LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurwaarder LAVG - na 5 jaar

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jozefines

Re: Deurwaarder LAVG - na 5 jaar

Ongelezen bericht door Jozefines »

Moneyman schreef:
Jozefines schreef: Vind het ook vreemd dat deurwaarders niet hoeven te bewijzen dat ze brieven wel hebben gestuurd.
Dat moeten ze wel. Het bewijs heb je in je handen: de dagvaarding. Dat is een authentieke akte, en heeft daarom dwingende bewijskracht.
Jozefines schreef:Ze krijgen het geld toch wel, maar praat aub niet over eerlijk proces, rechtvaardig handeling, rechtstaat of wat ever dan ever.
Tsja, de rechtstaat houdt onder meer in dat je in verzet kunt gaan. Doe je dat niet, dan moet je kort door de bocht gezegd ook niet zeuren.

Nog even: je bent een periode dakloos geweest. Dat ontstaat meestal niet van de ene dag op de andere. Kan het zijn dat je in de turbulente periode voor je dakloze tijd het een en ander hebt gemist?

Een dagvaarding is nog lang geen bewijs. Volgens mij advocaat is dat geen bewijs. Maar hun eed speelt meer een rol.
Een dagvaarding is :

"In een dagvaardingsprocedure vraagt u het oordeel van de kantonrechter over een conflict. De procedure begint met een dagvaarding. In de dagvaarding legt u uit wat het conflict is en wat u wilt. De tegenpartij (gedaagde) kan reageren. Het is niet verplicht om een advocaat in te schakelen. "

Ik ben niet dakloos geworden vanwege schulden maar vanwege een scheiding. Direct daarna bij NS en KPN omdat ik dakloos was. Anderzorg ligt toch wel anders.

Jozefines

Ook nog eens op Wikipedia gekeken:

Een authentieke akte is een document dat door een openbaar ambtenaar, als regel een notaris, is opgesteld en gewaarmerkt.

Bewijskracht
Authentieke akten gelden als dwingend bewijs van hetgeen de notaris verklaart ten aanzien van wat hij of zij heeft gedaan en gezien of gehoord. Let wel, de akte bewijst natuurlijk alleen dat een partij dit-of-dat verklaard heeft op een bepaalde dag. Het bewijst niet dat die partij toen ook de waarheid gesproken heeft.

Speciaal voor authentieke akten geldt, dat iemand de akte ook als bewijs kan gebruiken tegenover iemand die zelf niet bij de ondertekening van het stuk geweest is. Een onderhandse akte heeft gewoonlijk slechts bewijskracht voor de ondertekenaars zelf.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ze hebben 3 brieven van aanmaningen dus wel in dagvaarding gezet als bewijs.
Je kunt wel een mooie brief maken maar of ze ook echt aangekomen zijn moet ook wel te bewijzen zijn. Als dat hun eed is wat geaccepteerd wordt, heeft het voor mij geen zin meer om nog eens actie te ondernemen met advocaten en al. Zo is de procedure nu eenmaal. Ik vind het niets en het kan een reden zijn voor mij om te verhuizen naar een land waar rechtssysteem beter in elkaar zit.
Laatst gewijzigd door Jozefines op 11 sep 2017 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Beste Jozefines,

In uw openingspost eindigt u met 'Kan dit zomaar?' Vervolgens wordt het u uitgelegd. Ik maak uit uw reactie op dat u het niet met de uitleg eens bent (corrigeert u me alstublieft als ik ernaast zit)

Er resteert mij eigenlijk maar 1 vraag. Wat wilt u bereiken en wat is het gewenste resultaat?

Jozefines

Henk Toeter schreef:Beste Jozefines,

In uw openingspost eindigt u met 'Kan dit zomaar?' Vervolgens wordt het u uitgelegd. Ik maak uit uw reactie op dat u het niet met de uitleg eens bent (corrigeert u me alstublieft als ik ernaast zit)

Er resteert mij eigenlijk maar 1 vraag. Wat wilt u bereiken en wat is het gewenste resultaat?
Niemand praat over " wat als de deurwaarder Jozefines inderdaad niet heeft bericht. "
Ik probeer achter te komen of een deurwaarder de gezonden brieven moet bewijzen ja of nee ? OF ze inderdaad zijn aangekomen.
Dat is mijn antwoord op uw vraag.

