LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslaglegging op "oude" ABN AMRO rekening.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
janssenj

Beslaglegging op "oude" ABN AMRO rekening.

Ongelezen bericht door janssenj »

Mijn gerechtsdeurwaarder heeft op 8 april jl geprobeerd om beslag te leggen op een bankrekening van een bedrijf. Het is een van de vele rekeningnummers die van de ABN AMRO zijn overgenomen door de Deutsche Bank. Hier waren wij niet van op de hoogte dus heeft mijn deurwaarder de ABN AMRO aangeschreven voor beslaglegging.
Het beslag heeft echter niet gekleefd, de ABN AMRO deelt ons mede dat er geen enkele rechtsverhouding bestaat en ook nooit heeft bestaan uit hoofde waarvan de schuldenaar op het tijdstip van beslag nog iets van de ondergetekende had te vorderen.................. De ABN AMRO deelt niet mede dat dit rekeningnummer is overgegaan naar de Deutsche Bank en men laat ons in het ongewisse.
Is hier sprake van een fout bij de ABN AMRO of mijn gerechtsdeurwaarder? Ik weet dat er een bepaalde overgangsregeling bestond binnen ABN en DB.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Incasso_deskundige

Re: Beslaglegging op "oude" ABN AMRO rekening.

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Naar mijn mening hebben zowel de ABN AMRO als de deurwaarder correct gehandeld. De deurwaarder heeft namelijk geen mogelijkheden om vooraf bij een bankinstelling te informeren of er sprake is van lopende rekeningen. De ABN AMRO heeft een juiste en terechte verklaring afgegeven en zijn ook niet verplicht om mededeling te doen van het feit dat de rekening is overgedragen.

janssenj

Hoeft een deurwaarder voor beslaglegging niet te verifiëren of een rekening wel bij desbetreffende bank loopt?

Kan het zijn dat in de overgangsregeling tussen ABN en DB afspraken zijn gemaakt voor derdenbeslagen? Hier had de ABN zich dan aan moeten houden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou denken dat als AA een verzoek krijgt om beslag te leggen op een rekeningnummer dat niet bij AA loopt, dat ze daar dan in elk geval wel even een mededeling van moeten doen aan de deurwaarder. Of ze dan ook moeten aangeven dat de rekening overgegaan is naar DB is weer een andere vraag, maar het is ook voor een deurwaarder een kleine moeite om na te gaan dat die rekening dan bij het DB-pakket hoort.

janssenj

kweenie schreef:Ik zou denken dat als AA een verzoek krijgt om beslag te leggen op een rekeningnummer dat niet bij AA loopt, dat ze daar dan in elk geval wel even een mededeling van moeten doen aan de deurwaarder. Of ze dan ook moeten aangeven dat de rekening overgegaan is naar DB is weer een andere vraag, maar het is ook voor een deurwaarder een kleine moeite om na te gaan dat die rekening dan bij het DB-pakket hoort.
Het vreemde is dat mijn deurwaarder een aantal keren om uitleg heeft gevraagd omdat we zeker wisten dat het rek. nummer juist was. Is hier daarom sprake van nalatigheid van de kant van AA of van mijn deurwaarder?

kweenie

Ik zou zeggen van allebei, maar hoe het juridisch zit is natuurlijk een ander verhaal...

