Dit verhaal komt in twee delen omdat het gigantisch fout is gelopen met autom. incasso. Hieronder volgt het eerste deel. Ik hoop dat er iemand zo bereidvaardig is om dit lange verhaal door te nemen. Alvast mijn dank voor diegenen.
Vorig jaar in juli sloot ik een contract af bij Hi met de betalingsvoorkeur voor autom. incasso, ik heb hier zelfs 1eurocent voor moeten pinnen om mijn bankaccount te 'controleren'.
De eerste betaalmaand die erop volgde ontving ik een sms met een bedrag welke ik moest overmaken omdat de incasso niet gelukt was. Ik had op dat moment nog geen factuur ontvangen en had dus geen geld naar die rekening overgeboekt.
De maanden erop gebeurde dit ook en in november besloot ik de klantenservice maar eens te bellen (ik haat die betaal servicelijnen waar je voor moet betalen).
Ik kreeg een behulpzame mevrouw aan de lijn welke ik uitlegde dat ik nog geen enkele factuur had ontvangen in de 5 maanden dat ik het abonnement had en ik telkens een 'dreigSMS' ontving met de mededeling dat ik niet betaald had. En of ik in 14 dagen het geld wilde overboeken.
De vrouw vertelde me dat ik naar de site van de telefoonprovider moest gaan en daar een account moest aanmaken, plus mijn telefoonnummer registreren om daarna pas de factuur te kunnen inzien. Dit vind ik persoonlijk een enorme omweg en als ik daar voorkeur aan zou hebben, zal ik dat aangeven.
Het schijnt echter dat Hi geen facturen naar de klanten verstuurd, de klanten moeten zelf maar achter het te betalen bedrag zien te komen. mag dit?
Ik vroeg de vrouw of ze me een factuur wilde opsturen naar mijn thuisadres, zoals dat bij elk ander bedrijf gaat. (mits je online alles regelt, wat ik niet gedaan heb bij Hi).
In december 2009 ontving ik netjes een factuur met het te betalen bedrag, dit bedrag heb ik elke maand netjes naar de rekening overgeschreven waar Hi de afschriften pleegt.
Nu volgt het tweede deel van het verhaal.
Sinds december 2009 zitten er al acceptgiro kaarten aan de rekeningen, deze heb ik nooit opgestuurd omdat ik automatische incasso had.
Nu is het probleem echter dat sinds ik een factuur ontvang, mijn betalingsvoorkeur naar acceptgiro is omgezet door de medewerkster van de klantenservice! Dit inplaats van mijn autmatische incasso. Hier had ik geen weten van en dit heeft ze me destijds ook niet verteld.
Sinds december ontving ik dus alweer die 'dreigSMS'jes' met de mededeling dat ik geld moest overmaken, ik vreesde dat een ander bedrijf Hi voor was en dat er op dat moment te weinig geld op de rekening stond en heb het toen overgemaakt.
In januari dit jaar heb ik eigenlijk wel elke maand een sms'je ontvangen en telkens heb ik uiteindelijk zelf maar het bedrag overgemaakt in de hoop dat Hi het niet tevens zelf nog zou afboeken. Ik wilde een dubbele betaling voorkomen.
In Juni ben ik op vakantie gegaan en gebruikte ik dezelfde rekening voor mijn vakantiegeld, een maand lang heb ik mijn abonnement amper gebruikt maar ik ging er vanuit dat deze maand de betaling wel eens goed zou lopen. Er was immers ruim voldoende saldo om dat rekeningetje te voldoen.
Thuisgekomen van mijn vakantie kwam ik erachter dat ik afgesloten was bij Hi wegens wanbetaling. Ik had mijn bedrag niet overgemaakt en zou niet hebben gereageerd op de betalingstermijn van 14 dagen. Ik een wanbetaler???
Ik voelde me erg beledigd door dit gebeuren en besloot contact met de klantenservice op te nemen, dit kon nog wel met mijn telefoon.
Deze keer kreeg ik een man aan de lijn van de afdeling betalingen, ik vroeg hem waarom ik door Hi was afgesloten en waarom ik brieven van Novotel ontving. Ik vertelde hem dat het niet mogelijk was dat ik een 'wanbetaler' ben want ik had voldoende banksaldo tijdens mijn vakantie. Echter reageerde de man doodleuk dat ik een wèl een wanbetaler ben en dat ik daarom was afgesloten, en omdat ik niet goed wist wat ik hierop moest reageren door mijn emoties beëindigden we het gesprek.
Ik besloot eens te kijken op de Hi website en zelfs was alweer mijn wachtwoord vergeten, ik gebruik dat niet als ik weet dat ik Automatische incasso's en facturen heb. Tot mijn verbazing zag ik op de website staan dat ik twee maanden niet had betaald! Dat waren de rekeningen van de maand van voor mijn vertrek van mijn vakantie en tijdens de vakantie.
Ik besloot nogmaals de klantenservice te bellen en kreeg dezelfde medewerker aan de lijn, ik zei hem dat het gewoonweg echt niet mogelijk was dat KPN B.V. mijn rekeningnummer niet geïnd heeft.
Het antwoord wat daarop volgde deed me het meest van alles verbazen, het bleek dus dat ik nu als betalingsvoorkeur acceptgirokaarten gebruik!!! Hahahaaa, dat kent mijn generatie geeneens, alleen van Bol.com etc.
Acceptgirokaarten.. Ik vroeg het de man nog eens hoe het kon, hij vertelde me dat het kwam doordat er voor november geen goede betalingen waren geweest en hierdoor hebben ze dat veranderd.
Ik geloof hier NIKS VAN!!
Ze wisten dat ik het geld niet op tijd beschikbaar zette vanwege het gebrek aan kennis van het te betalen bedrag. Dat factuur verhaal dus.
Het was echter niet mogelijk om het ongedaan te maken, ik moest iets van 40 euro administratiekosten betalen + de uur hangen aan klantenservice + de kosten voor herinnerings nota's (dat zijn die 'dreigSMS'jes') + kosten vor het her-aansluiten !!!!!!!!!!!!!!
Ik weigerde dit en vertelde de man dat ik in november contact had gehad over de betalingen, dat ik sindsdien ook facturen ontving. De man aan de klantenservice wilde het gewoonweg niet toegeven dat KPN een foutje had gemaakt door mijn betalingsvoorkeur te veranderen aan dat telefoongesprek en ik heb bijna zitten huilen aan de lijn van frustratie.
Op den duur werd hij zo bot dat hij me het volgende zei. "meneer, ik heb u nu meerdere malen verteld dat u gewoon aan uw betaling moet voldoen om uw abonnement weer te kunnen hervatten. Als u verder geen andere vragen heeft, beïndig ik dit gesprek".
Belachelijk, ik word nu weer emotioneel nu ik het weer allemaal overdenk.
Ik weiger gewoonweg aan deze betaling te voldoen en ik ben nu definitief afgesloen.
Ik heb KPN ook nog e-mails gestuurd maar deze stuurden me naar het telefoonnummer wat niet meer naar dit verhaal luisterd.
Na enkele e-mails kreeg ik een e-mail dat er niet meer wordt gereageerd op het onderwerp per mail. Ik moet het maar met de klantenservice regelen...
Help!
Alstublieft!
Ik ben erg bang dat er deurwaarders komen of dat ik hier serieuze problemen door ga krijgen. De incassobureau staat aan KPN's kant omdat er in het contract ergens staat dat ik aan die 14 dagen moet voldoen
Met vriendelijke groet,
Een niet zo vrolijk stralend zonnetje