LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overbruggingskrediet zonder hypotheek
-
Overbruggingskrediet zonder hypotheek
Beste Lezers,
Wie weet er een bank die een overbruggingskrediet wil verstrekken zonder dat je er een Hypotheek afsluit?
Wij hebben nl geen hypotheek nodig maar alleen een tijdelijk overbrugging tussen de verkoop en koop van ons nieuwe huis.(in ons oude huis zit nl meer dan genoeg waarde om het nieuwe huis te kopen)
Wie weet er een bank die een overbruggingskrediet wil verstrekken zonder dat je er een Hypotheek afsluit?
Wij hebben nl geen hypotheek nodig maar alleen een tijdelijk overbrugging tussen de verkoop en koop van ons nieuwe huis.(in ons oude huis zit nl meer dan genoeg waarde om het nieuwe huis te kopen)
Re: Overbruggingskrediet zonder hypotheek
Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden. Ik heb dat volgend jaar ook nodig, maar bijvoorbeeld de ING stelt als verplichting in ieder geval een hypotheek van € 30.000.
-
Voor zover ik weet, is er geen enkele partij in de markt die alleen een overbruggingskrediet verstrekt.
Alternatief is een geldverstrekker te vinden die bereid is je een hypotheek met variabele rente te verstrekken. Je moet dan wel aan kunnen tonen dat je de lasten van 2 huizen op kunt hoesten.
Alternatief is een geldverstrekker te vinden die bereid is je een hypotheek met variabele rente te verstrekken. Je moet dan wel aan kunnen tonen dat je de lasten van 2 huizen op kunt hoesten.
-
Persoonlijke lening?
Als je bijvoorbeeld twee ton nodig zou hebben voor je nieuwe huis, dan zal geen enkele verstrekker dat zonder (hypothecaire) zekerheid willen doen. Ook niet voor korte tijd. Ze zullen dan toch wel een onderpand willen, dus dan ontkom je niet aan een hypotheek-vorm. Dat is immers in feite wat een hypotheek is: het is niets anders dan je huis als onderpand geven voor een zeer hoge lening die je normaliter niet zomaar zou kunnen krijgen.
Bovendien een 'overbruggingskrediet' is in feite niets anders dan een naam of een term voor een extra hypotheek die eigenlijk niet bij je inkomen past, maar die je tijdelijk wel zou kunnen dragen en waarvan de verwachting is dat die ook maar tijdelijk loopt. Alleen hoeft je hele (financiële) achtergrond niet opnieuw te worden bekeken, omdat dat bij de hoofd-hypotheek al is gebeurd. Een 'los' overbruggingskrediet zul je dan ook moeten zien als een losse (extra) hypotheek op je woning, waarvoor de hele screening alsnog apart gedaan moet worden.
Het meest eenvoudige is om een 'gewone' hypotheek met een korte rentevaste termijn uit te kiezen (mogelijk zelfs variabel), zodat je die zonder veel kosten voortijdig kunt aflossen. Maar er zal dan dus wel een normale hypotheek-beoordeling aan vooraf gaan, met de nodige kosten.
Bovendien een 'overbruggingskrediet' is in feite niets anders dan een naam of een term voor een extra hypotheek die eigenlijk niet bij je inkomen past, maar die je tijdelijk wel zou kunnen dragen en waarvan de verwachting is dat die ook maar tijdelijk loopt. Alleen hoeft je hele (financiële) achtergrond niet opnieuw te worden bekeken, omdat dat bij de hoofd-hypotheek al is gebeurd. Een 'los' overbruggingskrediet zul je dan ook moeten zien als een losse (extra) hypotheek op je woning, waarvoor de hele screening alsnog apart gedaan moet worden.
Het meest eenvoudige is om een 'gewone' hypotheek met een korte rentevaste termijn uit te kiezen (mogelijk zelfs variabel), zodat je die zonder veel kosten voortijdig kunt aflossen. Maar er zal dan dus wel een normale hypotheek-beoordeling aan vooraf gaan, met de nodige kosten.
Als je deze 2 dus zowel de koper huidige woning en de verkoper nieuwe woning bij 1 Notaris onderbrengt en die kan het geld van jou Koper gelijk naar de Verkoper nieuwe woning overboeken.
Dan moet dat op 1 dag en tijd gebeuren en anders gaat de aankoop niet door.
