LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door john18 »

Besluit [de curator] de koop ongedaan te maken, dan moet de curator een eventuele aanbetaling aan jou teruggeven, maar de kans dat je dit geld ook echt terugziet is in de praktijk dus vrij klein.
Die zal elders ook schulden hebben openstaan. Als die eerst had betaalt had hij geen schulden. En op het moment dat hij weet problemen te hebben/krijgen kon hij zijn deuren sluiten voordat hij schuld had. En betreffende klant zijn geld vergoeden. :D :D :wink:

atlas1302

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik ben zeer benieuwd of al diegenen die zo hard klagen over de incasso-cowboys en deurwaarders er blij van worden als jouw systeem van "eerst betalen, dan pas leveren" ingevoerd gaat worden...
Het is het een of het ander, u gaat naar de winkel en koopt iets en u neemt het mee naar huis en beide partijen zijn blij, er is betaald. Daar is geen deurwaarder die daar een vinger tussen ktijgt. Nu worden alle problemen van geld incasseren afgeschoven naar die Cow-Boys, lekker makkelijk dan zijn wij er vanaf en hoeven we het zelf niet te doen (crediteurs). Maar laat het nu gewoon het probleem van de crediteur blijven en laat hem zelf het probleem oplossen, dan zijn we in ieder geval van die Cow-Boys af want als ze niet kunnen incasseren jagen ze de crediteur wel op kosten..dagvaardigingskosten etc.

Er zijn veel mensen die hier van leven en profiteren en die zullen zeker niet blij worden als de verkopende en dienstverlenende partij weer zijn eigen boontjes gaan doppen., het is zijn probleem en hij lost het dan ook maar op i.p.v. rap afschuiven.

Zo gaat het hier en er zijn inderdaad geen incasso bureaus, deurwaarders en de wet laat het niet eens toe. Dus je koopt het of laat het en iedereen blijft vrolijk, doe je vervelend bij de bank...no problem dat is in een wip opgelost, betaal je geen water...zoeff hoofdkraan dicht, betaal je geen electra...morgen doet je koelkast het niet meer, moet je daar blij van worden? nou gewoon betalen zou ik zo zeggen.

Moneyman
Berichten: 31921
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb niet de indruk dat je m’n punt begrijpt. Mijn punt slaat op de overconsumerende consument, die zich op het moment dat hij met de consequenties wordt geconfronteerd graag laat pamperen. Want dat zijn degenen die je in deze discussie vaak het hardst hoort roepen. Degenen die écht hulp nodig hebben, hoor je vaak niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/219832 ... chter.html

Je vraagt je af hoe lang dit zo nog door gaat.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door sacredfour »

Er zijn een aantal bedrijven die zich bezig houden met het opkopen van schulden zoals bv. Hoist portfolio Holding Ltd. Het mag duidelijk zijn dat dit meestal niet in het voordeel is van de klant. De relatie met de originele schuldeiser is verbroken en dus ook de zorgplicht, als we tenminste nog over zorgplicht kunnen spreken! De voorgangers van Hoist hebben de vordering meerdere keren gecedeerd en hebben ook een MIG verzekering afgesloten in geval van dat de klant in gebreke is. Het gaat hier dan meestal over een doorlopend krediet met veel te hoge rente. De klant werd door de bank uitgebuit iets wat we in deze discussie niet moeten vergeten. Schuld is schuld gaat hier niet op. Zelfs het zeer partijdige KIFID heeft nu in verschillende uitspraken deze variabele rente al veroordeeld. Het probleem begint eigenlijk al met dit “doorlopend krediet”, een goed verdien model voor de banken maar funest voor de gemiddelde klant. Om een oordeel te kunnen geven moeten we terug naar de bank die de lening heeft verstrekt.
We kunnen nu ook dagelijks de reclame van Afterpay op de televisie zien. Waarom moet je reclame maken voor een betaling achteraf? Is die niet al vragen om problemen? Dat die problemen er komen is te zien aan het aantal rechtszaken die DirectPay, het broertje van AfterPay voert, 40.000 per jaar. Dat is 10 per dag voor elke rechtbank in Nederland!
Ik wil maar duidelijk maken dat de “schuld”niet alleen ligt bij de klant.

