LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Crediteur en Incassoburo laten het afweten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Cesar

Crediteur en Incassoburo laten het afweten

Ongelezen bericht door Cesar »

Na een hele tijd niets meer vernomen te hebben heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb telefonisch contact gezocht met het gerechtsdeurwaarderkantoor anex incassoburo Korving te Den Haag.
Sinds augustus 2004 stelt eiser, een verzekeringstussenpersoon c.q. assurantiekantoor Fondas te Breda, dat er een vordering was van ongeveer 3000 euro.
Nadat ik had bewezen dat de vordering van hun resulteerde in een tegenvordering van mij van 1500 euro welke teveel was voldaan over een periode van 4 jaar was het geheel stil.
Nu wist een medewerkster van Korving mij te vertellen dat Fondas de vordering had laten vallen met als boodschap dat er al genoeg tijd was verspild aan de gehele situatie en derhalve de kosten te hoog op liepen waardoor zij de procedure zijn gestaakt.
Aangezien er nu dus geen vordering meer is vroeg ik of Korving nog iets te vorderen had. De dame wist mij te vertellen dat Korving hier nog geen uitspraak over had gedaan. Ik heb haar medegedeeld dat ik het op prijs stelde dat zij zouden trachten hun gemaakte onkosten op mij te verhalen. Dit zou voor mij de mogelijkheid zijn om voor de rechter uit te vechten wanneer Fondas mij het teveel betaalde te laten terugstorten.
Indien ik zelf een procedure zou starten weet ik niet wat de gevolgen zijn.
Heeft er al iemand met dit bijltje gehakt?
Mogelijk heeft Guusje een idee waar ik iets mee kan.

Guusje

Re: Crediteur en Incassoburo laten het afweten

Ongelezen bericht door Guusje »

Cesar,
zelf een procedure starten in deze situatie lijkt mij inderdaad niet raadzaam, jij moet dan namelijk met de bewijzen komen. en de uitslag is nooit voorspelbaar. voor het zelfde geld krijgt Fondas toch haar (gedeeltelijke) gelijk

maar als Korving besluit toch hun kosten op jou te verhalen kan je als tegeneis op de eerste zittingsdag wel jou kosten indienen.
het teveel betaalde bedrag opeisen kan alleen als Fondas ook als partij in die procedure zit.

ter info: Korving is nog niet zo heel lang geleden in een samenwerkingsverband gestapt, mogelijk dat de 'nieuwe bezems' uiteindelijk de eiser hebben kunnen overtuigen dat ze het dossier maar eens moesten gaan sluiten.
wat ik je wel zou adviseren is om aan Korving te vragen om een schriftelijke bevestiging van het sluiten van het dossier onder vermelding van de reden van sluiting (voor het geval de eiser toch nog een andere deurwaarder zou willen inschakelen)

Guusje

Cesar

Guusje,
Ik heb gevraagd of ze e.e.a. schriftelijk wilden bevestigen maar dat doen ze niet.
Vervolgens heb ik het idee wanneer ik jouw reactie lees dat je twijfelt aan het verhaal. Ik heb aangetoond dat de vordering van Fondas onterecht is en bewezen dat diverse betalingen van mij niet in hun administratie voor kwamen.
Dit verschil in hun administratie, middels giro-afschriften aangetoond, is dus de vordering + wat ik te veel heb betaald. Ik heb Fondas dan ook aangesproken op een ondeskundige administratie en/of boekhouding en hun verantwoordelijk gesteld. Zij zijn de deskundigen en ik een techneut.
Het resultaat is bekend, ze haken af zonder fatsoendelijk een bericht achter te laten.
Als laatste hoop ik eigenlijk dat Fondas een ander inschakelt. Dat zou voor mij de enige manier zijn, verwacht ik, om nog aan mijn centen te komen. Ik snap niet dat dit in ons overgeregeld land kan gebeuren. Je mag iemand lichten als bedrijf zonder de consequenties hiervoor te hoeven dragen..
Toch bedankt voor je reactie.

Guusje

Cesar,
ik geloof je verhaal wel degelijk, volgens mij hebben wij er vorig jaar nog uitgebreid met elkaar over geschreven.

Ik zat vanuit de onkostenpost te overwegen omdat je er op zinspeelde dat Korving een procedure hiervoor zou opstarten.
maar uiteraard kan je wel een procedure richting Fondas overwegen, dan zou je ze eerst een brief moeten sturen met het verzoek het teveel betaalde (incl rente) aan jou terug te betalen alsmede de kosten die je hebt moeten maken omdat zij hun vermeende vordering aan Korving hadden overgedragen. Ik vermoed dat Fondas hieraan niet zal voldoen, waarna je ze in gebreke dient te stellen met de aanzegging dat je een procedure wil gaan starten en dat de kosten voor hun rekening komen (ongetwijfeld staan er voorbeeldteksten in de brieven van Korvin;) ).
belangrijk is dat je daarna (eventueel zelfs vooraf) een goed deurwaarderskantoor weet te vinden die je na de ingebrekestelling verder wilt helpen.

zonodig wil ik je wel helpen (evt per email).

