor een specifieke aanbieder gekozen, maar ik heb wel alvast een aflossingsnota bij de Rabobank opgevraagd. Nu is het volgende het geval:

Ik stuur op 4 april een brief naar de Rabobank waarin ik vraag om die aflossingsnota. Vandaag (14 april) krijg ik die uiteindelijk binnen, gedateerd op 10 april! In de brief wordt gesteld dat ik het bedrag van de hypotheek plus een klein bedrag aan rente op 10 april (?!) voldaan moet hebben aan de bank. Dat lukt natuurlijk niet meer. Daarnaast wordt gezegd dat het bedrag opgehoogd zal worden met iedere dag dat het bedrag later bij de Rabobank binnen komt. Dit vind ik op zich al een hele vreemde gang van zaken, maar wat nog vreemder is, is dat deze aflossingsnota maar geldig is tot 17 april! Na die datum moet ik een nieuwe nota aanvragen!

Hoe kun je op deze manier überhaupt ooit je hypotheek aflossen? Kan iemand mij vertellen of dit normale termijnen zijn of wordt ik hier aan het lijntje gehouden?

Bedankt alvast!
Arnold...

dutchgirl
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2005 09:01

Re: Hypotheek tussentijds aflossen bij de Rabobank

Ongelezen bericht door dutchgirl »

Heb je de huidige hypotheek al opgezegd? Even contact opnemen met de Rabobank is de snelste manier.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Hypotheek tussentijds aflossen bij de Rabobank

Ongelezen bericht door D1RK »

opzeggen kun je pas als de nieuwe rond is,
maar ik vermoed dat het een offerte is met beperkte geldigheid, gezien de schommelingen in de rente.

Als U straks oversluit moet U het verschil in rente tussen april en de transaktie datum meerekenen, het is dus een kort lopende offerte, en dat mag.

clussler
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 okt 2005 20:21

Re: Hypotheek tussentijds aflossen bij de Rabobank

Ongelezen bericht door clussler »

Wat de bank doet: Op het moment van je verzoek wordt er gekeken of er sprake is van een boete. In jou geval blijkt dat niet het geval.
De genoemde rente is de rente van de lopende maand, tot 10 april dus. elke dag dat het geld later binnenkomt wordt er per dag dit bedrag bij opgeteld. Je leent immers langer dan 10 april en deze rente ben je dus nog verschuldigd. als je gaat oversluiten vraagt de notaris een dag of 3 voor aktepassering dezelfde aflosnota op. daar zie je dan het openstaande saldo en de rente van de lopende maand. dus als je op 21 mei bij de notaris zit moet je dus nog 21 dagen rente betalen over de maand mei, want je betaald achteraf.. de geldigheid van de opgave heeft te maken dat de bank de incasso-opdracht voor de lopende maand op ongeveer de 20e verstuurd voor de hele maand, dus
Geen probleem dus, je betaald echt niet teveel maar gewoon wat je nog verschuldigd bent. Als je nog geen beslissing hbet genomen kijk dan wel even of de incasso door blijft lopen.

Gesloten