Nijogeth
Berichten: 10939
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is niet in het voordeel van de klant, maar wel in het voordeel van het bedrijf waar de klant de schuld heeft. Deze heeft nu in elk geval iets gekregen zonder er echt werk van te hoeven maken. Men verkoopt namelijk geen schulden door van mensen die een maand achterlopen, maar alleen van echte wanbetalers. En deze mogen in mijn ogen gewoon keihard aangepakt worden.

atlas1302

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Hallo, kreeg vorige week een mail binnen van Lindorff dat ik een betalingachterstand bij hen heb,wat zegt u? Ja van canal digital! Ik zit al 14 jaar in het buitenland hoor en hier heb ik echt geen Canal Digital...hoe komen ze erbij en verzinnen ze het!

Heb van Canal Digital nooit hier iets over gehoord, Lindorff wel...vreemde zaken met die Cow Boys.

Moneyman
Berichten: 31921
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lezenswaardig vonnis, waarin Direct Pay enorm onderuit de zak kreeg. Een afstraffing als deze is echt ongekend. Procederen loont... zoals al vaak gezegd.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:7577

Een citaat:
9. Voor wat betreft de wijze van procederen vanaf het moment dat de dagvaarding bij [gedaagde] is betekend wordt het volgende overwogen. [gedaagde] heeft reeds voor de eerste rolzitting alle correspondentie aan Direct Pay verstrekt, en heeft daarin en bij conclusie van antwoord aangetoond dat er door de rechtsvoorgangster van Direct Pay een regeling is getroffen met betrekking tot het aan hem toegestuurde product. Onbetwist is gebleven dat het e-mailadres en telefoonnummer die op de pakbon stonden niet eens toebehoren aan [gedaagde] . Direct Pay heeft, ondanks de bijzonder uitgebreid gemotiveerde betwisting van [gedaagde] en het gebrek aan bewijs dat tussen haar rechtsvoorgangster en [gedaagde] een overeenkomst tot stand is gekomen, zelfs na de conclusie van antwoord haar vordering uitdrukkelijk gehandhaafd. Pas nadat [gedaagde] een conclusie van dupliek had genomen, heeft Direct Pay verzocht om royement. Hiermee heeft Direct Pay [gedaagde] op nog meer kosten gejaagd.

10. Daarnaast is het verweer van [gedaagde] dat uitdrukkelijk in de correspondentie met de rechtsvoorgangster van Direct Pay naar voren komt niet in de dagvaarding opgenomen, en heeft Direct Pay verzuimd om alle relevante correspondentie in het geding te brengen. Zij heeft zelfs expliciet gesteld dat [gedaagde] niet heeft gereageerd “waardoor een eventueel verweer in rechte tardief dan wel op zijn minst discutabel zou zijn”. Daarmee heeft Direct Pay gehandeld in strijd met artikel 21Rv en de kantonrechter misleid. De kantonrechter mag dit ambtshalve beoordelen en daaraan gevolgen verbinden die overeenstemmen met de aard en ernst van deze schending.

11. [gedaagde] heeft bij conclusie van dupliek verzocht om bij de vaststelling van de kostenveroordeling met de door [gedaagde] aangevoerde feiten rekening te houden, waarmee [gedaagde] doelt op de hiervoor omschreven wijze van incasseren en procederen van Direct Pay en haar rechtsvoorgangster. De kantonrechter is met [gedaagde] van oordeel dat de wijze waarop in onderhavige procedure door Direct Pay en haar rechtsvoorgangster - zowel vóór het aanhangig maken van de procedure als gedurende de procedure - is opgetreden, volstrekt onacceptabel is.

12. Direct Pay zal worden veroordeeld in de proceskosten gevallen aan de zijde van [gedaagde] , welke kosten tot op heden bestaan uit salaris gemachtigde en nakosten. Bij de vaststelling van de proceskosten wordt rekening gehouden met al het voorgaande. Daarin ziet de kantonrechter aanleiding om een hogere proceskostenveroordeling toe te wijzen, en wel een van € 800,00 in plaats van € 30,00 per punt.

alfatrion
Berichten: 22183
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat de kosten verhoogd worden, zie je niet vaak. Als je mij vraagt, dan wordt van deze mogelijkheid te weinig gebruik gemaakt. Juist grote partijen, zoals Direct Pay, zou je beter mogen verwachten en dan lijkt het mij ook niet meer dan terecht dat zij op deze wijze de deksel op hun neus krijgen.

