| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bol.com: Meerdere artikelen binnen dezelfde bestelling
-
prime_wood
Bol.com: Meerdere artikelen binnen dezelfde bestelling
Geachte lezers, moderators en admins,
Een tijd geleden (eind april) heb ik een bestelling geplaatst bij Bol.com voor 3 boeken. Deze boeken waren niet allemaal op voorraad en ze zijn uiteindelijk alle drie afzonderlijk op mijn huisadres geleverd. In deze periode was ik erg druk met mijn afstudeerstage en emotioneel gehavend door het verlies van mijn vader. Door al het papierwerk heen is de betaling aan Bol.com blijven liggen.
Daarop heeft Bol.com een aantal herinneringen verstuurd (waarvan ze zelf zeggen naar het juiste adres, maar die heb ik nooit gekregen terwijl de artikelen wel zijn geleverd).
Nu is het éénmaal zo dat ik te laat heb betaald en daardoor in een incassotraject terecht ben gekomen. Jammer maar helaas. Maar nu komt het: Dat incassobureau wil dat ik 3 maal incassokosten betaal. Dit voor één en dezelfde bestelling (van 3 verschillende artikelen). Is dit in de haak? Het kan mij niet aangerekend worden dat Bol.com niet in één keer kan leveren, lijkt mij.
Wat vinden jullie ervan?
Een tijd geleden (eind april) heb ik een bestelling geplaatst bij Bol.com voor 3 boeken. Deze boeken waren niet allemaal op voorraad en ze zijn uiteindelijk alle drie afzonderlijk op mijn huisadres geleverd. In deze periode was ik erg druk met mijn afstudeerstage en emotioneel gehavend door het verlies van mijn vader. Door al het papierwerk heen is de betaling aan Bol.com blijven liggen.
Daarop heeft Bol.com een aantal herinneringen verstuurd (waarvan ze zelf zeggen naar het juiste adres, maar die heb ik nooit gekregen terwijl de artikelen wel zijn geleverd).
Nu is het éénmaal zo dat ik te laat heb betaald en daardoor in een incassotraject terecht ben gekomen. Jammer maar helaas. Maar nu komt het: Dat incassobureau wil dat ik 3 maal incassokosten betaal. Dit voor één en dezelfde bestelling (van 3 verschillende artikelen). Is dit in de haak? Het kan mij niet aangerekend worden dat Bol.com niet in één keer kan leveren, lijkt mij.
Wat vinden jullie ervan?
Re: Bol.com: Meerdere artikelen binnen dezelfde bestelling
Die 3 boeken die apart geleverd zijn,zat daar bij alle 3 een accept-giro bij.
Als dat zo is heb je 3 aparte rekeningen.En als je ze alle 3 te laat betaald hebt,zijn er 3 rekeningen naar het incassoburo gegaan.
Ik betaal bij bol.com meestal gelijk bij de bestelling met ideal,nooit geen problemen.
Het kan niet jou aangerekend worden dat bol.com niet in een keer kan leveren.
Maar het kan bol.com niet aangerekend worden dat jij niet op tijd betaald.
Als dat zo is heb je 3 aparte rekeningen.En als je ze alle 3 te laat betaald hebt,zijn er 3 rekeningen naar het incassoburo gegaan.
Ik betaal bij bol.com meestal gelijk bij de bestelling met ideal,nooit geen problemen.
Het kan niet jou aangerekend worden dat bol.com niet in een keer kan leveren.
Maar het kan bol.com niet aangerekend worden dat jij niet op tijd betaald.
-
prime_wood
Het is waar dat ik bij elk artikel één acceptgiro heb gekregen, maar toch rekent het incassobureau mij impliciet aan dat de bestelling niet in één keer kon worden geleverd (en daar kan ik toch echt niks aan doen). Dat is wat er steekt.
Edit: Overigens vind ik het ook stom van mezelf en ik ben ook wel bereid incassokosten te betalen. Maar niet drie keer voor dezelfde bestelling.
