LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Binnengekomen "Exploot van betekening en bevel"

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Garneer

Binnengekomen "Exploot van betekening en bevel"

Ongelezen bericht door Garneer »

Hallo allemaal,

Gisteren kreeg ik een brief getiteld "Exploot van betekening en bevel" binnen. Nu ben ik niet zo thuis in alle moeilijke woorden die er in deze brief worden gebruikt en vind het eerlijk gezegd belachelijk dat ze dit niet gewoon in normaal Nederlands naar iemand opsturen, maar dat terzijde.

In de brief wordt gevraagd om de betaling van:
- Hoofdsom
- Rente
- Invorderingskosten
- "Kosten dezes als aan de voet hiervan vermeld"

Nu snap ik de eerste 3 punten volledig. Deze heb ik inmiddels ook voldaan. Echter dat laatste punt (een extra bedrag van €90,51) wordt uitgelegd als "de kosten dezes zijn €87,24 + €3,27 (informatie GBA) = €90,51". Die snap ik niet helemaal. Waarvoor zijn deze kosten precies en ben ik verplicht dit te betalen? En zo ja, wat zijn de gevolgen als ik het niet doe?

Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg,
Garneer

Emmy75

Re: Binnengekomen "Exploot van betekening en bevel"

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Blijkbaar heeft de deurwaarder informatie uit de gemeentelijke basis administratie opgevraagd of geraadpleegd. Kosten daarvoor zult u ook moeten betalen. Wat redelijk is daarvoor weet ik even niet precies aan te geven.

Het makkelijkst is om de betreffende deurwaarder even te bellen en na te vragen hoe en wat.

Als er al sprake is van een exploot is er ook al sprake van een dagvaarding of vonnis. Dan moet er eigenlijk al wat aan vooraf gegaan zijn.

Gevolgen van niet betalen (terwijl dit wel zou moeten) kunnen zijn dat er een nieuwe dagvaarding komt voor deze kosten, waarbij ook weer kosten gerekend zullen worden, eventueel een zitting en veroordeling, met bijbehorende kosten. Als dan nog niet betaald wordt, kan er beslag gelegd worden enz. Deze kosten mag u dan ook weer betalen.

Garneer

Hoi Emmy,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Dat er een rekening niet is betaald zal ik zeker niet ontkennen. Dat is ook de reden dat ik de hoofdsom, rente en invorderingskosten reeds heb voldaan. Echter is dit wel de allereerste brief die ik ontvang van de deurwaarder. Eerder ontving ik enkel 2 brieven van de schuldeiser zelf. Een dagvaarding heb ik derhalve naar mijn weten niet ontvangen.

Mvg,
Garneer

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Van elders op dit forum gekopieerd

In zaken waarin door een (semi)overheidsinstelling zelf dwangbevelen af kunnen en mogen worden gegeven, volgt dus geen gerechtelijke procedure en wordt die executoriale titel die dat dwangbevel feitelijk is direct naar een deurwaarder gestuurd om voor incassering zorg te dragen. Deze berekend dan dus direct de betekenings- en executiekosten conform

Kosten dezes zijn de kosten van dat exploot, van dat stuk papier.
Kosten opvragen GBA lijken me lager dan ik eerder wel eens gezien heb.

Emmy75

Jolijn schreef:Van elders op dit forum gekopieerd

In zaken waarin door een (semi)overheidsinstelling zelf dwangbevelen af kunnen en mogen worden gegeven, volgt dus geen gerechtelijke procedure en wordt die executoriale titel die dat dwangbevel feitelijk is direct naar een deurwaarder gestuurd om voor incassering zorg te dragen. Deze berekend dan dus direct de betekenings- en executiekosten conform

Kosten dezes zijn de kosten van dat exploot, van dat stuk papier.
+ de kosten voor info uit GBA uiteraard. Dus kan me voorstellen dat het best aannemelijke kosten zijn.

Garneer

In welk land kosten 4 velletjes papier op A4-formaat en wat inkt €87,-? Oké, het kost ze misschien wat tijd om de lege vakken in te vullen (neem aan dat het verder een standaard bief is), dan komt er iets aan kosten bij, maar dit is in mijn ogen absurd.

