LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] regels bouwdepot?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
pientje83

regels bouwdepot?

Ongelezen bericht door pientje83 »

In verband met een nieuw te bouwen huis hebben wij bij de rabobank een hypotheek (€325000) afgesloten en een bijbehorend bouwdepot (ook van €325000 met 1% minder rentevergoeding dan de rente op de hypotheek).Omdat de hypotheek al loopt, maar de bouw nog moet aanvangen proberen we het bedrag op het bouwdepot zo hoog mogelijk te houden zodat het renteverlies beperkt blijft.
Nu hebben wij een behoorlijke schenking gehad tbv ons huis. Via internetbankieren merkte ik dat ik gewoon geld kan bijstorten op het bouwdepot (een maal 300,- geprobeerd, ging zonder problemen of opmerkingen). Omdat we van de schenking een keuken willen betalen heb ik een bedrag bijgeboekt op het bouwdepot.
Nu belt de rabobank dat bijstorten niet mag, ze zeggen echter alleen dat het 'tegen de regels' is. Over regels kan ik niets terugvinden over bijstorten, alleen regels t.a.v. welke zaken je mag declareren en daar houden we ons aan. In ons adviesgesprek is ons hier ook niets over verteld.

Weet iemand hoe dit zit? Zou de rabobank dit dat zwart op wit moeten kunnen aantonen?

angel1978

Re: regels bouwdepot?

Ongelezen bericht door angel1978 »

pientje,

Heb je het contract al eens nagelezen ?
Daar staat volgens mij gewoon in dat je niet mag bijstorten op het depot tenzij je daarvoor de uitdrukkelijke toestemming hebt.. Zou ook heel raar zijn daar je voor dat bedrag dan een te hoge rentevergoeding zou krijgen ( hoger dan op een spaarrekening ). Dat kunnen ze dus gewoon zwart op wit aantonen ( heb zelf een bouwdepot van de rabo gehad, weet wat er in het contract staat ).

Waarom trouwens die schenking in het depot storten ? Je kan toch gewoon die keuken betalen m.b.v. die schenking ? Daarvoor hoeft het toch niet eerst naar het depot ?
Sterker nog, waarschijnlijk staat er in je contract ook nog opgenomen dat 'eigen geld' in principe als eerste moet worden aangesproken voordat je het bouwdepot aanspreekt ( maar dat is lastig te controleren voor ze ).

pientje83

bedankt voor je reactie. Vanwege een verhuizing kan ik nu niet direct het contract erbij pakken, maar de Rabobank zou het stukje uitleg over het bouwdepot nog eens opsturen. Dan kan ik nakijken of het er idd in staat.

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Misschien is het nog een optie om de rente tijdens de bouw niet uit het depot te laten voldoen (als dat nu al het geval is), maar deze last voor "eigen" rekening te nemen?

finadleo

Ongelezen bericht door finadleo »

Als je de schenking op een spaarrekening zet, is de rente onbelast. Het saldo ook als die keuken voor 01-01-13 betaald wordt.
De rente van het bouwdepot moet worden gesaldeerd met de hypotheekrente en is daarmee feitelijk belast.
Dus een spaarrekening levert meer op.

pientje83

Bedankt voor de tips. Ik zag net dat het geld ook al daadwerkelijk is teruggestort door de bank. Ga het nu maar op de spaarrekening zetten. Wel frapant dat de bank er pas op 1 januari achter kwam dat ik eind november ook al een klein bedrag had bijgestort om te proberen?! :roll:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

pientje83 schreef:Bedankt voor de tips. Ik zag net dat het geld ook al daadwerkelijk is teruggestort door de bank. Ga het nu maar op de spaarrekening zetten. Wel frapant dat de bank er pas op 1 januari achter kwam dat ik eind november ook al een klein bedrag had bijgestort om te proberen?! :roll:
Is dat zo ?
Kan me voorstellen dat ze een automatische melding hebben staan op grote bedragen ( en dat een klein bedrag daar net onderdoor ging )..
Als er dan toch een medewerker gaat kijken naar die rekening zal die het andere bedrag waarschijnlijk ook zien staan en pakt dat meteen mee.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

pientje83 schreef:Ga het nu maar op de spaarrekening zetten.
Lijkt mij wel handiger want dan bent u ook niet aan zoveel regels gebonden met het aanspreken van dit bedrag uit een depot. Er bestaat een ander topic waar mensen zelf geld in een (ver)bouwdepot hadden gestort en vervolgens kon het niet opgenomen worden ivm bepaalde regels.

Gesloten