Fiesiekus schreef:tufima schreef:....is Obvion verre van ideaal voor mij. Ze hanteren een hogere rente dan SNS en de overige productvoorwaarden zijn ook niet gunstig.
Ik moet sowiezo "switchen" omdat mijn huidige hypotheek geen NHG garantie heeft.
Waarom heb je destijds geen NHG genomen? (lekker slim van die adviseur)
Wat zijn de ongunstige voorwaarden? (lekker slim.....
En heb je al met ze gecommuniceerd dat de concurrent (SNS) op het vinkentouw zit? Wellicht dat de dan een beter voorstel doen?
Fiesiekus schreef:Mijn advies zou zijn om bij Obvion te blijven en te kijken naar hun variabel renteproducten. Leg het probleem aan ze voor en vraag wat ze voor beters aan je kunnen bieden i.p.v. die 5,8% (i.d.d. te hoog!!)
Bedankt voor je input, maar ik denk dat je net even iets te snel gaat.
Of je op de hoogte bent van NHG weet ik niet, maar de voorwaarden voor NHG zijn in de loop der jaren ook aangepast. Met name het bedrag van de maximale NHG hypotheek is verhoogd.
6 jaar geleden kwam ik niet in aanmerking voor NHG. Adviseur heeft er wel degelijk naar gekeken, maar was gewoon niet te doen. Dus adviseur valt niets te verwijten.
De voorwaarden van Obvion zijn ook niet veranderd. Ik kan mijn hypotheek gewoon laten doorlopen tegen de huidige rente. De voorwaarden van andere verstrekkers zijn echter op dit moment beter. De adviseur kan hier ook niks aan doen. Er zijn gewoon tegenwoordig andere producten op de markt dan 6 jaar geleden zoals het banksparen.
Afgeven op de adviseur is dus in mijn geval niet terecht. Achteraf gezien denk ik dat hij mij niet beter had kunnen adviseren dan dat hij 6 jaar geleden heeft gedaan. Nu na 6 jaar kan ik namelijk overstappen op betere producten die er toen niet waren of waar ik niet voor in aanmerking kwam. Ik heb 6 jaar kunnen profiteren van een zeer scherpe rente, te weten 3,9% (Variabel had misschien nog gunstiger geweest, maar destijds wilde ik wel zekerheid en een vaste rentelast). Op mijn situatie en wensen gericht is er dus in mijn ogen sprake van een "succes-story" van de adviseur.
Hypotheekverstrekkers werken tegenwoordig niet meer mee met onderhandelen. Onderhandelen over voorwaarden en rentetarieven zijn thans niet meer gebruikelijk. Een enkele aanbieder zal dit wellicht nog wel doen, maar Obvion en SNS in ieder geval niet. Van de Rabobank is bekend dat ze dat nog wel doen.
Maar waarom bij Obvion blijven? Ik zie er geen voordeel in. De kosten moet ik toch wel maken (deels aftrekbaar) dus waarom niet shoppen voor de gustigste voorwaarden? SNS biedt mij thans een leuk totaal pakket (rente + overige voorwaarden).