LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] advies - tenaamstelling vordering / id-fraude

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
dwight88

advies - tenaamstelling vordering / id-fraude

Ongelezen bericht door dwight88 »

Dag allemaal,

Wellicht niet helemaal het juiste forum, maar ik weet dat de kennis aanwezig is dus ik probeer het toch graag.

Situatieschets:
- ik woon al 5 jaar niet meer 'thuis'
- mijn vader woont sinds die periode alleen, op 3 verschillende adressen waarbij 1 adres van belang is voor dit verhaal
- hij heeft een puinhoop, financieel gezien, achtergelaten

Vandaag ontving ik per post een brief van een gerechtsdeurwaardersbureau, met daarin een vordering van energiemaatschappij Oxxio van bijna € 4000,-, op mij. Deze brief heb ik ontvangen op mijn huidige woonadres, gericht aan mijzelf (voorletters van mij). Zelf heb ik nog nooit gebruik gemaakt van deze leverancier, iets dat dus al niet strookt met de tenaamstelling van de vordering.
Gezien mijn vermoeden mijn vader gebeld, hij gaf aan ooit 'een offerte' op mijn naam te hebben opgevraagd bij Oxxio (waarschijnlijk omdat hij anders sowieso geweigerd zou worden, denk ik). Nu heb ik dus het sterke vermoeden dat hij lange tijd gebruik heeft gemaakt van Oxxio onder mijn naam, en na zijn verhuizing e.e.a. heeft laten verslonzen.

Mijn vermoeden is dat de nieuwe bewoners de post van Oxxio, aan mij geadresseerd, retour hebben gestuurd naar Oxxio, waarna de gerechtsdeurwaarder bij mij uitkomt na het uitzoeken van mijn juiste adres o.b.v. mijn naam en voorletters. Die mogelijkheid is er ongetwijfeld ergens in dit stadium.

Ik kan natuurlijk aantonen dat ik op de adressen (zijn er twee geweest) waar ik gewoond heb nooit gebruik heb gemaakt van Oxxio. Contact met een bevriende agent leerde me al dat eventueel aangifte doen een mogelijkheid is om mijn verhaal kracht bij te zetten, zover wil en hoef ik nu nog niet te gaan, maar graag wil ik via deze weg bij jullie nagaan wat, met jullie kennis, de juiste stappen zijn. Vanzelfsprekend zal ik maandagmorgen telefonisch contact zoeken om bovenstaande uit de doeken te doen, maar dat duurt nog even!

Bij voorbaat dank voor jullie input.

Emmy75

Re: advies - tenaamstelling vordering / id-fraude

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Belangrijk is wel actie te ondernemen en niet af te wachten. Met dit laatste zullen de incassokosten op gaan lopen en dit zou u mogelijk wel aangerekend kunnen worden.

Het is verstandig juridisch advies in te winnen bij rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket. Bij een juridisch loket is eerste advies doorgaans gratis.
Geef richting de deurwaarder aan dat u de vordering betwist vanwege... Indien zij van mening zijn wel een vordering te hebben dat ze u dan in rechte dienen te betrekken.

Uit verschillende topics hier op het forum blijkt dat Oxxio o.a. regelmatig samenwerkt met Intrum Justitia voor incasso-aangelegenheden. Ook uit verschillende topics en de vele klachten blijkt dat IJ niet altijd voor rede vatbaar schijnt te zijn. Oja u hoeft natuurlijk helemaal niet te vermelden om welke partij het gaat, kan me goed voorstellen dat dat in dit stadium niet opportuun is.

U kunt natuurlijk wel altijd telefonisch contact opnemen met de gerechtsdeurwaarder. Noteer datum en tijd van het telefoongesprek en de naam van degene die u gesproken heeft. Bevestig de afspraken gemaakt op xx om yy uur met dhr of mevr zz schriftelijk (per aangetekende brief of e-mail). Of neem de gesprekken op of communiceer op schrift. Mocht het nodig zijn, is het handig zo uw eigen dossier op te bouwen met bewijs.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

dwight88

Dit betreft Van Arkel gerechtsdeurwaarders. Aan de toon in hun brief is niets mis, echter is de inhoud hetgeen wat nu het probleem is.