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

janssenj schreef:
kweenie schreef:Ik zou denken dat als AA een verzoek krijgt om beslag te leggen op een rekeningnummer dat niet bij AA loopt, dat ze daar dan in elk geval wel even een mededeling van moeten doen aan de deurwaarder. Of ze dan ook moeten aangeven dat de rekening overgegaan is naar DB is weer een andere vraag, maar het is ook voor een deurwaarder een kleine moeite om na te gaan dat die rekening dan bij het DB-pakket hoort.
Het vreemde is dat mijn deurwaarder een aantal keren om uitleg heeft gevraagd omdat we zeker wisten dat het rek. nummer juist was. Is hier daarom sprake van nalatigheid van de kant van AA of van mijn deurwaarder?
ABN Amro heeft (naar waarheid) verklaard dat jouw wederpartij geen relatie van hen is, dus wat er dan nog nalatig zou zijn weet ik niet. Ze zijn niet verplicht te verklaren dat het ooit een relatie was, maar dat die inmiddels bij de Deutsche Bank bankiert. Ik begrijp overigens van internet dat de overgang ABN Amro -> Deutsche Bank op 1 april 2010 al heeft plaatsgevonden; is jouw beslag van (heel) kort daarna, of van meer recente datum? Als het beslag van bijvoorbeeld 2 april 2010 dateert, zou je wellicht meer reden hebben om een punt te maken richting ABN Amro.

Voor de deurwaarder hangt het een beetje af van de opdracht die hij heeft gekregen: als jij (c.q. je advocaat) hebt gezegd: "dit is het rekeningnummer, dat wordt aangehouden bij de ABN Amro, leg daar beslag" dan heeft de deurwaarder zijn opdracht in principe correct uitgevoerd. Als jij hebt gezegd "dit is het rekeningnummer, zoek uit bij welke bank de rekening wordt aangehouden en leg daar vervolgens beslag" dan heb je op zich wel een punt richting de deurwaarder.

Maar goed, dan nog is de vraag: wat is je schade? Die bedraagt maximaal de explootkosten voor het beslag: €190,33 voor het derdenbeslag, €64,61 voor de overbetekening daarvan. Voor de rest is er naar mijn mening geen schade, je kunt tenslotte alsnog beslag laten leggen onder de Deutsche Bank.

kweenie

Ad Verkaad schreef:Maar goed, dan nog is de vraag: wat is je schade? Die bedraagt maximaal de explootkosten voor het beslag: €190,33 voor het derdenbeslag, €64,61 voor de overbetekening daarvan. Voor de rest is er naar mijn mening geen schade, je kunt tenslotte alsnog beslag laten leggen onder de Deutsche Bank.
Dat heeft weinig zin als het bedrijf het afgelopen halfjaar de rekening geplunderd zou hebben. De schade zou dus behoorlijk wat hoger kunnen zijn, als er in april nog een flink bedrag op de DB rekening stond, en nu niet meer.

Ad Verkaad

kweenie schreef:
Ad Verkaad schreef:Maar goed, dan nog is de vraag: wat is je schade? Die bedraagt maximaal de explootkosten voor het beslag: €190,33 voor het derdenbeslag, €64,61 voor de overbetekening daarvan. Voor de rest is er naar mijn mening geen schade, je kunt tenslotte alsnog beslag laten leggen onder de Deutsche Bank.
Dat heeft weinig zin als het bedrijf het afgelopen halfjaar de rekening geplunderd zou hebben. De schade zou dus behoorlijk wat hoger kunnen zijn, als er in april nog een flink bedrag op de DB rekening stond, en nu niet meer.
Maar goed, bewijs dat maar eens. Hoe weet je wat het saldo (van een rekening die door de wederpartij wordt gehouden) was op het moment dat de eerste beslaglegging plaatsvond?

janssenj

Maar goed, bewijs dat maar eens. Hoe weet je wat het saldo (van een rekening die door de wederpartij wordt gehouden) was op het moment dat de eerste beslaglegging plaatsvond?
Daarom is het juist van belang om te weten of de AA in eerste instantie al verplicht was om de beslaglegging te behandelen. Dan kan ik ze in ieder geval vragen om het saldo op die dag.

Ad Verkaad

janssenj schreef:
Daarom is het juist van belang om te weten of de AA in eerste instantie al verplicht was om de beslaglegging te behandelen. Dan kan ik ze in ieder geval vragen om het saldo op die dag.
Als je mijn bericht van vandaag 12:10 had gelezen, had je het antwoord al geweten. Bovendien, hoe zou de ABN moeten weten wat het saldo is van een rekening die bij een andere bank wordt aangehouden?!

Gesloten