LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
n.deklerk
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2010 23:09

Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door n.deklerk »

Hallo,
Ik heb een A2 codering bij het BKR van een verlate betaling op een VISA card, van 200 € uit maart 2006.
Ik word nu overal afgewezen bij het aanvragen van een hypotheek. Ik weet dat ik fout zat, en dat kwam door persoonlijke omstandigheden. Sinds die tijd ben ik altijd mijn financiele verplichtingen nagekomen, en kan dit ook bewijzen. De A2 codering verdwijnt op 21 maart 2011 uit het BKR systeem, maar mijn voorlopig koopcontract verloopt 16 september. Ik heb al 2 afwijzingen, dus ik kan er wel onderuit, maar dit is mijn droomhuis en een ideale kans voor ons. We willen dan ook zeker proberen om een hypotheek te krijgen. We werken allebei en zouden zonder die notering ruim 250.000 euro kunnen lenen, en we hebben maar 205.000 nodig. Is er geen enkele geldverstrekker ( zonder belachelijke rente's) die mij die 6 maanden respijt kan geven? Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag info, ik wil graag ons droomhuis kopen!

n.deklerk
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2010 23:09

Re: Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door n.deklerk »

Inderdaad! We zijn nummers in Nederland! Huisgarant adverteert wel met hypotheken MET BKR notering, maar als puntje bij paaltje komt regelen ze ook NIETS!!!

Inmiddels hebben we ons droomhuis op de spreekwoordelijke buik kunnen schrijven; kredietverstrekkers willen allemaal een hypotheek verstrekken, maar pas als de codering verdwenen is. En dat is het zure; dat is over 5 maanden, en het huis wat we graag willen, kunnen we tot 16 september krijgen en de verkopende partij wil geen uitstel verlenen tot 1 April. Helaas Pindakaas!! Erg jammer, dat hypotheekverstrekkers alleen kijken naar het verleden van iemand, en niet naar de toekomst!!

sikkevanderveen
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jul 2008 13:06

Re: Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door sikkevanderveen »

Dag n.deklerk


Zelf ben ik tussenpersoon, en kom het regelmatig tegen dat klanten tegen dit probleem aanlopen.

Meestal lukte het mij wel bij :
BLG
ING
Rabobank

Dit zijn maatschappijen waar mee valt te praten. In jouw situatie lijkt het mij, en dan spreek vanuit mijn ervaring, dat er wel een bank is die het wel zou willen doen.

Zorg i.i.g. dat het bij de aanvraag al wordt aangegeven. En schrijf een verklaring van hoe en waardoor de BKR is gekomen.Geef hierin ook aan het kleine bedrag waar het om gaat.Het gebeurt vaak dat mensen coderingen krijgen om bedragen als euro 50,- meestal bij telefoonlidmaatschappen en postorderbedrijven. De bank zal hierom vragen.

Helaas gaat het hier om een A2 codering, Een A-codering zou nog met NHg kunnen.

Succes ik hoop voor je dat het lukt!

Sikke van der Veen

vanhaut
Berichten: 69
Lid geworden op: 02 jun 2004 21:01

Re: Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door vanhaut »

hier geen codering maar wel een WAO.. Toen wij ons huis kochten was het 1 groot drama om het rond te krijgen door die WAO. Nu verloopt ons rentevastperiode volgend jaar en gezien alle publicatie rondom de ING vrezen wij de nieuwe rente. Overstappen in deze tijd lijkt ons godsonmogelijk of niet ?? Bij welke hyp.verstrekker kunnen we terecht ?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door trudy81 »

@vanhaut,

als u uw koophuis al redelijke tijd in bezit heeft en u hebt afgelost op uw hypotheek (dus niet alleen een aflossingsvrije hypotheek) dan hebt u waarschijnlijk wel wat overwaarde geboekt.
Als dat ze is kunt u bij de meeste banken wel terecht want dan is de overwaarde de garantie voor de bank (zo wordt dan geredeneerd) Rabobank is hier meestal het makkelijkst in. Ik zou wel zorgen dat u vroeg begint met dit te regelen want dit soort procedures lopen erg traag.

Trudy

Rockersnoord
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2010 16:17

Re: Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door Rockersnoord »

Wij zitten met hetzelfde probleem. Mijn codering is dan wel een 3, maar de rest idem. Heb ook een slechte periode gehad en in 1 keer het (ook geringe) restbedrag betaald zodra dit kon. Sta nu twee jaar geregistreerd, heb sinds die tijd geen schulden meer. Ik sta nog niet eens rood op de bank. Ook het huis wat mijn vrouw en ik op het oog hadden viel ruim binnen het bedrag wat wij hadden kunnen lenen zonder registratie (iets meer dan de helft).

Maar ja, wat in het verleden is gebeurd blijft je blijkbaar achtervolgen. Er wordt nu eenmaal niet gekeken bij registratie wat de achtergronden en persoonlijke omstandigheden zijn waardoor de notering is ontstaan. Als je het doortrekt naar het recht zou dit betekenen dat iedereen voor een misdrijf dezelfde straf zou krijgen, ongeacht de omstandigheden. Ik denk niet dat daar veel mensen voor warmlopen.