Edit: Overigens vind ik het ook stom van mezelf en ik ben ook wel bereid incassokosten te betalen. Maar niet drie keer voor dezelfde bestelling.
Incassoburo's valt niet mee te praten.
Vraag het eens bij Juridisch Loket of het wel klopt.
Incassokosten moet je sowieso betalen,maar 3x ik weet het niet,het zijn wel 3 aparte rekeningen.
Heb je ze alle 3 te laat betaald?
Incassokosten moet je sowieso betalen,maar 3x ik weet het niet,het zijn wel 3 aparte rekeningen.
-
prime_wood
Ik heb ze alle 3 precies één dag voor ik correspondentie (per e-mail) van het incassobureau ontving betaald. Overigens is de correspondentie betreffende herinneringen en aanmaningen niet op mijn leveradres aangekomen, van het incassobureau en van bol.com niet. Bol.com houdt vol dat dit wel het geval is. Ondertussen zijn de artikelen wel op het juiste adres terechtgekomen.snepke schreef:Incassoburo's valt niet mee te praten.
Dus jij hebt aan bol betaald en het incasso buro wil ook geld(incassokosten)
-
prime_wood
In principe wel, ik heb betaald voordat ik wist dat ik in een traject zat.snepke schreef:Dus jij hebt aan bol betaald en het incasso buro wil ook geld(incassokosten)
Vraag het eens na,
Ik weet niet zeker ,maar als jij al betaald hebt voordat het incasso komt,hoef jij die denk ik niet meer te betalen.
Zeker weten doe ik het niet.
Maar er zijn er hier op het forum ,die precies weten hoe het werkt.
Even geduld,waarschijnlijk zullen die wel reageren(heb je meer aan ,dan aan mij)
Succes
Ik weet niet zeker ,maar als jij al betaald hebt voordat het incasso komt,hoef jij die denk ik niet meer te betalen.
Even geduld,waarschijnlijk zullen die wel reageren(heb je meer aan ,dan aan mij)
Succes
-
prime_wood
Bedankt in ieder geval!snepke schreef:Vraag het eens na,
Succes
Helemaal zeker weet ik het ook even niet.. maar zoals reeds aangegeven door anderen, komt er misschien nog iemand langs die het wel precies weet.
Je kunt het ook eens navragen bij een juridisch loket
Dit was eigenlijk ook al gezegd maar wilde het volgende even toevoegen. Indien er aanmaningen / herinneringen zijn geweest, moet de verzender ervan kunnen bewijzen dat je ze ontvangen hebt. Waarschijnlijk hebben ze dit niet aangetekend verzonden, dus kunnen zij dat niet aantonen. De ontvanger hoeft niet aan te tonen dat deze de post niet ontvangen heeft.
Op Jurofoon vond ik de volgende zinsnede:
Verder vond ik op deze site het volgende:
Kortom ik denk dat het niet mag. Waar je verder wel even op zou moeten letten is of het bedrag niet "per ongeluk" teruggestort wordt. Zou je het laten aankomen op een dagvaarding en gang naar de rechter is het verstandig de hoofdsom (de rekeningen van Bol) al betaald te hebben voordat je voor de rechter moet verschijnen. Indien de hoofdsom in de dagvaarding blijft wordt je (bijna) altijd voor een groot deel in het ongelijk gesteld en dan moet je tevens de proceskosten betalen. Blijft de dagvaarding beperkt tot bijvoorbeeld 2 maal de incassokosten, heb je kans de zaak te winnen en zal de tegenpartij voor die kosten moeten opdraaien.
Je kunt het ook eens navragen bij een juridisch loket
Dit was eigenlijk ook al gezegd maar wilde het volgende even toevoegen. Indien er aanmaningen / herinneringen zijn geweest, moet de verzender ervan kunnen bewijzen dat je ze ontvangen hebt. Waarschijnlijk hebben ze dit niet aangetekend verzonden, dus kunnen zij dat niet aantonen. De ontvanger hoeft niet aan te tonen dat deze de post niet ontvangen heeft.
