| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Betalen met aut incasso, toch incasso bureau?!
Betalen met aut incasso, toch incasso bureau?!
Beste leden,
Een aantal maanden geleden heb ik online een abonnement bij de firma (verwijderd) afgesloten. Tijdens dit afsluiten heb ik aangegeven te willen betalen per automatisch incasso. Gezien de grote hoeveelheid administratie leek me dit een veilige manier om zeker te betalen.
Echter heb ik afgelopen week een brief ontvangen van een incasso bureau namens de firma (verwijderd). Zij verhalen de kosten voor het abonnement plus bijkomende kosten op mij en sommeren binnen 5 dagen te betalen. Dit vind ik hoogst verrassend, gezien ik had aangegeven (en per brief bevestigd heb gekregen!) te willen betalen met automatisch incasso. In een brief heb ik het incasso bureau gevraagd waarom er niet gewoon autmatisch is geincasseerd. Daarop heb ik een reactie gekregen dat dan de tenaamstelling onjuist was (is niet het geval) of het saldo op de opgegeven rekening te laag was (zeker niet het geval). De firma (verwijderd) zou mij al tweemaal schriftelijk herinnerd hebben, maar op mijn vraag een verzendbewijs van deze betalingsherinneringen te overleggen heb ik geen reactie gekregen (de betalingsherinneringen zijn uberhaupt nooit aan mijn adres bezorgd).
Ik ben het er helemaal mee eens dat de firma (verwijderd) per automatische incasso alsnog het verschuldigde bedrag afschrijft, maar vind deze werkwijze met bijkomende kosten uitermate kwalijk.
Staat de firma (verwijderd) met het incassobureau in haar recht? Zij dreigen reeds met verdere stappen.
Ik hoor graag van u.
Een aantal maanden geleden heb ik online een abonnement bij de firma (verwijderd) afgesloten. Tijdens dit afsluiten heb ik aangegeven te willen betalen per automatisch incasso. Gezien de grote hoeveelheid administratie leek me dit een veilige manier om zeker te betalen.
Echter heb ik afgelopen week een brief ontvangen van een incasso bureau namens de firma (verwijderd). Zij verhalen de kosten voor het abonnement plus bijkomende kosten op mij en sommeren binnen 5 dagen te betalen. Dit vind ik hoogst verrassend, gezien ik had aangegeven (en per brief bevestigd heb gekregen!) te willen betalen met automatisch incasso. In een brief heb ik het incasso bureau gevraagd waarom er niet gewoon autmatisch is geincasseerd. Daarop heb ik een reactie gekregen dat dan de tenaamstelling onjuist was (is niet het geval) of het saldo op de opgegeven rekening te laag was (zeker niet het geval). De firma (verwijderd) zou mij al tweemaal schriftelijk herinnerd hebben, maar op mijn vraag een verzendbewijs van deze betalingsherinneringen te overleggen heb ik geen reactie gekregen (de betalingsherinneringen zijn uberhaupt nooit aan mijn adres bezorgd).
Ik ben het er helemaal mee eens dat de firma (verwijderd) per automatische incasso alsnog het verschuldigde bedrag afschrijft, maar vind deze werkwijze met bijkomende kosten uitermate kwalijk.
Staat de firma (verwijderd) met het incassobureau in haar recht? Zij dreigen reeds met verdere stappen.
Ik hoor graag van u.
-
poohbear82
Re: Betalen met aut incasso, toch incasso bureau?!
je moet toch gezien hebben dat de firma niet heeft geincasseerd van je rekening. Toen had je zelf ook contact op kunnen nemen.
Ik praat de gang van zaken niet goed, want het is zo wel heel vreemd gegaan, maar vind ook dat er wel een mate van eigen verantwoordelijkheid is.
Ik zou nogmaals om bewijsstukken vragen waarin dit is aangegeven en/of waaruit blijkt dat zij niet van jouw rekening konden incasseren. Vraag eventueel ook de data van de getrachtte incasso's op, dan kan je bij je bank navragen of het bedrijf op dat moment had kunnen incasseren of niet.
Ik praat de gang van zaken niet goed, want het is zo wel heel vreemd gegaan, maar vind ook dat er wel een mate van eigen verantwoordelijkheid is.
Ik zou nogmaals om bewijsstukken vragen waarin dit is aangegeven en/of waaruit blijkt dat zij niet van jouw rekening konden incasseren. Vraag eventueel ook de data van de getrachtte incasso's op, dan kan je bij je bank navragen of het bedrijf op dat moment had kunnen incasseren of niet.
