Nu ik zelf ook eens met een gerechtelijke deurwaarder te maken heb, ben ik de topics op dit forum eens gaan lezen en moet ik zeggen dat ik veel nuttige informatie ben tegengekomen.
Omdat je natuurlijk altijd kunt verzanden in je eigen optiek, ben ik benieuwd hoe andere forumleden mijn casus beschouwen.
Het verhaal is als volgt:
Op 20-08-01 sloot ik een overeenkomst met een belastingadvieskantoor om mijn belastingaangifte te verzorgen. Voorwaarde hierbij was dat ik zelf de adminstratie zou voeren en compleet zou aanleveren. Het kantoor bood een contract met een maximale prijsafspraak van 3000 gulden, incl. BTW.
Op mijn geschrokken reactie werd geruststellend gereageerd dat het zover lang niet zou komen, als ik de cijfertjes allemaal keurig aan zou leveren, maar dat dit nu eenmaal het 'standaard' contract was.
Na een jaar zou het contract geëvalueerd en evt. voortgezet worden.
Bleu en overspannen heb ik mijn handtekening gezet.
Mijn moeder, verre van bleu, heeft ter ontlasting mijn adminstratie van mij overgenomen, om er zorg voor te dragen de kosten van dit kantoor tot een minimum te beperken.
Ondanks mijn moeders goede adminstratie en aanlevering van alle cijfertjes aan het kantoor, ontving ik een nota van maar liefst 595 euro voor de belastingaangifte. Geschrokken natuurlijk, omdat ik van collega's bedragen hoorde die de 200 euro niet overschreden. Maar afijn, betaald en een les wijzer!
Enige tijd later echter, 9 mei 2003, ontving ik een nota voor het opstellen van een jaarrapport: 766,36 euro, incl. BTW!
Opgetelt bij de nota voor de belastingaangifte en omgerekend naar guldens: exact 3000 gulden! Behalve dat het belachelijk veel is voor een simpele aangifte (had geen idee wat ik met een jaarrapport moest, maar werd geadviseerd), is het wel héél erg knap om zó met je uren uit te komen dat je exact op het maximaal te declareren bedrag uit de overeenkomst komt. ('wat maar een standaard bedrag voor een contract was, wat nooit zover zou komen...').
Een belastingaangifte die bijna net zoveel moet kosten als de belasting zelf... dat zou wel heel erg buitensporig zijn!
Hierop ben ik een correspondentie gestart met het kantoor op zoek naar de redelijkheid van deze nota.
Ik ontving op mijn verzoek 16-06-2003 de volgende sumiere specificatie van de werkzaamheden;
Aangezien adviseur en secretaresse werkzaamheden benoemd werden, wilde ik graag weten wie de rest dan had gedaan, met de bijbehorende uurtarieven. Gezien het lijstje was ik ook erg benieuwd op welke data genoemde werkzaamheden uitgevoerd waren. Ook heb ik geïnformeerd naar het doel van de verrichtte werkzaamheden, omdat mij inmiddels ter ore was gekomen dat een jaarraport volstrekt overbodig is voor een 1-vrouws-'bedijfje' in het vrije beroep dat ik uitoefen! Dit had een belastingadviseur toch moeten weten!- opzetten dossier: 1 uur
- invoeren adminstratie: 1,5 uur
- opstellen concept rapport: 1 uur
- opstellen concept angifte: 1,5 uur
- telefonisch overleg ontbrekende stukken: 0,5 uur
- verwerken nagezonden stukken: 0,5 uur
- uitbrengen concept + opvragen ontbrekende stukken: 1,0 uur
- correctie werkzaamheden n.a.v. concept: 1,0 uur
- vastleggen bevindingen: 0,5 uur
- secretariële werkzaamheden: 2,0 uur
- reviewen dossier en rapport door adviseur: 2,5 uur
Op 24-07-2003 ontving ik een ontvangstbevestiging op mijn brief, met de mededeling dat mijn verzoek in behandeling was genomen en dat mijn adviseur spoedig contact met mij zou opnemen.
Op 14-08-2003 ontving ik bericht per post: het meerendeel van de werkzaamheden was uitgevoerd door een ervaren werkvoorbereider, cq assistent, die ook de secretariële werkzaamheden heeft uitgevoerd. Tarief assistent 79 euro per uur (ex. BTW), tarief adviseur 110 euro (ex. BTW).
het doel van de uitgevoerde werkzaamheden werd betiteld als : 'het vervullen van uw opdracht'.
Verder werd mij ter herinnering gegeven dat de urenbesteding conform de gemaakte prijsafspraak is en dat het kantoor geen reden ziet de factuur te vernietigen, danwel te crediteren.
Voor verdere vragen werd ik verwezen naar ondergetekende of de kantoormanager.