Je bent in ieder geval niet de enige, misschien dat dit helpt. Ik ga aftellen tot januari 2014 wanneer ik in een klap ineens weer kredietwaardig schijn te worden.

c3rialk
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:34

Re: Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door c3rialk »

Eerst maar het negatieve deel:
In 2005 kwam ik, zonder enige vooraankondiging, tot de ontdekking dat de Postbank mij had aangemeld bij het BKR, omdat er onverhoopt 2 maanden achterstand was ontstaan op een relatief kleine lening (€500,-).
De aflossing was indertijd slechts €25,- euro en deze kon door mij zonder problemen maandelijks voldaan worden. Helaas was er bij het over-/afboeken 2 maanden achter elkaar iets mis gegaan. Uiteraard weet ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het op tijd voldoen van de maandelijkse termijn als je een lening aan gaat, echter op de bewuste rekening kwam al geen salaris meer binnen en de Postbank stond het mij niet toe om de rekening op te zeggen, zolang de lening nog liep. Het overzicht was er bij mij niet meer zo.
Toch was ik mij van geen kwaad bewust.

Ik heb contact gezocht met de Postbank en zij gaven aan dat de codering niet weggehaald zou worden en dat ik er 5 jaar aan vast zou zitten.

Het vreemde aan het verhaal is dat ik op de hoogte ben gesteld door de Rabobank, waar ik inmiddels mijn bankzaken bij regelde. Zij hadden namelijk mijn betaalrekening geblokkeerd en vertelde mij toen dat dit vanwege een A1 codering was. Nadat ik een bevredigend verhaal had opgehangen, werd de blokkade opgeheven, echter ik had nog steeds te maken met een BKR notering.
Indertijd stond ik net op het punt een huis te kopen, wat de nodige problemen met zich mee bracht. Uiteindelijk hebben mijn partner en ik toch een hypotheekverstrekker kunnen vinden, die wel de nodige voorwaarden stelden (o.a. alle openstaande schulden inlossen).

Dan nu het positieve deel:
Achteraf had ik het onderstaande natuurlijk veel eerder moeten doen, maar ik luisterde teveel naar de meningen van andere en wel 'BKR codering? Daar is niks meer aan te doen, dan gewoon de 5 jaar uit te zitten'. Ik kan je vertellen dat er in sommige gevallen wel degelijk iets aan gedaan kan worden.

Na wat ge-googled te hebben kwam ik tot de ontdekking dat er een vaste wettelijk procedure geldt alvorens een bedrijf je bij het BKR aan mag melden, namelijk:

- er moet meer dan 2 maanden achterstand zijn ontstaan
- over deze achterstand moet je tenminste 2x schriftelijk geïnformeerd zijn, zodat je de kans hebt gekregen om als nog aan je verplichtingen te kunnen voldoen. Denk hierbij aan tenminste 1x een herinnering en 1x een aanmaning
- als aan het bovenstaande is voldaan mag het bedrijf je aanmelden bij het BKR, waarbij wel geldt dat het bedrijf jou van dit feit middels een aangetekende brief op de hoogte moet stellen en hiervan ook het bewijs gedurende de coderingstermijn moet bewaren, zodat dit altijd overlegd kan worden.

De Postbank had én verzuimd om mij tenminste 2x schriftelijk te informeren over de achterstand én ze hadden de BKR codering ook niet bij mij aangekondigd middels een aangetekende brief.

Maar goed, nou nog het bovenstaande bewijzen, dacht ik.

Ik was uiteraard niet tenminste 2x schriftelijk geïnformeerd middels een herinnering of een aanmaning over de achterstand, maar dat was onmogelijk om te bewijzen.
Gelukkig weet een ieder dat bij het versturen van een aangetekende brief je een bewijs van aangetekende verzending ontvangt en er ook getekend moet worden door de geadresseerde.
Dat dit niet gebeurd was kon ik uiteraard wel bewijzen, aangezien de Postbank dit bewijs in hun archief zou moeten hebben.
Ik heb toen een aangetekende brief verstuurd naar de Postbank waarin ik hun vertelde dat de procedure om een persoon aan te melden bij het BKR op een aantal punten niet gevolgd was en dat dit voldoende grond was om de BKR codering te (laten) verwijderen. Ook deed ik hun het dringende verzoek de verwijdering uit te voeren.
De Postbank stuurde mij toen een brief terug waarin ik in het gelijk gesteld werd :-)

De BKR codering is toen meteen verwijderd en mijn kredietwaardigheid was weer hersteld. Uiteraard kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dit niet eerder had uitgezocht, maar ik was desalniettemin erg blij met het resultaat.

Wellicht heb je hier helemaal niks aan, maar wellicht ook wel.
In ieder geval succes.

karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Re: Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door karnie »

c3rialk: heb je ergens informatie waarin staat dat de instantie je aangetekend bericht moet sturen van een BKR notering?

c3rialk
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:34

Re: Iemand bekend met HuisGarant/A2 codering geldverstrekkers?

Ongelezen bericht door c3rialk »

Karnie, kijk eens op deze site:

http://mijngeld.blog.nl/weetjes/2008/10 ... -beste-aan

Dit is niet de site die ik toentertijd had geraadpleegd, maar het is ook al weer zo'n 3 jaar geleden. Wel heb ik indertijd ook nog een juridisch loket geraadpleegd ter bevestiging.

Feit blijft hierbij, niet geschoten is altijd mis. Zeker als je weet dat je in je recht staat en de bewijslast bij het bedrijf ligt.

Gesloten