Dat is wel erg kort door de bocht.je moet toch gezien hebben dat de firma niet heeft geincasseerd van je rekening. Toen had je zelf ook contact op kunnen nemen.
Je laat automatisch incasseren om van het gezeik af te zijn.
Automatisch laten incasseren 'om van het gezeik af te zijn' ontslaat een klant niet van de verplichting om zijn rekeningen af en toe te controleren. Dat er geen herinneringen zijn verstuurd/ontvangen is op zijn zachtst gezegd niet netjes, maar dat TS niet even contact heeft opgenomen toen de bedragen niet werden afgeschreven ook niet.
Beide kanten zijn dus niet volledig netjes geweest. Ik ben bang dat het toch gewoon betalen wordt.
Beide kanten zijn dus niet volledig netjes geweest. Ik ben bang dat het toch gewoon betalen wordt.
AI wordt door de incasserende bedrijven zélf aangeprezen met argumenten als "u hebt er geen omkijken naar" en "betalingsgemak" en blabla, sterker nog, als je er géén gebruik van maakt moet je in de meeste gevallen acceptgiro- of administratiekosten betalen.Je laat automatisch incasseren om van het gezeik af te zijn.
Je geeft dus de controle uit handen terwijl je wél verantwoordelijk blijft voor het resultaat. TS geeft aan dat de tenaamstelling correct was en het saldo voldoende, aan de gestelde voorwaarden voor AI is dus voldaan.
Blijkbaar moet je voor AI dus óók nog controleren of een bedrijf z'n debiteurenbeheer goed op orde heeft... het moet niet heel veel gekker worden!
Gezien de grote hoeveelheid administratie kies ik inderdaad voor automatische incasso om van de zaken "af te zijn". Op de factuur komt dan een mooie stempel betaald en verdwijnt deze in de map betaald. Daar komt bij dat er sowieso eerst fatsoenlijke herinneringen gestuurd moeten worden en op z'n minst een belletje/brief waarom er niet automatisch geïncasseerd kan worden... Zoals gezegd was de tenaamstelling correct en het saldo meer dan voldoende (saldo is uberhaupt nooit onder het te incasseren bedrag geweest). Beiden zijn gelukkig ook aantoonbaar, maar ik blijf een brief van een incassobureau in plaats van een informatief schrijven uiterst kwalijk vinden... Het heeft me inmiddels weer een uur gekost om brieven te schrijven en informatie in te winnen, tijd die ook niet gratis is maar er wordt altijd maar vanuit gegaan dat wij voor niets werken lijkt het wel.
Ik heb destijds het pleit wel gewonnen doordat de rechter het met mij eens was.
Er werd normaal iedere maand geincasseerd en plotseling, zonder enige aanwijsbare reden richting mij, was er niet geincasseerd.
Ook hier werd ik aansprakelijk voor gesteld.
Ik had al jaren, mischien al wel meer dan 10 jaar, de bevoegdheid neergelegd bij het bedrijf welk maandelijks dus een bedrag van mijn rekening haalde. Met regelmaat werd dit ook door mij geconstateerd doch ik geef eerlijk toe dat ik hier niet iedere maand explisiet op lette.
In goed vertrouwen laat je dit aan de incasseerder over.
Zoals alle maandelijkse zaken weet ik wat er afgeboekt wordt er heb ik daar verder geen omkijken naar.
Dit was dus ook de mening van het gerecht. Dus alleen het achterstallige termijn werd betaald en verder niets.
Bij deze....
Er werd normaal iedere maand geincasseerd en plotseling, zonder enige aanwijsbare reden richting mij, was er niet geincasseerd.
Ook hier werd ik aansprakelijk voor gesteld.
Ik had al jaren, mischien al wel meer dan 10 jaar, de bevoegdheid neergelegd bij het bedrijf welk maandelijks dus een bedrag van mijn rekening haalde. Met regelmaat werd dit ook door mij geconstateerd doch ik geef eerlijk toe dat ik hier niet iedere maand explisiet op lette.
In goed vertrouwen laat je dit aan de incasseerder over.
Zoals alle maandelijkse zaken weet ik wat er afgeboekt wordt er heb ik daar verder geen omkijken naar.
Dit was dus ook de mening van het gerecht. Dus alleen het achterstallige termijn werd betaald en verder niets.