Voor enkele weken een overbrugging waar geen provisie op zit als bij normale hypotheek is niet interessant en alleen je eigen bank waar je betaalrekening en zo loopt zou nog uitkomst kunnen bieden en geen tussen persoon.
Vraag je eigen bank of probeer alles op 1 dag en tijd te regelen.
Als je eerst verkoopt en enkele minuten later de koop doet en de notaris weet dit vooraf kan dit wel zonder kosten.
Maar of zowel de Koper als Verkoper willen meewerken, dat weet ik natuurlijk nooit vooraf.
Dan moet dat op 1 dag en tijd gebeuren en anders gaat de aankoop niet door.
Voor enkele weken een overbrugging waar geen provisie op zit als bij normale hypotheek is niet interessant en alleen je eigen bank waar je betaalrekening en zo loopt zou nog uitkomst kunnen bieden en geen tussen persoon.
Vraag je eigen bank of probeer alles op 1 dag en tijd te regelen.
Als je eerst verkoopt en enkele minuten later de koop doet en de notaris weet dit vooraf kan dit wel zonder kosten.
Maar of zowel de Koper als Verkoper willen meewerken, dat weet ik natuurlijk nooit vooraf.
Het is onzin dat banken je geen overbrugging zouden willen bieden. Het punt is dat er, heel simpel, in feite geen verschil is tussen een gewone hypotheek en een overbruggingshypotheek zonder 'gewone' hypotheek erbij. Wat normaliter onderscheidend is, is met name de hogere leensom ten opzichte van wat je zou 'kunnen' lenen. Verdere zaken, zoals de hele screening en dossiervorming, heb je in principe ook bij een overbruggingshypotheek, maar omdat die inventarisatie ook al voor de gewone hypotheek wordt gedaan, zoon daar niet apart nog veel extra kosten voor. Daarom lijkt het of een overbruggingshypotheek voordeliger is dan een gewone hypotheek, want die kosten en het werk worden in de hoofdhypotheek verrekend.
Dat er geen losse overbruggingshypotheken worden aangeboden is dus simpelweg omdat er geen reden is om een gewone hypotheek anders te noemen als die slechts ter overbrugging wordt gebruikt.
Dat er geen losse overbruggingshypotheken worden aangeboden is dus simpelweg omdat er geen reden is om een gewone hypotheek anders te noemen als die slechts ter overbrugging wordt gebruikt.
Ik heb nu ook te maken met hetzelfde luxe probleem
Op advies van iedereen versneld, bijna, mijn hele hypotheek afbetaald.
Nu heb ik mijn huis verkocht.
Grootste gedeelte van mijn spaargeld is naar de hypotheek gegaan.
Heb nu een mooi huis gezien. Maar kan het niet kopen omdat mijn geld in de hypotheek aflos zit.
Er is bij navraag maar 1 optie. Het nieuwe huis kopen met een hypotheek. En deze nieuwe hypotheek aflossen zodra ik voor mijn huidige woning het geld heb ontvangen.
Kortom: Adviseurskosten, taxatiekosten, notariskosten enz.
Alleen omdat je op advies van de politiek je hypotheek vervroegd hebt afgelost.
Heeft iemand een andere oplossing?
Op advies van iedereen versneld, bijna, mijn hele hypotheek afbetaald.
Nu heb ik mijn huis verkocht.
Grootste gedeelte van mijn spaargeld is naar de hypotheek gegaan.
Heb nu een mooi huis gezien. Maar kan het niet kopen omdat mijn geld in de hypotheek aflos zit.
Er is bij navraag maar 1 optie. Het nieuwe huis kopen met een hypotheek. En deze nieuwe hypotheek aflossen zodra ik voor mijn huidige woning het geld heb ontvangen.
Kortom: Adviseurskosten, taxatiekosten, notariskosten enz.
Heeft iemand een andere oplossing?
Even in de tussentijd huren, of voor een maand of wat bij mama intrekken.
Nou, "de politiek" heeft je dat nooit geadviseerd.Kortom: Adviseurskosten, taxatiekosten, notariskosten enz.
Maar waarschijnlijk heb je wel jaarlijks (duizenden) euro's bespaard doordat je met je spaargeld de hypotheek hebt afgelost. Als dat voordeel groter is dan die 2 a 3.000 euro kosten nieuwe hypotheek kun je toch tevreden zijn?
(Ter info: ik zat precies in zo'n situatie.)