Moneyman
Berichten: 31921
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, precies. Van 30 euro per punt naar 800 euro per punt is wel echt een forse tik op de vingers.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Hier kreeg ik wel een glimlach van op mijn gezicht.
Op 7 augustus 2017 heeft de gemachtigde van Direct Pay de kantonrechter bericht dat zij de vordering intrekt en verzocht om doorhaling op de rol. Bij emailbericht voor de rol van 21 augustus 2017 heeft de gemachtigde van gedaagde de kantonrechter bericht in verband met de proceskosten een vonnis te willen. De zaak staat daarom thans voor vonnis.
Maandenlang onterecht meerdere incassobureaus achter je aangehad. Vervolgens komen ze erachter dat ze toch niet zo'n sterke zaak hebben en de zaak van de rol willen hebben. Dan ineens bijt 'die kleine argeloze consument' keihard terug.

Moneyman
Berichten: 31921
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vast een goeie gemachtigde ;)

alfatrion
Berichten: 22183
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kennelijk eentje die 800 euro per punt kost.

Jacq.B
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2018 15:31

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door Jacq.B »

Ik heb een vraag over Hoist. In februari 2010 heb ik samen met mijn expartner een persoonlijke lening bij de Ribank afgesloten van € 19.000,00. Ik heb altijd netjes zorg gedragen voor de betalingen tot aan 2015. Er was nog een bedrag over van ongeveer € 1200. Dit bedrag is in het scheidingsconvenant vastgelegd dat ieder de helft dient te betalen. Ik ben op de hoogte dat een convenant geen derde werking heeft. Ik kreeg in maart 2015 een bevestiging per mail van Antera Incasso BV van een betalingsregeling die mijn expartner naar alle waarschijnlijkheid heeft afgesproken. Ik ben hierop gaan aflossen. Tussen juni 2015 en januari 2017 heb ik meerdere malen een mail gestuurd naar Antera Incasso BV. Ik kreeg geen antwoord. Ik ben toen gestopt met betalen. Op 18 januari 2017 kreeg ineens een reactie via de mail van Hoist Finance over een openstaande schuld van € 365,57. Ik heb gereageerd dat ze dit bedrag bij mijn expartner kunnen gaan halen, omdat ik meer dan mijn deel was nagekomen. Daar hadden ze uiteraard geen boodschap aan. Vanaf juli 2017 heb ik tot aan gisteren niets meer vernomen. In november 2017 zat ik in een zwaar gevecht met de NHG rondom de restschuld van mijn woning en zag in mijn BKR ineens een melding staan van Hoist met allerlei codes geplaatst in 2015. ik ben wat gaan google wie nou eigenlijk Hoist Finance was. Ik kwam uit op diverse forums van radar. Ik las daar allemaal informatie. Ik wist niet eens dat verkopen van schulden bestond. Ik heb op 8 januari 2018 een voorbeeld brief overgenomen van het forum die gemaakt was door sacredfour. De brief die over kennisgeving te maken had. Kopie van wettelijk bindend contract enz. Ik heb ook de deadline van een week benoemd. Hierop heb ik geen reactie gehad. 12 maart 2018 heb ik een klacht ingediend bij Kifid en Hoist Finance een mail gestuurd dat ze in gebreke zijn gebleven en dat zij geen wettelijke schuld meer op mij hebben. Binnen 24 uur ontving ik ineens via de post de stukken. Wat mij op valt is dat de stukken in juli 2015 alleen naar mijn ex partner zijn verstuurd. Mijn naam komt nergens op voor, dan alleen op een kopie van de overeenkomst van de Ribank. Kifid kan de klacht niet in behandeling nemen omdat uiteraard Hoist Finance niet aangesloten is. Wat een verrassing zou ik haast zeggen na het lezen van de forum. Mijn vraag is of Hoist Finance nu wel een wettelijke schuld op mij hebt? Want ik ben nooit op de hoogte gesteld in persoon over de verkoop van de schuld. Tevens heeft Hoist Finance ook niet binnen een week gereageerd op mijn mail van 8 januari 2018. Ik wil de zaak voorleggen aan de Geschillencommissie van het BKR, omdat ik vind dat Hoist Finance geen wettelijke schuld op mij heeft door het niet juist handelen maar wel een zware notering in mijn BKR heeft gemaakt.
mvg
Jacq

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Doorkijkje: Lindorff, Vesting Finance, Hoist en Direct Pay

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Jacq.B schreef:wettelijke schuld
Je bedoelt vordering??
Mijn vraag is of Hoist Finance nu wel een wettelijke schuld op mij hebt? Want ik ben nooit op de hoogte gesteld in persoon over de verkoop van de schuld.
Dat laatste hoeft niet.

Gesloten