in 2003 heb ik mijn hypotheek overgesloten van een spaarhypotheek naar een belegingshypotheek.
Het bedrag wat was opgebouwd van de spaarhypotheek was ongeveer 15000 euro.ik wilde dit in de belegingshypotheek stoppen als eerste premie.
Door een aantal fouten van mijn tp is dit niet fiscaal geruisloos gebeurt,ik kreeg dit bedrag eerst op mijn rekening gestort (ik heb het bedrag gelijk doorgestort naar de belegings hypotheek maar helaas),waardoor ik dus het jaar daarop een aanslag van de belastingdienst kreeg!!
Ook kwam ik erachter dat de eerste premie van 15000 euro meer was dan 10x mijn laagst betaalde premie.Hierop heb ik in datzelfde jaar nog actie ondernomen door iets meer dan 1000 euro teruggestort te krijgen waardoor ik dus alsnog onder die grens kwam.Het jaar daarop heb ik de resterende 1000 euro gestort.
Maar nu het volgende: op mijn polis staat nog steeds dat mijn eerste premie 15000 euro bedraagt, kom ik nu alsnog in de problemen met de belastingdienst als deze belegingshypotheek tot uitkering komt?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] problemen met belastingdienst?
Re: problemen met belastingdienst?
Allereerst klinkt dit niet echt als een beleggingshypostheek.
Deze had een beleggingsrekening gehad, en kent geen regels m.b.t. hoog laag verhouding.
Had de overgang van een spaarhypotheek naar een hypotheek met een beleggingsverzekering wel geruisloos kunnen verlopen?
Deze had een beleggingsrekening gehad, en kent geen regels m.b.t. hoog laag verhouding.
Had de overgang van een spaarhypotheek naar een hypotheek met een beleggingsverzekering wel geruisloos kunnen verlopen?
Laat ik het even uitleggen,volgens mij heb ik een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppeld een premie die ik betaal voor een overlijdingsrisico en een gedeelte van die premie wordt belegt om een kapitaal op te bouwen waarmee dan weer de hypotheek afgelost moet worden over ongeveer 20 jaar.
Dus volgens mij is dit een soort kapitaalverzekering waarvoor die regel dus wel geld,dit staat ook in mijn polisvoorwaarden
Dus volgens mij is dit een soort kapitaalverzekering waarvoor die regel dus wel geld,dit staat ook in mijn polisvoorwaarden
Woutje,
De bandbreedte-eis 1:10 geldt uitsluitend als je een polis gesloten voor 01-01-2001 geruisloos wilt voortzetten (dat is dus niet gelukt blijkbaar) óf als je je verzekering hebt aangemerkt als KEW (kapitaalverzekering eigen woning).
Als je je verzekering als KEW hebt aangemerkt dan zou de minimale reguliere premie in de komende jaren Eur 1666,67 mogen zijn om binnen de bandbreedte te blijven.
Om te voorkomen dat je in de problemen komt met de belastingdienst is het verstandig om aan je verzekeraar te vragen te bevestigen welke premies in het eerste jaar verschuldigd is geweest.
Overigens: als je polis een KEW is, vind ik het een slechte verzekeraar als deze niet heeft gelet op de bandbreedte.
De bandbreedte-eis 1:10 geldt uitsluitend als je een polis gesloten voor 01-01-2001 geruisloos wilt voortzetten (dat is dus niet gelukt blijkbaar) óf als je je verzekering hebt aangemerkt als KEW (kapitaalverzekering eigen woning).
Als je je verzekering als KEW hebt aangemerkt dan zou de minimale reguliere premie in de komende jaren Eur 1666,67 mogen zijn om binnen de bandbreedte te blijven.
Om te voorkomen dat je in de problemen komt met de belastingdienst is het verstandig om aan je verzekeraar te vragen te bevestigen welke premies in het eerste jaar verschuldigd is geweest.
Overigens: als je polis een KEW is, vind ik het een slechte verzekeraar als deze niet heeft gelet op de bandbreedte.
@Gerborgh,
Bedankt voor je reactie,ik ga gelijk contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij.
Ik vind het zelf ook erg slordig dat er met deze regel geen rekening is gehouden,ik heb deze fout zelf moeten corrigeren.
Alleen jouw berekening kan ik niet helemaal volgen, hoe kom je aan dat bedrag van 1666,67 euro?
Ik hoor het graag van je.
Bedankt voor je reactie,ik ga gelijk contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij.
Ik vind het zelf ook erg slordig dat er met deze regel geen rekening is gehouden,ik heb deze fout zelf moeten corrigeren.
Alleen jouw berekening kan ik niet helemaal volgen, hoe kom je aan dat bedrag van 1666,67 euro?
Ik hoor het graag van je.
De storing van 15.000 Euro + de reguliere jaarpremie mag samen 10x de minimale jaarpremie zijn om binnen de bandbreedte te blijven.
De hoogste premiebetaling in een jaar is dus 15.000+1.666,67 = Eur 16.666,67. Eur 16.666,67 gedeeld door 10 (de minimale jaarpremie) = Eur 1.666,67.
Je zou natuurlijk ook aan de belastingdienst kunnen aangeven wat gebeurd is, aangeven dat dit nooit de bedoeling is geweest en verzoeken of op je nieuwe polis alsnog een fiscale voortzettingsclausule geplaats mag worden.
De hoogste premiebetaling in een jaar is dus 15.000+1.666,67 = Eur 16.666,67. Eur 16.666,67 gedeeld door 10 (de minimale jaarpremie) = Eur 1.666,67.
Je zou natuurlijk ook aan de belastingdienst kunnen aangeven wat gebeurd is, aangeven dat dit nooit de bedoeling is geweest en verzoeken of op je nieuwe polis alsnog een fiscale voortzettingsclausule geplaats mag worden.