Op Jurofoon vond ik de volgende zinsnede:
Zie deze linkJuroFoon schreef: Andere onredelijke incassokosten:
* De vordering had meegenomen kunnen worden in een eerdere procedure (samenvoegen) waardoor incassokosten voorkomen konden worden.
Verder vond ik op deze site het volgende:
Zie deze linkJuroFoon schreef:Regels met betrekking tot (incasso)kosten:
- Zorgvuldig handelen in financiële aangelegenheden.
- Geen onnodige kosten maken.
- De hoofdvordering en bijkomende (incasso)kosten moeten gespecificeerd worden.
Kortom ik denk dat het niet mag. Waar je verder wel even op zou moeten letten is of het bedrag niet "per ongeluk" teruggestort wordt. Zou je het laten aankomen op een dagvaarding en gang naar de rechter is het verstandig de hoofdsom (de rekeningen van Bol) al betaald te hebben voordat je voor de rechter moet verschijnen. Indien de hoofdsom in de dagvaarding blijft wordt je (bijna) altijd voor een groot deel in het ongelijk gesteld en dan moet je tevens de proceskosten betalen. Blijft de dagvaarding beperkt tot bijvoorbeeld 2 maal de incassokosten, heb je kans de zaak te winnen en zal de tegenpartij voor die kosten moeten opdraaien.
-
adSolvendum
Buiten rechte mag een incassobureau vragen wat ze willen.
In rechte wordt de schuldeiser geacht vorderingen samen te voegen wanneer dit redelijkerwijs, zoals in dit geval, verwacht kan worden.
Het incassobureau kan rustig 3 maal gaan dagvaarden, enkel de eerste keer is de kans aanwezig dat zij de buitengerechtelijke kosten voor die enkele vordering krijgt toegewezen, en u ook voor de proceskosten opdraait. Elke daaropvolgende dagvaarding wordt afgeschoten door de rechter, waarbij het incassobureau ook nog eens mag opdraaien voor de proceskosten.
Wanneer het incassobureau het bij 1 dagvaarding laat, voor alle drie rekeningen, zullen de buitengerechtelijke kosten gematigd worden tot wat bij het totaalbedrag hoort.
Om van verder gezemel af te zijn kunt u bepalen welk bedrag aan kosten bij de totale vordering (dus de som van de drie rekeningen) hoort (zoek maar op Voorwerk+Staffel met google), en dit overmaken, met een begeleidend briefje dat u het restant betwist, en ze hiervoor mogen dagvaarden.
Mocht het dan tot dagvaarding komen kunt u alhier om hulp vragen.
Welk incasso bureau betreft dit?
In rechte wordt de schuldeiser geacht vorderingen samen te voegen wanneer dit redelijkerwijs, zoals in dit geval, verwacht kan worden.
Het incassobureau kan rustig 3 maal gaan dagvaarden, enkel de eerste keer is de kans aanwezig dat zij de buitengerechtelijke kosten voor die enkele vordering krijgt toegewezen, en u ook voor de proceskosten opdraait. Elke daaropvolgende dagvaarding wordt afgeschoten door de rechter, waarbij het incassobureau ook nog eens mag opdraaien voor de proceskosten.
Wanneer het incassobureau het bij 1 dagvaarding laat, voor alle drie rekeningen, zullen de buitengerechtelijke kosten gematigd worden tot wat bij het totaalbedrag hoort.
Om van verder gezemel af te zijn kunt u bepalen welk bedrag aan kosten bij de totale vordering (dus de som van de drie rekeningen) hoort (zoek maar op Voorwerk+Staffel met google), en dit overmaken, met een begeleidend briefje dat u het restant betwist, en ze hiervoor mogen dagvaarden.
Mocht het dan tot dagvaarding komen kunt u alhier om hulp vragen.
Welk incasso bureau betreft dit?
-
prime_wood
Iedereen erg bedankt voor de reacties! Zeer nuttige informatie, daar kan ik wat mee.
@adSolvendum: Het gaat hier om Accountor Incasso.
