LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RABO variable rente

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
_bas_

RABO variable rente

Ongelezen bericht door _bas_ »

In april 2011 hypotheek afgesloten op 3,6 % variabele rente. In augustus 2011 opgelopen tot 4,1%. Deze stijging hield gelijke tred met de 1- en 3-maands euribor. Redelijk dus. Recentelijk (juli 2012) zijn deze tarieven echter weer flink gedaald, thans ongeveer 1.0 % !!! lager dan in april 2011
Als je de rabo vraagt hoe precies de variabele rente wordt bepaald en waarom deze wel direct stijgt met de euribor maar niet direct daalt word je ste vast doorverbonden met de afdeling 'rookgordijnen'.

Heel schimmig allemaal die variabele rente. Geldmarktrente, kapitaalrente, ECB, lange rentes, korte rentes alles is fors gedaald sinds april 2011; maar de variabele rente van de rabo gaat maar niet omlaag !

3,6 % in april 2011
4,1 % in augustus 2011
3,9 % in juli 2012

gr bas
Laatst gewijzigd door _bas_ op 12 jul 2012 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ

Re: RABO variable rente

Ongelezen bericht door SJZ »

Heel schimmig allemaal die variabele rente.
Klopt, veel variabele rentes hebben als clausule: "De bank mag iedere maand weten hoeveel rente ze mogen vragen. U bent verplicht die te betalen. U steekt dus uw kop in een strop, en de bank mag bepalen of en hoever ze die strop aantrekken"

Nou ja, het staat er wat formeler natuurlijk.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Bij variabel mag je per maand opzeggen cq oversluiten.

Die mist herken ik wel. Een heel verhaal, waar geen touw aan vast te knopen is met als boodschap tussen de regels door : ik zeg niets

_bas_

Ongelezen bericht door _bas_ »

crazyme schreef:Bij variabel mag je per maand opzeggen cq oversluiten.
Da's juist,één deel van de hypotheek heb ik daarom laten omzetten naar 1 jaar vast.Eerlijk is eerlijk; 3,5 % voor één jaar, niet slecht. Echter wel tegen behandelingskosten waarbij een tarief wordt gehanteerd dat het uurtarief van een hartchirurg overschrijdt.

Laat onverlet dat de tarieven van een variabele rente hypotheek idioot hoog zijn. De marges voor de banken zijn significant omhoog gegaan het afgelopen jaar. Ik realiseer me zeker dat je met een variabele rente een beetje een gok neemt, maar de indruk bestaat toch dat de banken ondertussen de spelregels eenzijdig aanpassen.

Begin 2013 moeten alle banken hun hypotheek-rente opslag procedures openbaar maken. Ik ben benieuwd !

bas

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik ben het met je eens. Banken verhogen stelselmatig hun marges. De kosten voor het oversluiten zijn nergens op gebaseerd, men vraagt maar wat.

Zonder serieuze concurrentie worden we allemaal geplukt.

harry hendrickx

Ongelezen bericht door harry hendrickx »

BNP Paribas lijkt niet anders te doen. De volgende cijfers sinds ik een hypotheek heb met variabele rente.

Euribor Toeslag BNP var rente

0,38% 3,72% 4,10% 2012 aug
1,34% 2,46% 3,80% 2012 jan
1,00% 2,40% 3,40% 2011 jan
0,70% 2,75% 3,45% 2010 jan

Kortom: de euribor is gedaald van 1,34 naar 0,0375%, bijna 1%, en de rente die BNP Paribas rekent is gestegen met 0,3%. Discretie voor de bank lijkt mij reeel. De markten zijn onzekerder. Dus iets meer risico opslag is denkbaar, maar dit is een omgekeerde beweging: euribor daalt, rente stijgt.
Is hier sprake van kartel vorming en/of misbruik maken van marktmacht?

Harry

ed1967

Ongelezen bericht door ed1967 »

Bij het woonfonds ben ik 5 maanden geleden overgestapt van mijn 15 jaars rente a 6.05% naar 3 maands variabel a 3.6%, daarna is deze verlaagd naar 3.5% en nu staat deze op 3.3%. Dus het kan wel.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

BNP is uit de markt gestapt en het Woonfonds er weer in.
De financiële crisis uit 2008 en de eurocrisis nadien spelen daarin een grote rol.

ed1967

Ongelezen bericht door ed1967 »

Gisteren bericht gekregen van Woonfonds dat de 3 maand's rente gezakt is met 0.1% naar 3.1%.

Gesloten