Guusje

Cesar

Guusje,
Ik ga e.e.a. uitwerken.
Je hoort zo spoedig mogelijk.

debjoey

Ongelezen bericht door debjoey »

cesar,
Korving werkt namens Fondas en evt kosten hebben ze gewoon in rekening gebracht bij Fondas. Van Korving hoef je dus niks meer te verwachten!

Je moet eerst Fondas rechtstreeks aansprakelijk stellen en hun dezelfde documentatie sturen. (waardoor de vordering reeds is ingetrokken)

Naar aanleiding van hun reactie kan je dan besluiten om wel of niet een procedure tegen hun te starten!

Cesar

Brief van Korving aan mijn advocaat,

Zonder een voorafgaande inhoudelijke reactie zijdens uw cliënt op de door de onze vervaardigde specificatie wenst cliënte niet te reageren op de nieuwe opstelling van uw cliënt. Cliënte is namelijk van mening dat zij de gegrondheid van haar vordering meer dan afdoende onderbouwd heeft aangetoond. Mede gezien de eerder door uw cliënte tegenover de onze ingenomen houding houdt cliënte aan integrale betaling van haar vordering vast.

Wij vertrouwen erop u met bovenstaande naar behoren te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Bettina Stephani
R. Korving c.s. Gerechtsdeurwaarders
Tel. 070-30 29 031
Fax 070-34 52 608
[email protected]

De gegrondheid bestond uit een acceptgiro met een bedrag van 1399,= zijnde een openstaand saldo. Bij navraag waar dit bedrag uit was opgebouwd is Fondas me nog steeds het antwoord schuldig. Als dit gegrondheid van een eis is.
Vervolgens vraag ik me af of Fondas een vordering kan aanhouden vanwege een houding van een klant, wat hier dan ook wordt bedoeld vraag ik me nog steeds af.
Wat is een integrale betaling van een vordering?
Op een gegeven moment vraag ik me af of het de bedoeling is dat je een taalkundige in moet huren i.p.v. een advocaat.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

integraal betekent in gewone mensentaal: allesomvattend, volledig.............

Guusje

Fondas blijft dus van mening dat zij nog € 1399,00 van je te vorderen hebben. En zijn zij van mening dat jij niet inhoudelijk hebt gereageerd op die vordering maar wel dat je je anders bent gaan gedragen. Vermoedelijk vinden ze jouw houding ondertussen dusdanig irritant, arrogant en/of bedreigend dat zij toch de vordering betaald willen hebben (zo van: we wilden eerst stoppen, maar nu hij zich zo gedraagt gaan we toch door).
Ze willen dus nu niet (meer) aanhouden maar verder gaan.
Ik denk dus dat je binnenkort toch namens Fondas een dagvaarding mag verwachten.

Ik weet dat je alles overzichtelijk hebt, maar voor het zover is moet je er voor zorgen dat jouw verweer en je tegeneis met kopie bewijzen (terugbetaling van het teveel betaalde, rente, vergoeding kosten, veroordeling Fondas in de kosten van de procedure) op een overzicht klaar hebt om in te dienen bij de rechtbank (moet wel op de eerste zittingsdag ingediend zijn, anders wordt het sowieso afgewezen).
Ik neem even aan dat je je door je advocaat laat bijstaan. Het had de advocaat gesierd als hij de brief niet alleen één op één doorgestuurd had maar in het begeleidend schrijven ook had aangegeven wat de uitleg van deze brief is.

Groet,
Guusje ([email protected])

P.S. een vordering aanhouden mogen ze altijd, daar hoeven ze zelfs geen reden voor te geven. Alleen tijdens de procedure bepaalt de rechter wie wat wanneer moet doen en of er mogelijk iets aangehouden wordt.

Cesar

Guusje,
Bedankt voor je inzet.
Even terug naar af.
Vermoedelijk vinden ze jouw houding ondertussen dusdanig irritant, arrogant en/of bedreigend dat zij toch de vordering betaald willen hebben (zo van: we wilden eerst stoppen, maar nu hij zich zo gedraagt gaan we toch door).
Ze willen dus nu niet (meer) aanhouden maar verder gaan.
Ik denk dus dat je binnenkort toch namens Fondas een dagvaarding mag verwachten.
Ik heb geen enkel contact gehad met Fondas. Alles loopt via mijn advocaat. Dit ter info naar de buitenwereld. Ik zal jou alle relevante info toesturen.
Vervolgens ben ik op dit punt teruggekomen middels dit forum daar Korving liet weten tijdens mijn telefoongesprek dat Fondas was afgehaakt. Bovestaande quote dateert al van enkele jaren terug. Dit was de laatste info welke mijn advocaat had ontvangen van Korving.
Naar aanleiding van het incassoverhaal bij Kassa afgelopen zaterdag leek het mij duidelijk dat de eiser moet bewijzen dat er iets te eisen viel. Een acceptgiro sturen met een bedrag er op en verder geen aanknopingspunten waaraan en waaraf betaalt toch geen mens?
Dat kan iedereen wel doen.
Guusje, ik zal vanavond de gegevens toezenden.
Bedankt voor zover.
Ik vraag me nog steeds af of Korving mij dan incassokosten in rekening kan brengen wanneer eiser afhaakt. Lijkt me niet.

Gesloten