Iemand heeft moeite met het betalen van een rekening, zal in de regel toch komen doordat iemand een tekort aan financiële middelen heeft, en vervolgens zadelen ze de persoon op met nog een stapel extra kosten. Goed over nagedacht door onze overheid! Naja, iemand moet de schatkist vullen hea..

Emmy75

Ik weet even niet wat dit met de schatkist te maken heeft, want deze kosten gaan gewoon naar de deurwaarder.

Deze heeft er nu eenmaal zijn beroep van gemaakt om moeilijk te innen vorderingen te gaan verhalen en ja daar worden de commerciële tarieven bij berekend. Die mensen willen ook salaris en hebben ook kosten voor gebouw, automatisering en de hele rataplan welke allemaal betaald moeten worden.

Bij niet kunnen betalen is het meestal het beste om geen schulden op te bouwen en als het toch zover is er met de schuldeiser uit te komen in de vorm van een redelijke betalingsregeling. Niet alleen redelijk voor de schuldenaar maar ook voor de schuldeiser, een schuld van 500 euro moet geen 30 jarenplan worden. Maar dan moet wel vanuit de schuldenaar zelf actief contact opgenomen worden. Dan is er vaak veel mogelijk. Velen laten het op zijn beloop en doen er zelf niets actief aan en dan vinden sommigen het gek dat een schuldeiser het ook gehad heeft en niet meer vriendelijk tot een oplossing wil komen.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Garneer schreef:In welk land kosten 4 velletjes papier op A4-formaat en wat inkt €87,-? Oké, het kost ze misschien wat tijd om de lege vakken in te vullen (neem aan dat het verder een standaard bief is), dan komt er iets aan kosten bij, maar dit is in mijn ogen absurd.
De (tk)gerechtsdeurwaarder moet langskomen, daar gaat ook tijd en dus geld inzitten.
vogels schreef:
wat zijn de gevolgen als ik het niet doe?
Dan komen er weer nieuwe kosten bij.
Er staat in het bevel een termijn van 2 dagen. Daarna mag direct geexecuteerd worden (beslaglegging dus).

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

In welk land kosten 4 velletjes papier op A4-formaat en wat inkt €87,-? Oké, het kost ze misschien wat tijd om de lege vakken in te vullen (neem aan dat het verder een standaard bief is), dan komt er iets aan kosten bij, maar dit is in mijn ogen absurd.

Iemand heeft moeite met het betalen van een rekening, zal in de regel toch komen doordat iemand een tekort aan financiële middelen heeft, en vervolgens zadelen ze de persoon op met nog een stapel extra kosten. Goed over nagedacht door onze overheid! Naja, iemand moet de schatkist vullen hea..

er is nog wel wat meer werk dan lege vakjes in vullen en er is ook nog een pand en inboedel die kosten geven
iemand die de post opent, de post lezen lege vakjes in vullen, de boel uitprinten, in een enveloppe stoppen, een stukje administratie van dit exploot, zorgen dat het exploot aankomt, iemand die daarna de wel of niet binnengekomen betaling bijhoudt, iemand die dit geld vervolgens weer aan de overheid overmaakt plus alle werkzaamheden die ik over het hoofd heb gezien
overigens onstaan de grootste problemen over het algemeen door het negeren van de rekeningen
als zelf contact opneemt met degene die geld tegoed heeft is er vaak nog wel iets te regelen
en voor zover ik het kan zien was het mogelijk om te betalen, want dat is blijkbaar al gebeurd

Incasso_deskundige

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Deze kosten van ambtshandelingen zijn door de overheid vastgesteld in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders (Btag). De kosten bestaan uiteraard niet enkel in de 4 velletjes papier (het maakt namelijk voor het tarief niet uit hoeveel pagina's het betreft en dat was vroeger wel anders, want toen betaalde je als schuldenaar per pagina!!!), maar hier zitten ook de kosten voor het invoeren en controleren van het vonnis bij, het opstellen van het stuk, het uitbrengen (lees: bezorgen) van het stuk door de deurwaarder.

Dat bijvoorbeeld een vonnis door een deurwaarder betekend wordt, zorgt ook voor rechtszekerheid voor schuldenaren. Een deurwaarder is een beëdigd (openbaar) ambtenaar en de door hem/haar uitgebrachten stukken zijn dan ook authentieke akten (waar dus ook bewijskracht vanuit gaat).

Gesloten