LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belachelijk probleem met intrum justitia - graag advies

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
anetha

belachelijk probleem met intrum justitia - graag advies

Ongelezen bericht door anetha »

Iemand heeft op mijn naam spullen besteld en ik kreeg een tijd terug een incasso van intrum justitia. Ik wist niet waar dit over ging en zij ook niet, maar ze hebben me wat meer informatie gegeven en beloofden om me meer details te sturen. Tot dan was alles nog redelijk.

Met de informatie heb ik het bedrijf waarbij ik de zogenaamde achterstand had achterhaald en wist exact wie dit had gedaan. Toen ben ik naar de politie gegaan, heb een proces verbaal laten maken en heb een kopie hiervan met brief aangetekend naar intrum justitia gestuurd (allemaal op dezelfde dag).

Toen kreeg ik een tweede incasso die vijf keer hoger was dan het oorspronkelijke bedrag. Ik heb opgebeld en ze zouden de zaak bevriezen want ze hadden inderdaad het proces verbaal ontvangen.

Toen kreeg ik nog een brief, of ik ze kon helpen met het onderzoek, hier ben ik niet op ingegaan, maar twee dagen later lag er een nieuwe brief. Ze stuurden de deurwaarder langs voor een dagvaarding. Meteen gebeld, excuses aangeboden en ze vroegen of ik zeker wist dat degene die de bestelling had gedaan nog op het opgegeven adres woonden. Ik heb meegewerkt en mij werd verteld dat ze het zouden regelen.

Vandaag een telefoonje van hun computer, of ze me terug mochten bellen voor een betalingsregeling. Ik heb ja gezegd aangezien ik al belachelijk veel geld kwijt ben door hen steeds te bellen ik ben het spuugzat!

Wat kan ik tegen ze zeggen? Kan ik dreigen dat ik ze aanklaag voor iets? Ik kan hier niet meer tegen, ik heb al genoeg aan mijn hoofd en deze mensen zijn zo ongelofelijk lomp! Ik heb helemaal niets fout gedaan en dit is niet mijn rekening, hoe kom ik van deze mensen af?

Guardian72
Contacteer:

Re: belachelijk probleem met intrum justitia - graag advies

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Anetha,

als jij kan aantonen dat iemand anders verantwoordelijk is, en er zelfs aangifte is gedaan - lijkt het me duidelijk.

Maar dan: Als er op jouw naam besteld is - is er ook bij jou thuis iets geleverd?
Zo nee - kan er geen vordering zijn, want, niet geleverd.

Als dit aanhoudt, ga nogmaals langs bij de politie en vraag of dit gedrag aangifte waardig is. Want het lijkt op afpersing.

Bewaar zowiezo alles, en wat je ook doet, handel NEVER iets per telefoon af met zo`n incassoburo.
Overweeg ook via je rechtsbijstand, danwel het juridisch loket advies en/of hulp te vragen.

Maar - als jij niets besteld hebt, betaal dan ook niets.
Op het moment dat je ook maar een duppie betaald, geef je namenlijk min of meer aan dat je accoord gaat met alle beweringen. En dan word het nog lastiger.

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Anetha,

IJ kennende zou zomaar toch de dagvaarding doorgezet kunnen worden naar de rechtbank. Het betreft dan een kantonrechtbank, je hebt geen advocaat nodig, maar het mag natuurlijk wel.
Laat dan de zitting niet voorbij gaan en ga er naar toe met alle informatie die je hebt en doe je verhaal aan de rechter. Als je namelijk niet gaat dan krijg je een verstekvonnis en moet je alsnog betalen.

Mocht je op de zitting komen en ze hebben de dagvaarding niet aangebracht bij de rechtbank dan heb jij als gedaagde het recht om dat alsnog te laten doen. Je kan dan IJ en de eisende partij laten veroordelen voor de kosten en jouw gemaakte kosten vergoeding als eis inbrengen.

anetha

Ongelezen bericht door anetha »

Het is op mijn oude adres afgeleverd, mijn oude huisbaas heeft dit besteld toen ik daar nog woonde. Ik heb het bedrijf bij wie deze bestelling gedaan is uitleg gegeven en zij vertelden mij dat hij zijn eigen e-mailadres gebruikt heeft.

Als ze nogmaals bellen dan eis ik dat ze mij een schriftelijk bericht sturen van het stilzetten van de zaak, doen ze dat niet, dan ga ik naar de politie.
Van de dagvaarding heb ik niets meer gehoord, de deurwaarder is naar mijn weten niet langs geweest en ik bewaar alles wat ik van ze krijg. Ik wacht nu even af wat ze te melden hebben, volgens mij weten ze zelf niet wat ze aan het doen zijn.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

anetha, als jij de vordering hebt betwist, en er verder ook bewijzen van hebt dat jij niets besteld hebt, dan zou ik me allereerst om intrum justitia al helemaal geen zorgen maken.

Jij hebt op de eerste plaats al onnodig kosten moeten maken (voor die aangetekende brief).

Bovendien, die smeerlappen van intrum justitia proberen nog steeds mensen bang te maken, ze MOGEN helemaal niemand dagvaarden, zij zijn geen deurwaarder.

Het is een stelletje mislukte juristen dat hun kantoor runt, dat er een sport van maakt, niets vermoedende mensen de stuipen op het lijf te jagen.

Wanneer jij kunt aantonen dat jou geen blaam treft, kunnen ze dreigen en dagvaarden wat ze willen, ze maken zelf dan kosten, die ze echt niet op jou kunnen verhalen.

Het wordt tijd dat Radar eens in een special aandacht aan intrum justitia gaat besteden. Je zult versteld staan van hetgeen ze boven tafel weten te halen.

Het enige dat intrum kan en mag doen, is jou proberen te bewegen om te betalen. Meer rechten hebben ze niet.

Gesloten