Ik heb een vraag inzake vorderingen van Deurwaarderskantoren/Incasso-bureau's die uit naam van een client een vordering proberen te innen.
Is het mogelijk als burger als je meent in je recht te staan om ter zitting direct de eis tot vordering te laten seponeren omdat men niet conform de juridische regelgeving heeft gehandeld en zoja hoe gaat dat in zijn werk dan?(wat je moet doen)
Waarom de vraag:
Een kennis van mij die heeft een brief gekregen van zo een kantoor dat er namens een client(Eneco) van hun nog wat openstaat en dat ff tussen nu en 5 dagen moet worden betaalt(heel slim hebben ze de datum dat de brief is opgesteld zo veranderd dan er maar 2 dagen de tijd is om dat evt. te doen)
Vervolgens vraagt die dan om bewijs als in specificatie en wordt alleen maar een standaard brief verstuurt met de hoofdsom en verder de gerechterlijke kosten etc.. en de mededeling over welke periode het zou gaan.
Geen specificatie van die klant die meent wat te goed te hebben waarop het gebasseerd is, en over welke periode het gaat en dus een uitdraai van een bepaalde periode overlegt, zodat je kunt zien wat er wel of niet is binnengekomen en waar evt de fout ligt.
Dat Deurwaarders/incasso bureau weigert dus aan haar verzoek te voldoen en misbruikt het zogenaamde wederkerig bewijslast als in: *Ik roep maar wat en bewijs verder niks en U heeft het maar aan te tonen.*
Mijn vraag: Kan dat zo maar dat *roepen dat je gelijk hebt* en op basis van * Ik ben een deurwaarders/incasso kantoor dus mag dat zo doen * mentaliteit zo argwanende mensen intimideren zeker als men ook nog onnodig de kosten opvoert terwijl eerder alleen werd gerept over een evt. hoofdsom terwijl beide partijen op dat moment met elkaar in correspondentie waren ...
Ik weet het, tis een hoop maar hopelijk kan iemand hierop enige duidelijkheid geven.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Deurwaarders/incasso bureaus altijd gelijk?
-
Re: Deurwaarders/incasso bureaus altijd gelijk?
ernst2, ga sowieso met een rechtswinkel praten.
Laat hun schriftelijk weten dat jij een specificatie van de kosten wil zien en de originele facturen alsmede de herinneringen, aanmaningen etc.
Vertel dat je de vordering betwist en dat je bewijs wil zien dat alle kosten inderdaad ook kloppen.
Ik ben geen jurist, hou dat voor ogen als je mijn antwoord leest.
Maar ze gaan wel erg kort door de bocht. Jij hebt ook rechten, en ze hebben te bewijzen dat de vordering correct is.
Reageer in ieder geval altijd schriftelijk, dan bouw je zelf ook een dossier op. Een mondelinge afspraak is leuk, maar hoe bewijs je dat. Dus schriftelijk reageren.
En stel ook maar een termijn naar hun toe waarin je een reactie verwacht.
Laat hun schriftelijk weten dat jij een specificatie van de kosten wil zien en de originele facturen alsmede de herinneringen, aanmaningen etc.
Vertel dat je de vordering betwist en dat je bewijs wil zien dat alle kosten inderdaad ook kloppen.
Ik ben geen jurist, hou dat voor ogen als je mijn antwoord leest.
Maar ze gaan wel erg kort door de bocht. Jij hebt ook rechten, en ze hebben te bewijzen dat de vordering correct is.
Reageer in ieder geval altijd schriftelijk, dan bouw je zelf ook een dossier op. Een mondelinge afspraak is leuk, maar hoe bewijs je dat. Dus schriftelijk reageren.
En stel ook maar een termijn naar hun toe waarin je een reactie verwacht.
