LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Greet

Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Greet »

In 1996 heb ik spullen besteld bij een postorderbedrijf. Door omstandigheden kon ik niet alles op tijd betalen en kreeg een incassobureau op mijn dak. Dat schermde echter met bedragen die werkelijk nergens op sloegen en met het bureau kwam ik toen in een patstelling terecht. Ik wilde wel betalen maar niet voor dingen die al betaald waren. Uiteindelijk heeft dit bureau en het postorderbedrijf een en ander afgemeld bij de BKR. Dus met een einddatum. Afgeboekt en in augustus 2005 zou deze melding bij het BKR verdwijnen. Dit gebeurde in 2000!! Sindsdien niets meer gehoord.

Vandaag ontving ik een aanmaning van het Incassobureau dat ik alsnog alles moet betalen en dat men anders een andere code laat opvoeren bij de BKR, dus dat de einddatum verandert zodat deze afmelding-afboeking plots verandert. Dan zou deze BKR melding dus eerst automatisch verdwijnen in augustus 2005 maar nu dreigt het bureau dat men dingen laat wijzigen zodat deze melding nog jaren blijft staan.

Kan dit, mag dit. Volgens het BKR mag dit nl. wel maar wat is dat voor een gotspe dat een bedrijf eerst dingen laat afboeken en afmelden terwijl men dan na vier jaar denkt. Hee wat ligt daar te verstoffen. Terwijl ik dus op die manier nooit meer van mijn melding afkom. Ik wil nu dat men de zaak maar aanhanging gaat maken bij het kantongerecht want zo duurt het echt nog een jaar of 20.

Maar is dit een normale gang van zaken??

Gast

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Gast »

Helaas is dit een "normale zaak". Dit is precies wat een incassoburo doet, net zolang dreigen en treiteren to je gaat betalen.

Naar de rechtbank stappen doen ze heus niet, die weg is kansloos.
Van een BKR registratie hoef je niet echt wakker te liggen, alle legiolease klanten hebbe er ook een :oops:

Als je kunt uitleggen waarom je de kode hebt, maakt geen enkele kredietverstrekker een probleem.
Het inkassso buro kun je beter aanpakken door:
- klacht in te dienen bij de overkoepelnde beroepsorganisatie. In dit forum vind je vast wel hoe dat moet.
- iedere week 10 kilo bakstenen naar het antwoordnummer te sturen (terug treiteren). Met name dit laatste werkt in het algemeen uitstekend.

Oja, wat is de naam van het inkassoburo, zijn het toevallig die zigeuners van de inkasso unie?

greet

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door greet »

Het maakt mij dus wel uit van die BKR melding.

Ik zou het gewoon heel gek/raar/vreemd/misleidend vinden als een bedrijf een BKR melding doet en daar een code bij laat zetten en ook een einddatum terwijl datzelfde bedrijf dan die code jaren later kan weghalen en de datum kan weghalen zodat die melding nog vele vele jaren blijft staan. Dat klopt toch niet??

Met het bureau doe ik verder geen zaken. Laten ze me maar dagen en dan vecht ik het wel uit bij de kantonrechter.

Gast

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Gast »

een vordering die een bedrijf op een natuurlijk persoon heeft kan gewoon leiden tot heropening van een dossier...

Indien het incassobureau de vordering (in opdracht van het postorderbedrijf) weer bij je neerlegt, dan is het postorderbedrijf ook gerechtigd om de registratie aan te passen op het BKR. Een afmelding BKR betekent echt niet dat de vordering ook is beeindigd. Ik ben geen specialist op juridisch gebied, maar ik weet wel dat het BKR niet bepalend is voor de sluiting van een vordering...Een heraanmelding aanpassing BKR kan altijd plaatsvinden (positief of negatief). In principe had het postorderbedrijf de registratie 'open' moeten laten staan gezien je niet betaald had. Het kan zijn dat ze de code 5 erbij hebben gezet (oninbaar cq. afgeboekt). Een afboeking betekent dat het bedrijf niet denkt het bedrag nog te kunnen incasseren.

Afboeking gebeurt wel vaker, maar het nederlands recht (mbt vorderingen van natuurlijke personen aan bedrijven) blijft (ik dacht) voor een bepaalde periode gewoon staan.