Ik heb nog nooit of te nimmer post van Oxxio zelf gehad, dit is de allereerste keer dat ik er uberhaupt iets over binnen krijgt. Dat staaft ook mijn vermoeden richting het verhaal rondom mijn vader, wil dit natuurlijk 'van mijn naam' af hebben.

Morgen maar even bellen en verder bezien.

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Dwight88,

Ik begrijp dat u brieven van Van Arkel heeft ontvangen omtrent een vordering van Oxxio van € 4.000,00.

Als er inderdaad misbruik is gemaakt van uw persoonsgegevens dan kunt u dit aangeven bij Van Arkel. Zij zullen vervolgens de vraag weer bij Oxxio neerleggen om dit te toetsen.

Als u wilt kan ik vanuit Oxxio het een en ander voor u uitzoeken om het bovenstaande proces te bespoedigen. Wilt u daarom alle relevante gegevens e-mailen naar [email protected]?

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik weet niet precies hoe het GBA werkt - maar houd dat ook wijzigingen bij?
Zoals van Datum 1 tot datum 2 heeft persoon X op adres Y gewoond, en per datum 3 is hij ingeschreven op adres Z ?

Dan zou dat ook TS kunnen helpen.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Guardian72 schreef:Ik weet niet precies hoe het GBA werkt - maar houd dat ook wijzigingen bij?
Zoals van Datum 1 tot datum 2 heeft persoon X op adres Y gewoond, en per datum 3 is hij ingeschreven op adres Z ? Dan zou dat ook TS kunnen helpen.
Die info staat in ieder geval wel in het GBA, ik weet alleen niet hoe je dat eruit zou kunnen krijgen.

Ik zeg dat omdat ik nog niet zo lang geleden een uittreksel uit het GBA nodig had. Daarop stond uiteraard o.a. mijn huidige adres, maar ook de datum waarop ik voor het eerst in de gemeente ben komen wonen. In totaal heb ik nu op drie verschillende adressen in deze gemeente gewoond, die info wordt kennelijk door de gemeente bewaard.

Guardian72
Contacteer:

@ Grun,

het meest logische zou zijn om bij de gemeente dit na te vragen.

Als Oxxio geleverd heeft op een adres waar jij aantoonbaar nooit gewoond hebt - lijkt me dat voldoende onderbouwing voor de claim van ID fraude.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Guardian72 schreef:Als Oxxio geleverd heeft op een adres waar jij aantoonbaar nooit gewoond hebt - lijkt me dat voldoende onderbouwing voor de claim van ID fraude.
De TS kan toch ook zelf een abonnement aanvragen op een adres waar hij/zij niet woont?

Guardian72
Contacteer:

@ Arne,

dat zou kunnen - maar dan zou hij/zij niet gaan protesteren lijkt me.
Of zou de daadwerkelijke bewoner wel eerder aan de bel hebben getrokken (lijkt me dat papieren en zo, ook voor meterstanden, naar dat adres gaan)

dwight88

@oxxio: de communicatie via Van Arkel is reeds opgestart

---

Mijn ideeën bij hoe dit alles is ontstaan heb ik uiteraard niet voor niks. Dat samen met een niet ontkennende verklaring van mijn vader maakt dat ik precies weet hoe dit zit, echter zit ik nu met de vraag hoé dit van mijn naam af gaat komen. Vanzelfsprekend verleen ik alle medewerking aan Van Arkel cq. Oxxio om deze vordering van mijn naam te krijgen. Adres en telefoonnummers geef ik ze zonder meer door wanneer daar om gevraagd wordt, wat ik ze ook reeds heb aangegeven.

