Ik kreeg ergens half 2010 (zeg april, misschien mei) een brief over een bestelling bij Lace by Courlux. Aangezien zwijgen juridisch gezien niet inhoudt dat je instemt, heb ik deze brief gewoon met plakband weer dichtgeplakt, en retour afzender gestuurd. Denkend dat daarmee de kous af was, aangezien ik niets bevestigd had, heb ik er verder geen aandacht aan besteed. Na ongeveer een maand kreeg ik een zgn. introductiepakket van Lace, met daarbij een factuur voor administratiekosten. Dat pakket heb ik (achteraf gezien misschien onverstandig) weggegooid, aangezien ik niets besteld had. Weer een maand later; een tweede pakket, deze keer een daadwerkelijke "bestelling", met deze keer een fors hoger factuurbedrag. Dit pakket is ook weer linea recta de afvalbak ingegaan.
Na nog een aantal facturen te hebben ontvangen, en direct weer teruggestuurd te hebben, krijg ik nu ineens een brief van Alektum Incasso, waarin beweerd wordt dat ik een schuld van 62,19 euro heb bij Courlux, en of ik die even binnen 7 dagen wil betalen, en dat er anders gerechtelijke stappen worden ondernomen. Nu heb ik dat natuurlijk niet gedaan, omdat een dergelijke betaling door hun ongetwijfeld uitgelegd gaat worden als een bevestiging van mijn schuld aan hen. (Afgezien van het feit dat het vrij onrealistisch is om te verwachten dat een brief rond de kerst überhaupt binnen 7 dagen aankomt, laat staan betaald wordt.) Even een mailtje gestuurd, waarin ik uitleg dat ik geen bestelling heb geplaatst, dat ik dus ook niet ga betalen, en dat ze eerst maar eens met bewijs moeten komen. In een reactie op mijn mail krijg ik te horen dat bij een bestelling mijn mailadres is doorgegeven. Nu meen ik me wel te herinneren ooit een mail van Lace in m'n spambox gehad te hebben met een bestelbevestiging, maar daar heb ik verder niets mee gedaan. Maar kennelijk is er dus wel een aanvraag gedaan op mijn adres.
Nu kan ik me prima voorstellen dat dit bedoeld is als een practical joke (ben vorig jaar bestuur geweest van een studentenvereniging, en dat levert je traditioneel altijd wel een aantal abonnementen op de Pabo, wehkamp, neckerman, etc. op), maar ik zit hier nog steeds mee. Nu vroeg ik mij af; in hoeverre zit ik in de problemen? Ik heb geen zin om een van m'n verenigingsgenoten of collega's erbij te lappen voor iets wat ongetwijfeld als een grap bedoeld is, maar ik heb ook geen zin om voor de kosten op te gaan draaien. Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken?
=====EDIT:=====
Bij deze, als een soort van handleiding voor toekomstige slachtoffers, even een samenvatting van hoe ik het heb aangepakt, en Alektum inmiddels al 3 maanden stil heb gekregen:
-Zodra je de eerste brief binnenkrijgt, ga je in je huishouden na of er een bestelling geplaatst en binnengekomen is. Is dit niet het geval, dan geldt het volgende standaard:
-NIET BETALEN! Betalen wordt door dit soort bedrijven gezien als een bevestiging van de overeenkomst.
-NIET BUIGEN VOOR BEDREIGING! Veel van dit soort bedrijven slaan een dreigende, dwingende toon aan, en onderbouwen deze door te claimen dat ze je adresgegevens hebben. Ook dreigen met IP-checks komt voor. Dit zijn allemaal geen rechtsgeldige bewijzen, en zijn dus volledig irrelevant voor een eventuele gang naar de rechtbank. Iedereen kan jouw adres opgeven, en zelfs een IP bewijst absoluut niet welke persoon op dat moment achter de computer zat.
-BELEEFD BLIJVEN! Tuurlijk, Alektum is een stel etterbakken, maar Courlux is hier degene die het verprutst heeft. Alektum doet gewoon hun werk, en dat is nou eenmaal om de pitbull uit te hangen. Bovendien vang je meer vliegen met stroop dan met azijn.
-Stuur een aangetekende brief, waarin je de volgende punten aangeeft:
Code: Selecteer alles
Afhankelijk van de situatie:
*Ik heb geen pakket ontvangen, en jullie cliënt is dus in gebreke gebleven.
*Doordat jullie cliënt niet aan de voorwaarden van de overeenkomst heeft voldaan, zie ik mij niet verplicht om te betalen.
*Ik wijs de vordering af.
*Als jullie menen bewijs te kunnen leveren, waaruit blijkt dat ik het verschuldigde bedrag dien te betalen, ben ik bereid tot betaling over te gaan, indien jullie mij dit bewijs kunnen overleggen.
*Totdat dit bewijs geleverd is betaal ik niet. Wel verzoek ik jullie om tot die tijd geen verdere gerechtelijke stappen te ondernemen, om geen overbodige kosten te maken.
Of:
*Ik heb geen pakket aangevraagd, en heb dus geen overeenkomst met de cliënt.
*De toegezonden artikelen beschouw ik als ongevraagd.
*Aangezien ik geen overeenkomst heb met jullie cliënt, ben ik niet verplicht te betalen voor ontvangen artikelen, en zal ik dus ook niet betalen.
*Op het moment dat jullie menen dat er wel een overeenkomst is, dienen jullie dit te bewijzen. Op het moment dat jullie mij deze bewijzen doen toekomen, zal ik mijn besluit om niet te betalen heroverwegen.
*Totdat dit bewijs geleverd is betaal ik niet. Wel verzoek ik jullie om tot die tijd geen verdere gerechtelijke stappen te ondernemen, om geen overbodige kosten te maken.
Geef in deze brief een reële termijn aan waarbinnen je een reactie verwacht.
-Leg bij een telefonische reactie de situatie uit, en spreek door wat de mogelijke vervolgstappen zijn die Alektum kan ondernemen. Vraag ook of er verwacht wordt dat jij actie onderneemt, en zo ja, welke. Blijf duidelijk, ga nergens mee akkoord, en geef aan dat je verwacht dat, tenzij ze bewijs leveren, dit het laatste contact is.
-Bij een reactie per brief zullen ze vaak zelf de situatie samenvatten. Grove fouten en misvattingen hierin kun je per e-mail verbeteren, maar tenzij zij om een reactie vragen, hoef je die niet te geven. Als er om een reactie gevraagd word, kun je gewoon dezelfde aangetekende brief nogmaals sturen, tenzij ze nieuwe aspecten van de situatie aandragen.
N.B. Als je informatie hebt waarvan je meent dat deze dringend aan dit bericht moet worden toegevoegd, stuur dan even een persoonlijk bericht.