(nu, achteraf, lees ik op de site van dit kantoor dat zij een geschillencommissie hebben, maar daar ben ik nooit op gewezen)
Hierop heb ik een brief geschreven aan de kantoormanager. Naar mijn mening was ik onjuist geïnformeerd/geadviseerd over het opstellen van een jaarrapport met buitensporige hoge kosten als gevolg.
Het enige wat hierop volgde was een ontvangstbevestiging (14-09-2003), met de belofte op korte termijn van hem te zullen vernemen...
De volgende dag ontving ik een aanmaning, waarop ik telefonisch contact gezocht heb met de debiteurenadminstratie. De aanmaningen zouden in afwachting van de uitkomst van het geschil opgeschort worden.
Na 16 maanden niets gehoord te hebben ontving ik op 26-01-2005 een brief van een gerechtelijke deurwaarder, die mij sommeerde binnen 5 dagen de 766,36 euro, 57,87 wettelijke rente en 161,84 incasso-provisie te voldoen.
Hierop heb ik 29-01-2005 een uitgebreide brief met tekst en uitleg, incl. kopiën van de correspondentie met het kantoor, naar de deurwaarder gestuurd. Ik ben bij mijn standpunt gebleven dat het om een onterechte nota ging, maar om van de onverkwikkelijke zaak af te zijn heb ik voorgesteld de helft van de nota van het kantoor te voldoen, ex. rente, ex. incasso-provisie, met behoud van al mijn rechten wanneer dit voorstel niet geaccepteerd zou worden.
Nogmaals onderstreept dat ik niet onwillig ben te betalen, maar op zoek ben naar de redelijkheid van de nota, waarbij het belastingadvieskantoor zonder enige opgaaf van reden de correspondentie gestaakt heeft, zelfs geen aanmaningen verstuurd heeft.
Overigens is het contract ook nooit geëvalueerd (dat had voordat het geschil over de nota ontstond al gemoeten), maar ging het buro wel ongevraagd verder met werkzaamheden als uitstel aanvragen e.d., waarvoor gefactureerd werd. Na contact hierover zijn deze nota's door hen aan mij gecrediteerd.
Na 20 maanden (!) ontvang ik van de deurwaarder dan eindelijk een reactie op mijn schrijven! dd. 27-09-06.
In hun brief refereert de deurwaarder aan mijn schrijven van januari 2006... Ik kan me voorstellen dat de typiste '2005' aanzag voor een spelfout, maar het was toch écht een jaar eerder.
Mij wordt medegedeeld dat zij mij schrijven aan hun cliënt hebben voorgelegd, maar dat zij bij hun standpunt blijven en de factuur dan ook handhaven. Wettelijke rente inmiddels opgelopen tot 109,01 euro en incassoprovisie 161,84...
Hierop heb ik 30-09-2006 naar een kopie gevraagd van mijn brief uit 2006, want misschien heb ik m'n adminstratie wel niet op orde...
Waarop 3-10-2006 keurig een stapel kopieën van mijn brief uit 2005, met het bericht dat ze zich vergist hadden en het 2005 had moeten zijn.
Hierop heb ik 9-10-2006 mijn betalingsvoorstel van tafel gehaald en meegedeeld dat het niet mijn keuze is om het tot een gerechtelijke procedure te laten komen, maar ik deze ook niet uit de weg zal gaan.
3 maanden later, dd. 11-01-07, ontving ik weer een late reaktie met ditmaal gelijk excuses hiervoor. Zelfde verhaal, cliënt (belastingkantoor) handhaaft factuur, gaat nergens inhoudelijk op in en heeft verzocht te dagvaarden wanneer betaling uitblijft.
Ondertussen doe ik mijn belastingaangifte natuurlijk gewoon zelf, in 1 avondje, laten we zeggen max. 3 uurtjes. Niet dat ik zo'n deskundige ben op het gebied, maar ik heb géén eigen huis, geen partner, kinderen, alimentatie, geen grote passiva en activa of andere ingewikkelde zaken.
Intens triest dat een belastingadvieskantoor dat zich ter zake deskundig acht hier 13 uur voor nodig had én niet op de hoogte leek te zijn dat een jaarrapport absoluut overbodig was, of anders zou ik het moedwillige oplichting moeten noemen...
Ik begrijp dat de verjaringstermijn voor de nota nog niet is verstreken, maar ik ben erg benieuwd hoe de rechter zal reageren wanneer hij hoort dat het kantoor eerst zonder opgaaf van reden alle communicatie stopt, om vervolgens zonder aanmaningen een gerechtsdeurwaarder in te schaken. Ben ook wel benieuwd hoeveel de rechter voor z'n belastingaangifte betaalt...