Zelf heb ik bij Oxxio nooit iets getekend, dus als het zover mocht komen dan zal duidelijk worden dat er geleverd is onder mijn naam terwijl daar nooit mijn krabbel onder heeft gestaan. Helemaal omdat ik ook kan aantonen al jarenlang, een periode waar dit over gaat, niet meer op dit adres heb gewoond en mijn eigen voorzieningen heb gehad. Bewijs overleggen is dus het probleem niet, en indien noodzakelijk is aangifte ook iets waar ik toe bereid ben.

Al met al in de basis vooral een erg triets verhaal.

the_hurricane

Ongelezen bericht door the_hurricane »

grun schreef:
Guardian72 schreef:Ik weet niet precies hoe het GBA werkt - maar houd dat ook wijzigingen bij?
Zoals van Datum 1 tot datum 2 heeft persoon X op adres Y gewoond, en per datum 3 is hij ingeschreven op adres Z ? Dan zou dat ook TS kunnen helpen.
Die info staat in ieder geval wel in het GBA, ik weet alleen niet hoe je dat eruit zou kunnen krijgen.

Ik zeg dat omdat ik nog niet zo lang geleden een uittreksel uit het GBA nodig had. Daarop stond uiteraard o.a. mijn huidige adres, maar ook de datum waarop ik voor het eerst in de gemeente ben komen wonen. In totaal heb ik nu op drie verschillende adressen in deze gemeente gewoond, die info wordt kennelijk door de gemeente bewaard.
je kunt bij de gemeente gewoon een uittreksel opvragen met je historische adresgegevens, daar staat dan precies op waar je hebt gewoond en wanneer

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

@dwight
IK zou om te beginnen kontact opnemen met je vader, als dit nog mogelijk is en een verklaring vragen. Heeft hij inderdaad jouw gegevens gebruikt, laat hem dan kontact opnemen met Oxxio.
Het is en blijft je vader, wat er ook gebeurt is in het verleden. Wil hij niet meewerken dan heb jij in ieder geval je best gedaan om dit probleem zo goed mogelijk op te lossen met hem. Volg dan het advies op van de andere forumleden.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:@dwight
IK zou om te beginnen kontact opnemen met je vader, als dit nog mogelijk is en een verklaring vragen. Heeft hij inderdaad jouw gegevens gebruikt, laat hem dan kontact opnemen met Oxxio.
Het is en blijft je vader, wat er ook gebeurt is in het verleden. Wil hij niet meewerken dan heb jij in ieder geval je best gedaan om dit probleem zo goed mogelijk op te lossen met hem. Volg dan het advies op van de andere forumleden.
uit de openingspost van TS:
Gezien mijn vermoeden mijn vader gebeld, hij gaf aan ooit 'een offerte' op mijn naam te hebben opgevraagd bij Oxxio (waarschijnlijk omdat hij anders sowieso geweigerd zou worden, denk ik).

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Oxxio zal toch op zijn minst bewijs moeten leveren dat er überhaupt een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen. En hoe. Hetzij schriftelijk: er is een handtekening gezet en Oxxio moet een kopie kunnen overleggen. Hetzij telefonisch: er moet een zogenaamd "voicelog" aanwezig zijn van de mondelinge overeenkomst. Let wel: zonder plak- en knipwerk (komt voor). Desgevraagd moet Oxxio deze bewijzen overleggen.
Als ze daaraan geen gehoor geven, zou ik de dagvaarding maar afwachten.
Vergeet niet dat de reputatie van Oxxio niet best is: zie de rest van dit forum. Ik zou dat gegeven zeker meewegen in deze situatie. Verder is het behoorlijk vreemd dat een vordering zo kan oplopen: in de meeste gevallen wordt op enig moment tot volledige afsluiting overgegaan als er niet tijdig wordt betaald. Mogelijke verklaring is de administratieve puinzooi bij Oxxio zelf, die maar al te vaak ten onrechte (oordeel rechter) door Oxxio op haar gedupeerde klanten wordt verhaald: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4031

Gesloten