Ik ben wel benieuwd hoe het zover heeft kunnen komen dat er een incassobureau is ingeschakeld om de vordering te incasseren. Had je iets besteld en teruggestuurd en daarom niet betaald? Ben je verhuist waardoor de rekeningen niet goed aankwamen? Of misschien iets anders? .... Graag een toelichting!

Gast

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Gast »

sorry, niet goed gelezen....

door omstandigheden niet betaald heb ik nu gelezen...

Nu gaat het dus om het feit dat je meer dan 2 maanden de maandbetaling niet hebt gedaan (afhankelijk van het saldo) praten we hier over maandbetalingen tussen de 50 en 100 euro? ...

Dus de vordering op zichzelf was terecht. Het incassobureau werkt met tarieven die volgens mij zijn vastgesteld o.a. ook in de algemene voorwaarden van het postorderbedrijf (buitengerechtelijke kosten zijn volgens mij gemaximaliseerd op 15% van het te vorderen bedrag)

Maar goed, ik ben wel benieuwd welke code vermeldt staat op je BKR (code 1,2,3,4 of 5 ? of een combinatie?)

Gast

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Gast »

Wat zijn die codes eigenlijk ?

1 t/m 5 ? Ik lees hier dat 5 niet inbaar is of afgeboekt, kan iemand de rest misschien uitleggen ? En of er meer codes zijn ?

Alvast bedankt !!!

Gast

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Gast »

Verjaring bij consumentenkoop is twee jaar

Gast

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Gast »

Bron http://www.bkr.nl en dan naar bijzonderheden

Achterstand en Herstel
De deelnemers zijn verplicht om een betalingsachterstand te melden bij ons. Maar dat gebeurt niet zo maar. Zij zijn verplicht u vooraf te waarschuwen dat de achterstand bij ons wordt gemeld als u langer wacht met betalen. Het moment waarop deze melding plaatsvindt, hangt af van het soort krediet. Deze periode tussen het moment dat de betalingsachterstand ontstaat en het moment waarop deze bij ons wordt aangemeld, varieert tussen de twee en vier maanden. Bij een aflopend krediet gebeurt dit bijvoorbeeld na twee maanden. Officieel heet het melden van een achterstand een 'Achterstandsmelding'. In uw gegevens is deze zichtbaar met een 'A' bij het betreffende krediet.


Hebt u uw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar in CKI. Een 'H', van Herstel, bij het betreffende krediet geeft dit aan. De 'H' wordt alleen vermeld als het krediet doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee het krediet hebt beëindigd, dan is alleen een einddatum zichtbaar bij het betreffende krediet. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen uw gegevens over het beëindigde krediet automatisch uit ons bestand.

Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' kennen wij nog vier bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.

Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
Code 2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
Code 3: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
Code 4: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.

In tegenstelling tot Achterstands- en Herstelmeldingen geldt voor het aanmelden van bijzonderheidscodes geen wachttijd. Deelnemers zijn niet verplicht u vooraf aan te kondigen dat zij een bijzonderheidscode melden bij ons.

Gast

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Gast »

okay, bedankt, dan is er weer iets duidelijker geworden dus al die vage regels en organisaties hehe

Greet

Re: Bij BKR afgemeld maar toch nog betalen......

Ongelezen bericht door Greet »

Destijds is er dus een code 5 (oninbaar cq afgeboekt) opgevoerd met een einddatum. De reden dat ik niet betaald heb uiteindelijk is dat het incassobureau bleef hameren dat ik meer zou moeten betalen dan ik uiteindelijk daadwerkelijk had moeten betalen. Ik kwam er met het bureau niet uit en het postorderbedrijf wilde zich er verder niet mee bemoeien want het lag bij het incassobureau waarmee ik er dus niet uitkwam.

In 2002 kon ik wel betalen maar toen hoefde het niet meer van het bureau en het postorderbedrijf want het was afgeboekt. En zo blijkt het ook de toetsing van het BKR. Afgeboekt met code 5 (dat was in 2000) en ik geloof dat dat nu een code 3 zou zijn.

Wat ik gewoon raar vind is dat die hele toetsing volgend jaar zou verdwijnen. Nu wordt er gedreigd dat men alles gaat aanpassen aan die code.

Gesloten