Edit: De totale kosten voor de bestelde artikelen bedraagt nog geen 30 euro, en voor elke rekening moet ik €19,27 aan incassokosten betalen. Dat brengt het totaal aan incassokosten op €57,81.
Edit: De totale kosten voor de bestelde artikelen bedraagt nog geen 30 euro, en voor elke rekening moet ik €19,27 aan incassokosten betalen. Dat brengt het totaal aan incassokosten op €57,81.
-
adSolvendum
De incasso tak van Accountor komt voort uit PBK, en schijnt nogal halsstarrig te zijn. Niet vergeten te vermelden dat u het meerdere betwist en niet zal betalen, en geen prijs te stellen op verdere communicatie, tenzij dit een dagvaarding is.
Dat is te veel,37 euro is het.prime_wood schreef:Iedereen erg bedankt voor de reacties! Zeer nuttige informatie, daar kan ik wat mee.
Vind ik nog vrij veel voor nog geen 30 euro.
Volgende keer op tijd betalen,bespaart je veel geld.
Beter is om altijd je rekeningen op tijd te betalen.
-
adSolvendum
Correct.snepke schreef:Dat is te veel,37 euro is het.
Het is inderdaad zuur dat de kosten de rekeningen overstijgen, aan de andere kant heeft TS gewoon te laat betaald, en dit brengt nu eenmaal kosten met zich mee. De vraag of deze kosten te hoog zijn, wanneer overgelaten aan een rechter, is afhankelijk van de uitgevoerde werkzaamheden door het incassobureau. In beginsel is de hoogte van de kosten in de huidige rechtspraak redelijk, enkel het maken van de kosten moet nog redelijk gemaakt worden. Vandaar het op voorhand uitsluiten van verdere werkzaamheden door het incassobureau, wanneer het duidelijk is dat de debiteur niet gaat betalen dient de schuldeiser immers tot dagvaarding over te gaan. De kosten worden niet toegewezen voor een enkele aanmaning, echter bestaat dan wel het probleem van de proceskosten. Wanneer enkel voor kosten gedagvaard wordt, is dit geen punt, daar deze worden afgewezen. Ofwel de eiser wordt in het ongelijk gesteld, en zal de volledige proceskosten aan de spreekwoordelijke broek krijgen.
-
prime_wood
Hey adSolvendum, bedankt voor je input maar ik begrijp je niet helemaal.
Wat bedoel je daar precies mee? Worden de gestelde incassokosten redelijk geacht?
En dit laatste stukje:
Als ze alleen voor hun voorwerkkosten dagvaarden worden ze in het ongelijk gesteld?
Begrijp ik je dan ongeveer?
"In beginsel is de hoogte van de kosten in de huidige rechtspraak redelijk, enkel het maken van de kosten moet nog redelijk gemaakt worden."
Wat bedoel je daar precies mee? Worden de gestelde incassokosten redelijk geacht?
En dit laatste stukje:
"Wanneer enkel voor kosten gedagvaard wordt, is dit geen punt, daar deze worden afgewezen. Ofwel de eiser wordt in het ongelijk gesteld, en zal de volledige proceskosten aan de spreekwoordelijke broek krijgen."
Als ze alleen voor hun voorwerkkosten dagvaarden worden ze in het ongelijk gesteld?
Begrijp ik je dan ongeveer?
Dat klopt,ik denk dat TS de volgende keer wel op tijd betaald.adSolvendum schreef: Het is inderdaad zuur dat de kosten de rekeningen overstijgen, aan de andere kant heeft TS gewoon te laat betaald,
Zo heb je nog dure boeken.
-
prime_wood
Ik zal er beter op letten! Familie-omstandigheden. Geen excuus, ik weet het, maar het was wel de oorzaak.snepke schreef:Dat klopt,ik denk dat TS de volgende keer wel op tijd betaald.adSolvendum schreef: Het is inderdaad zuur dat de kosten de rekeningen overstijgen, aan de andere kant heeft TS gewoon te laat betaald,
Zo heb je nog dure boeken.