Echter, deze opslag vervalt niet als klanten aflossen, banksparen en/of de waarde van de woning hoger is geworden.
Hypotheek klanten betalen daardoor tientjes teveel per maand aan hun bank. Vrijwel geen enkele bank in Nederland geeft informatie over deze risico-opslag. Laat staan dat banken hun klanten pro-actief benaderen.
Dat moet veranderen!
Kijk dit item van Kassa van 5 december even. Het geeft alle info om geld te besparen
http://kassa.vara.nl/media/350648
Ik zoek medestanders welke mee willen helpen dit aan te kaak te stellen. Via Tweets, discussies met management van banken, via de politiek, via de AFM, via consumenten organisaties, via de media en via fora als deze.
Interesse? Stuur mij een prive bericht!
Iedereen behalve de directie van banken en een aantal mensen in deze thread zal snappen dat in rekening brengen van een opslag terwijl dit niet meer nodig is, echt niet kan.
De politiek doet hier weinig tot niets aan. Het blijft bij stellen van een aantal kamervragen. De Vereniging Eigen Huis doet haar best.
Als onze maatschappij in staat in een discussie op te starten over Zwarte Piet, dan moeten we met zijn allen zeker deze risico-opslag kunnen slopen!
Eerste doel is dat banken pro-actief gaan communiceren over deze opslag en klanten informeren.
Help je mee?
Samenvatting van deze thread:
-veel partijen zijn het met mij eens: Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond, de politiek. SNS Bank gaat klanten beter informeren
-een aantal mensen zijn van mening dat banken niet pro-actief klanten zouden moeten informeren. Een aantal banken doen het al.
-Daarnaast is het niet altijd gunstig om de risico-opslag te laten vervallen
-Kassa besteedt 5 december aandacht aan dit onderwerp
-Er zijn eind november door CDA kamervragen gesteld
Op 22 december heeft Minister Blok de antwoorden gegeven op Kamervragen:
Tijdens het AO over de Staat van de Woningmarkt d.d. 26 november jongstleden, heb ik aangegeven met hypotheekverstrekkers in overleg te treden over het wijzen van consumenten op de mogelijkheden omtrent het in aanmerking komen voor een lagere hypotheekrente indien de hypotheekschuld door aflossing of waardevermeerdering van de woning is gedaald ten opzichte van de waarde van de woning. Ik zal u hierover in het voorjaar van 2016 informeren. Hierbij zal ik tevens ingaan op het punt van het al dan niet automatisch aanpassen van hypotheekrentes in het geval een bepaalde hypotheekschuld ten opzichte van de waarde van de woning is bereikt.