Van een incasso kantoor is het intimidatie. Dat is normaal, snel geld binnen halen. Mocht het tot een rechtzaak komen dan moeten de meeste incasso boeren eerst een gerechtsdeurwaarder inschakelen en deze met bewijzen overtuigen. dan pas zal een zaak aanhangig gemaakt kunnen worden.
Incassoboeren.......
Inderdaad schriftelijk om een specificatie vragen, met een termijn van 5 dagen. Wat zij doen, mag jij ook. Ik zou deze aangetekend versturen, voor de bewijslast. Bonnetje dus goed bewaren. Incassoboeren negeren namelijk nogal eens schriftelijke verzoeken.
Mocht het inderdaad tot een rechtszaak komen, dan zal een gerechtsdeurwaarder zich bij jullie moeten melden.
Je ontvangt een dagvaarding met daarop het verhaal waarom je gedaagd bent. Dit ontvangt een rechter ook.
Mocht je inmiddels zeker weten dat je gelijk hebt, of je hebt geen reactie ontvangen omtrent de specificatie, dan wordt het tijd om een verweerschrift in te dienen bij de rechtbank. Uiteraard mag dit ook mondeling op de zitting zelf, maar daarbij is het risico dat je iets vergeet te groot.
In de dagvaarding worden normaliter enkele punten opgenoemd, waarom jij veroordeeld zou moeten worden.
Schrijf voor elk punt een verweer dus: waarom ben jij het er niet mee eens...
Vervolgens alle correspondentie en bewijzen welke van belang zijn, noemen in je verweer en verwijzen naar de bijlage. (in juridische taal: productie).
Uiteraard ook aangeven dat je geen specificatie heb ontvangen en deze alsnog wilt zien. Je hebt namelijk recht op het inzien van alle bewijzen welke de deurwaarder indient.
Suc6 ermee. Mocht je nog wat vragen hebben, dan lees ik ze wel!
Inderdaad schriftelijk om een specificatie vragen, met een termijn van 5 dagen. Wat zij doen, mag jij ook. Ik zou deze aangetekend versturen, voor de bewijslast. Bonnetje dus goed bewaren. Incassoboeren negeren namelijk nogal eens schriftelijke verzoeken.
Mocht het inderdaad tot een rechtszaak komen, dan zal een gerechtsdeurwaarder zich bij jullie moeten melden.
Je ontvangt een dagvaarding met daarop het verhaal waarom je gedaagd bent. Dit ontvangt een rechter ook.
Mocht je inmiddels zeker weten dat je gelijk hebt, of je hebt geen reactie ontvangen omtrent de specificatie, dan wordt het tijd om een verweerschrift in te dienen bij de rechtbank. Uiteraard mag dit ook mondeling op de zitting zelf, maar daarbij is het risico dat je iets vergeet te groot.
In de dagvaarding worden normaliter enkele punten opgenoemd, waarom jij veroordeeld zou moeten worden.
Schrijf voor elk punt een verweer dus: waarom ben jij het er niet mee eens...
Vervolgens alle correspondentie en bewijzen welke van belang zijn, noemen in je verweer en verwijzen naar de bijlage. (in juridische taal: productie).
Uiteraard ook aangeven dat je geen specificatie heb ontvangen en deze alsnog wilt zien. Je hebt namelijk recht op het inzien van alle bewijzen welke de deurwaarder indient.
Suc6 ermee. Mocht je nog wat vragen hebben, dan lees ik ze wel!
-
En mocht het voor de rechtbank komen, dan dien je je steeds tot hun te richten.
Wat maestro zegt klopt inderdaad. Een verweer kan mondeling dat weet ik jammer genoeg uit ervaring. Het is dan op het kanton gerecht. Iedere gedagdvaarde wordt om de zelfde tijd gedagvaard. Menige kroeg zou zoveel klandizie willen. Maar schriftelijk alles onderbouwen heeft de voorkeur. Doe dit op tijd want bij verstek en dus geen reactie van uw kant, stelt de eiser altijd in het gelijk.
succes.
succes.