Bij deze....
dank voor je reactie cesar.
toch blijf ik van mening dat je voor automatische incasso kiest om zelf een stukje gemak te doen ontstaan. natuurlijk, je houdt zo goed mogelijk bij wat er wel en niet af gaat, maar je gaat ervanuit dat alles in orde komt omdat je duidelijk je toestemming hebt gegeven voor automatische incasso. dit omdat zoals gezegd er naar mijn idee geen reden is dat er niet geincasseerd kon worden.
daar komt een stukje initiatief van het betreffende bedrijf bij, namelijk het verzorgen van fatsoenlijke herinneringen. het niet incasseren, geen contact zoeken maar wel de stap naar een incassobureau maken is mij iets te kort door de bocht.
op de eis van het incassobureau om binnen 5 dagen te betalen geef ik uberhaupt geen gehoor. morgen zal ik eerst contact met het bedrijf opnemen en navraag doen waarom er nou niet geincasseerd is.
toch blijf ik van mening dat je voor automatische incasso kiest om zelf een stukje gemak te doen ontstaan. natuurlijk, je houdt zo goed mogelijk bij wat er wel en niet af gaat, maar je gaat ervanuit dat alles in orde komt omdat je duidelijk je toestemming hebt gegeven voor automatische incasso. dit omdat zoals gezegd er naar mijn idee geen reden is dat er niet geincasseerd kon worden.
daar komt een stukje initiatief van het betreffende bedrijf bij, namelijk het verzorgen van fatsoenlijke herinneringen. het niet incasseren, geen contact zoeken maar wel de stap naar een incassobureau maken is mij iets te kort door de bocht.
op de eis van het incassobureau om binnen 5 dagen te betalen geef ik uberhaupt geen gehoor. morgen zal ik eerst contact met het bedrijf opnemen en navraag doen waarom er nou niet geincasseerd is.
Juiste actei.morgen zal ik eerst contact met het bedrijf opnemen en navraag doen waarom er nou niet geincasseerd is.
Geen verwijten laten maken wanneer ze zelf hieraan schuldig zijn.
Zij zijn ook de aangewezen partij om e.e.a. recht te trekken bij het incassoburo.
Sorry, Venantius, ook nu zit je echt weer abuis, zoals altijd.
Ik wil nog even reageren met de volgende reactie:
Ik reageer niet meer op jouw domme uitspraken.
Neem een ander forum. Ook niét naar Kassa, doe ons een lol.
Ik reageer niet meer op jouw domme uitspraken.
Neem een ander forum. Ook niét naar Kassa, doe ons een lol.
bedrijf had mijn inziens gewoon kunnen incasseren en dus betaald krijgen waar ze inderdaad recht op hadden.
ben dus benieuwd naar hun reactie.
ben dus benieuwd naar hun reactie.
zojuist reactie ontvangen van het betreffende bedrijf:
er is gepoogd te incasseren, maar naam en rekeningnummer zouden niet overeenstemmen. daarbij heb ik een kopie van de factuur ontvangen. ook zijn er 2 herinnergen verzonden, maar (toegegeven) niet per aangetekende post.
als reactie heb ik een kopie van een bankafschrift verzonden waaruit duidelijk blijkt dat naam en rekeningnummer wél overeenstemmen. ook heb ik ze gevraagd om een document waaruit blijkt dat naam en rekeningnummer niet overeen zouden stemmen.
er is gepoogd te incasseren, maar naam en rekeningnummer zouden niet overeenstemmen. daarbij heb ik een kopie van de factuur ontvangen. ook zijn er 2 herinnergen verzonden, maar (toegegeven) niet per aangetekende post.
als reactie heb ik een kopie van een bankafschrift verzonden waaruit duidelijk blijkt dat naam en rekeningnummer wél overeenstemmen. ook heb ik ze gevraagd om een document waaruit blijkt dat naam en rekeningnummer niet overeen zouden stemmen.
Je bent goed bezig. Wanneer zij een typefout maken is het nog niet de bedoeling dat jij dan maar de zwarte peit krijgt toegespeeld, maar hier zal Venantius het weer wel niet mee eens zijn.
Zojuist een bericht van het bedrijf ontvangen met de vraag of ik de betaling dan zelf wil voldoen. Dit heb ik dan ook zojuist gedaan, uiteraard exlusief incassokosten. Rest mij alleen nog een brief verzenden aan het incassobureau dat de zaak direct met het bedrijf geregeld is.
Wel direct aangegeven het abonnement te willen beeindigen (in geval van stilzwijgende verlenging).
Dank voor alle support hier
Wel direct aangegeven het abonnement te willen beeindigen (in geval van stilzwijgende verlenging).
Dank voor alle support hier