Dan kan een deurwaarder ook elke keer vertellen van"ja we hebben verzonden " maar ze hebben niets verzonden.
Zij de de deurwaarders heilige mensen, dus ze kunnen geen slechte intenties hebben ?
Want Jozefines liegt en probeert de boel te kutten natuurlijk. Was ook dakloos, een sukkeltje is het gewoon.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hoeft me natuurlijk niet te geloven, maar als gerechtsdeurwaarder met jarenlange ervaring weet ik waar ik het over heb.
Jozefines schreef:Een dagvaarding is nog lang geen bewijs. Volgens mij advocaat is dat geen bewijs. Maar hun eed speelt meer een rol.
Ik zou dan een andere advocaat nemen die het wél snapt. Een dagvaarding levert dwingend bewijs op omdát het een authentieke akte is (lees: opgemaakt door een beëdigde deurwaarder). Lees art. 156 Rv. anders eens door, of dit vonnis: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:1031
Ik citeer het meest toepasselijke deel:
32.
Daarbij heeft te gelden dat voor een aanmaning die is uitgebracht door een deurwaarder andere regels gelden dan voor een aanmaning die per post is verstuurd. De reden daarvoor is dat een deurwaarder een openbaar ambtenaar is aan wie bij wet (onder meer) het doen van gerechtelijke aanzeggingen, bekendmakingen, protesten en verdere exploten is opgedragen. Dat betekent uiteraard niet, zoals [gedaagde] op zich terecht aanvoert, dat een deurwaarder geen fouten kan maken. Het brengt echter wel mee dat een deurwaardersexploot met de nodige wettelijke waarborgen is omgeven. Om die reden is in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv) bepaald dat een deurwaardersexploot dwingend bewijs oplevert van hetgeen de deurwaarder daarin over zijn verrichtingen en waarnemingen heeft verklaard.

33.
In het exploot van 26 november 2011 heeft de deurwaarder verklaard dat hij zijn exploot heeft gedaan en afschrift daarvan in een gesloten envelop heeft gelaten aan het [adres]. Daarmee staat, behoudens tegenbewijs, in rechte vast dat het exploot daadwerkelijk op dat adres is achtergelaten. Het is aan [gedaagde] om bedoeld tegenbewijs te leveren.

34.
Daartoe is onvoldoende dat [gedaagde] stelt dat hij de envelop niet heeft ontvangen en dat de deurwaarder een fout kan hebben gemaakt. [gedaagde] dient bewijs te leveren van feiten en omstandigheden die gerede twijfel doen ontstaan aan de juistheid van de verklaring van de deurwaarder. Daarin is [gedaagde] niet geslaagd. De kantonrechter acht niet aannemelijk dat de deurwaarder bij de verkeerde toegangsdeur heeft gestaan. Naast de bovengelegen deur hangt immers een duidelijk zichtbaar bord met de huisnummers [nummer] tot en met [nummer], met daaronder een rij naamplaatjes en deurbellen. Aangenomen moet worden dat de deurwaarder de deurbel van [gedaagde] ook heeft gevonden, nu hij immers relateert dat hij op het [adres] niemand aantrof aan wie hij rechtsgeldig afschrift kon laten. De deurwaarder zal vervolgens hebben gekeken waar hij de envelop voor [gedaagde] kon achterlaten. De “nepbrievenbus” kan hij daarvoor niet hebben gebruikt. Een andere brievenbus voor de 27 studentenwoningen bevindt zich aan de buitenzijde van de woning niet. De kantonrechter acht niet aannemelijk dat de deurwaarder de envelop dan maar – en zonder daarvan melding te maken in zijn exploot – door de brievenbus van de bewoners van het souterrain heeft gegooid. In de situatie als hiervoor omschreven en als te zien op de foto’s ligt voor de hand dat de brievenbussen van de bewoners van [adres] tot en met [adres] achter de voordeur zijn gelegen, zoals in werkelijkheid ook het geval is. Nu de bovengelegen deur zonder sleutel van buitenaf is te openen, gaat de kantonrechter ervan uit dat de deurwaarder zich toegang heeft weten te verschaffen tot de hal. Dat deze deur zwaar opengaat, zoals [gedaagde] heeft verklaard, doet daaraan niet af. Eenmaal binnen zal de deurwaarder de brievenbus met de letter E daarop hebben gezien en de envelop daar hebben achtergelaten. Indien en voor zover de envelop [gedaagde] vervolgens desondanks niet heeft bereikt (bijvoorbeeld omdat deze door toedoen van zijn ganggenoot is zoekgeraakt) of [gedaagde] om een andere reden geen kennis heeft genomen van het exploot, komt dat voor zijn rekening en risico.
Misschien snap je nu waarom ik zeg dat je geen poot hebt om op te staan als de dagvaarding is betekend op het adres waar jij op dat moment stond ingeschreven.

Gesloten