LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmaning 600 euro na zogenaamd niet inleveren videoband.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
helenamaria

Aanmaning 600 euro na zogenaamd niet inleveren videoband.

Ongelezen bericht door helenamaria »

Hallo,

Ik vraag mij het volgende af: een aantal maanden geleden kreeg ik een ontzettend dreigende brief van Boone incasso (elke zin dik gedrukt, drie uitroeptekens erachter, en dreiging met inbeslagname van de inboedel, loon en desnoods huis, en 'de procedure hiertoe is recentelijk in gang gezet!').
Ik had anderhalf jaar geleden een videoband niet ingeleverd bij videotheek SloterplasMovie (wel!), en de kosten zijn toen per dag opgeteld, plus administratiekosten van 120 euro.

Ik heb daarvoor ooit een herinnering gehad, en ik ben toen langsgeweest, en heb verteld de band al ingeleverd te hebben. Helaas, er stond niets 'in hun systeem'. Maar er zou binnenkort contact worden opgenomen wanneer ze 'm hadden gevonden.

Ik ben daarna naar een andere videotheek gegaan (ik vond de service in betreffend filiaal nogal 'bijzonder', eigenlijk onbeschoft), en kreeg dus anderhalf jaar later betreffende incassobrief. Twee dagen daarna hetzelfde bedrag, maar nu geeist door Interim Justitia.

Ik heb toen een bevriende jurist gebeld, en die moest er eigenlijk wel om lachen. Hij vertelde me dat er een soort van term in de wet staat (naam kwijt, een of ander arrest) die zegt dat je 'straf' in verhouding moet staan tot je 'vergrijp'. 600 euro boete voor het eventueel vergeten van een videoband is absurd. Zo erg heeft de videotheek er niet onder geledenDaarbij vertelde hij dat videotheken geen bonnetje van bewijs van inlevering afgeven, maar dat mensen zodoende ook niet kunnen bewijzen iets ingeleverd te hebben. Aangezien ze dat door toedoen van de videotheek niet kunnen, heeft de videotheek een probleem.

Afijn, ik heb dit op papier gezet en naar Interim Justitia gestuurd (Boone Incasso had geen telefoonnummer en adres). Daarna heb ik gebeld, en ze vertelden dat de opdrachtgever tot incasso van de zaak afzag.

Ik vind het echt schandalig dat zij de boel zo laten oplopen, zonder herinneringen (eentje, na een week), en na anderhalf jaar zo'n bedrag eisen. Vooral toen de videotheek (ik heb nog even gebeld) verklaarde dat zij normaal gesproken alles op alles zetten om mensen te laten betalen voor de door hun gemaakte kosten (600 euro? Voor 'The Sound of Music? - heus: ik had goede redenen voor deze film..;)), maar in mijn geval wilde ze een en ander wel door de vingers zien.

Dit is toch niet normaal? Hebben meer mensen dit soort ervaringen, en hoe gingen jullie hier mee om?

Groeten,

Helena

karr-2

Re: Aanmaning 600 euro na zogenaamd niet inleveren videoband.

Ongelezen bericht door karr-2 »

Je hebt mazzel dat je iemand kende die er verstand van had. Er zijn genoeg mensen die schrikken van al die dreigende taal en dan maar gaan betalen om niet in de problemen te komen. Want ja, zo'n incassobureau zal er wel verstand van hebben denkt men dan. Nou niet dus, dat blijkt maar weer.....

codi

Ongelezen bericht door codi »

Ik heb het ook bij de hand gehad.
Ik heb een bezwaarschrift gestuurd naar het incassobureau dat de videotheek maar moest bewijzen dat ik de band niet ingeleverd zou hebben.
Daar niemand een bewijs van inlevering krijgt, konden ze het niet aantonen.
ik heb hun duidelijk gemaakt dat elke videotheek iedereen dus een aanmaning zou kunnen sturen voor niet ingeleverde videobanden.
En ik dus niet van plan was de betaling te doen zonder bewijs, na deze brief heb ik er nooit meer iets van gehoord.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Helena, ik kan je een advies geven:

Wanneer intrum justitia om de hoek komt kijken, moet je helemaal niet schrikken.

Dat ze na jouw weerwoord al afzien van een verdere procedure, bewijst al genoeg. Als ze zich zo gemakkelijk laten overtuigen, weet je dat ze eigenlijk alleen maar aan het vissen waren.

Betaal je uit angst dat het anders tot een rechtszaak zou kunnen komen, zie je geld dan maar eens terug te krijgen.

De videotheek handelt in dit geval gewoon fout, en inderdaad is het bedrag idioot hoog. Enig idee hoeveel een videoband kost met beeldmateriaal? Je koopt ze bij Blokker voor maximaal 29,95. En dan 600 euro ervoor vragen?

Gesloten