LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek weigeren

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Bernie Boy

Hypotheek weigeren

Ongelezen bericht door Bernie Boy »

Wilde mijn huidige hypotheek verhogen met een 2e waarbij mijn bank mij nu heeft medegedeeld dat de overwaarde ruim voldoende was maar dat ik nu word geweigerd omdat ik over 3 jaar gepensioneerd ben en mijn pensioen niet toereikend zou zijn. Vraag \mag een bank dit als argument gebruiken om af te wijzen ? Wat is het verschil met een jongere persoon die enkele jaren later in WW en/of WAO komt en waarvan het inkomen ook drastisch lager zal zijn ??[/b]

sjorsie1982

Re: Hypotheek weigeren

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

ja, hypotheekverstrekkers mogen leningen weigeren.

Jouw pensioen is gegarandeerd. De kans dat een jong iemand arbeidsongeschikt wordt is bijzonder laag en verwaarloosbaar.

Red Felix
Contacteer:

Ongelezen bericht door Red Felix »

Even buiten beschouwing gelaten of je pensioen inderdaad toereikend is om de hogere lasten te dragen: de bank doet een risicoanalyse om te bepalen hoe groot de kans is dat de hypotheek niet afbetaald gaat worden. De bank is daarbij tot niets verplicht, ze mogen bijna alles aandragen om een hypotheek te weigeren. Ze zijn niet verplicht om je alle ins- en outs van hun analyse te laten zien of uit te leggen waarom. Misschien zien ze nu voldoende overwaarde, maar zien ze een risico op het wegvallen daarvan door de huidige situatie op de woningmarkt...

In jouw geval is het zeker dat je over 3 jaar met pensioen gaat, en daarom misschien moeite gaat hebben met de hypotheeklasten: groot risico. Geen hypotheek dus.

In het andere geval kan je de kans inschatten dat een jonger iemand in de WW of WAO raakt. Die kans is klein, een klein risico dus: de jongere krijgt daarom wel een hypotheek.

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Voor de duidelijkheid: het gaat hiet niet of 1 of andere vage reden waarom de hypotheek wordt geweigerd. Het is gewoon de zorgplicht van de aanbieder in dit geval.
Bij mijn weten nemen(nagenoeg?) alle banken je pensioeninkomen mee in de beoordeling wanneer je boven een bepaalde leeftijd komt. Vaak is dat 55 of 56 jaar. Vanaf die leeftijd zal dus ook je te verwachten pensioeninkomen voldoende moeten zijn om de hypotheeklast te dragen.

Wellicht is er echter met een andere hypotheekconstructie WEL iets mogelijk. Denk bv aan een constructie waarbij je een deel van de overwaarde gebruikt om de extra maandlasten gedurende de looptijd te betalen. Je financieel adviseur kan hier ongetwijfeld meer over vertellen.

jane001

Ongelezen bericht door jane001 »

Je ziet overal de topics terug over DSB-bank.

Dit is de reden waarom veel mensen bij zo'n bank terecht komen, omdat ze het daar wel geregeld krijgen.

Het gevolg is dat er bij de minste wijziging problemen ontstaan. De maandlasten kunnen niet meer worden voldaan en iedere cent moet worden omgedraaid.

Realiseer je dat een bank dat niet zomaar zegt. Een bank beschermt zichzelf maar heeft ook de plicht de klant te beschermen. Doet een bank dit niet, dan ontstaan er problemen die kunnen leiden tot een kredietcrisis bijvoorbeeld. Het lijkt soms dat het alleen in Amerika gebeurt, maar ook hier komen er steeds meer aapjes uit de mouw.

Overleg goed met een onafhankelijke adviseur wat de mogelijkheden zijn, maar hecht ook waarde aan dat advies en probeer niet op alle mogelijke manieren toch dat geld te krijgen. Voor je het weet kom je er straks niet meer uit.

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

Vanaf een leeftijd van 55 jaar (en soms zoals bv bijBLG 60 jaar) is een bank VERPLICHT het pensioeninkomen mee te nemen in de berekening van de maximale woonlast. Dit heet zorgplicht.

Waarom nu een hypotheek verstrekken terwijl je zeker weet dat er over 3 jaar betalingsproblemen komen. De pensioenopgave is immers duidelijk over het dan van toepassing zijnde pensioen.

Wellicht is een krediethypotheek een optie maar realiseer je dan goed dat je de overwaarde van de woning opeet en de rente die je hierover betaald (+ de bij te schrijven rente) niet fiscaal aftrekbaar is. Al met al een kostbare zaak dus.

In mijn ogen dus een juist advies van uw bank...

Gesloten