LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dossier opvragen bij incassobureau
-
Dossier opvragen bij incassobureau
Als er een schuld is overgedragen aan het incassobureau en hier zijn een aantal brieven verstuurd en betalingen verricht. Wat is je recht als schuldenaar als je het volledige dossier wilt opvragen met daarin de brieven, betalingen, etc. Kortom alle informatie.
Is het incassobureau verplicht deze informatie te verstrekken en wat als ze niet reageren op het verzoek? Wat is de handigste manier als schuldenaar je volledige inhoud van het dossier te verkrijgen.
Alvast bedankt
Is het incassobureau verplicht deze informatie te verstrekken en wat als ze niet reageren op het verzoek? Wat is de handigste manier als schuldenaar je volledige inhoud van het dossier te verkrijgen.
Alvast bedankt
Re: Dossier opvragen bij incassobureau
Zelf alles goed opbergen, dat is het beste advies. Maar ik neem aan dat dat niet gebeurd is. Ik denk niet dat het incassobureau verplicht is het dossier naar u door te sturen, maar wel naar de klant die ze ingehuurd heeft. Pas als er vervolgstappen worden genomen (kantonrechter) dan zullen ze het hele dossier moeten inleveren.
-
Het heeft nog niet de kantonrechter behaald. Het zit namelijk zo. Het bedrag welke de schuldeiser aangeeft welke uit handen is gegeven komt niet overeen met de hoofdsom welke de incasso hanteert.
Om dit te controleren is het handig om het volledige dossier te hebben om dit te controleren of de berekeningen goed zijn gedaan. Vandaar mijn vraag.
Om dit te controleren is het handig om het volledige dossier te hebben om dit te controleren of de berekeningen goed zijn gedaan. Vandaar mijn vraag.
Bij een incasso komen er incassokosten bij en deze kunnen toenemen. Als je het initiele bedrag heb, zou je dit uit kunnen rekenen. Het minimumbedrag is 40€. Onder de 2500 euro mag men 15% incassokosten rekenen en voor het deel 2500 tot 5000 euro 10%. Het maximum is 6775 euro aan incassokosten.
Als het om een hoofdsom gaat, die naar uw mening niet goed is, dan moet u niet bij het incassobureau zijn maar bij de opdrachtgever van het incassobureau. Dat is de firma waar u kennelijk een betalingsachterstand bij heeft. Die kan u over de juiste hoofdsom en hoe die is opgebouwd inlichten.
-
Het incassobureau zou jouw gewoon de facturen kunnen sturen voor de onderbouwing van de hoofdsom. Veelal zal de opdrachtgever je verwijzen naar het incassobureau.BreejKC schreef:Als het om een hoofdsom gaat, die naar uw mening niet goed is, dan moet u niet bij het incassobureau zijn maar bij de opdrachtgever van het incassobureau. Dat is de firma waar u kennelijk een betalingsachterstand bij heeft. Die kan u over de juiste hoofdsom en hoe die is opgebouwd inlichten.
-
De firma in kwestie geeft een bedrag door welke niet overeen komt met het bedrag welke door het incassobureau wordt aangegeven. Door het opvragen van het volledige dossier wil ik nalopen of alles wel correct is gegaanBreejKC schreef:Als het om een hoofdsom gaat, die naar uw mening niet goed is, dan moet u niet bij het incassobureau zijn maar bij de opdrachtgever van het incassobureau. Dat is de firma waar u kennelijk een betalingsachterstand bij heeft. Die kan u over de juiste hoofdsom en hoe die is opgebouwd inlichten.
Incassobureau heb ik een mail gestuurd. Hierin heb ik gevraagd of ze het dossier kunnen overhandigen. Ik heb ook de reden opgegeven en een termijn van 2 weken.sylvesterb schreef:Het incassobureau zou jouw gewoon de facturen kunnen sturen voor de onderbouwing van de hoofdsom. Veelal zal de opdrachtgever je verwijzen naar het incassobureau.BreejKC schreef:Als het om een hoofdsom gaat, die naar uw mening niet goed is, dan moet u niet bij het incassobureau zijn maar bij de opdrachtgever van het incassobureau. Dat is de firma waar u kennelijk een betalingsachterstand bij heeft. Die kan u over de juiste hoofdsom en hoe die is opgebouwd inlichten.
Termijn is verstreken en geen reactie mogen ontvangen van het incassobureau.
Wat is de volgende stap die genomen kan worden, wanneer een incassobureau niet reageert op mail waarin netjes het dossier wordt opgevraagd?
je hebt helemaal geen recht op het dossier.gebruiker3 schreef:De firma in kwestie geeft een bedrag door welke niet overeen komt met het bedrag welke door het incassobureau wordt aangegeven. Door het opvragen van het volledige dossier wil ik nalopen of alles wel correct is gegaanBreejKC schreef:Als het om een hoofdsom gaat, die naar uw mening niet goed is, dan moet u niet bij het incassobureau zijn maar bij de opdrachtgever van het incassobureau. Dat is de firma waar u kennelijk een betalingsachterstand bij heeft. Die kan u over de juiste hoofdsom en hoe die is opgebouwd inlichten.
Incassobureau heb ik een mail gestuurd. Hierin heb ik gevraagd of ze het dossier kunnen overhandigen. Ik heb ook de reden opgegeven en een termijn van 2 weken.sylvesterb schreef:Het incassobureau zou jouw gewoon de facturen kunnen sturen voor de onderbouwing van de hoofdsom. Veelal zal de opdrachtgever je verwijzen naar het incassobureau.BreejKC schreef:Als het om een hoofdsom gaat, die naar uw mening niet goed is, dan moet u niet bij het incassobureau zijn maar bij de opdrachtgever van het incassobureau. Dat is de firma waar u kennelijk een betalingsachterstand bij heeft. Die kan u over de juiste hoofdsom en hoe die is opgebouwd inlichten.
Wat is de volgende stap die genomen kan worden, wanneer een incassobureau niet reageert op mail waarin netjes het dossier wordt opgevraagd?
Waarom zou het incassobureau je hierin faciliteren?
Je kan om een onderbouwing vragen van de kosten, maar dat is het dan ook wel.. De rest ( correspondentie met opdrachtgever ) gaat je echt helemaal niets aan.
Ik zou het bedrag dat je volgens jezelf bent verschuldigd inclusief incassokosten in ieder geval alvast overmaken. Anders wordt die vordering toch alleen maar hoger.gebruiker3 schreef:De firma in kwestie geeft een bedrag door welke niet overeen komt met het bedrag welke door het incassobureau wordt aangegeven. Door het opvragen van het volledige dossier wil ik nalopen of alles wel correct is gegaanBreejKC schreef:Als het om een hoofdsom gaat, die naar uw mening niet goed is, dan moet u niet bij het incassobureau zijn maar bij de opdrachtgever van het incassobureau. Dat is de firma waar u kennelijk een betalingsachterstand bij heeft. Die kan u over de juiste hoofdsom en hoe die is opgebouwd inlichten.
Weet verder niet hoe groot het verschil is, maar van niets doen komt alleen maar meer ellende.
Volgende keer is het aan te raden gewoon je rekeningen op tijd te betalen. Daar bespaar je jezelf een hoop ellende mee.
Van de site Rijksoverheid.nl:
Waar kan ik terecht met een klacht over een incassobureau?
Als u een klacht heeft over het incassobureau, neem dan eerst contact op met dit incassobureau. Bijvoorbeeld als u het niet eens bent met de incassokosten die u moet betalen. Als dit geen oplossing biedt, kunt u contact opnemen met de branchevereniging van incassobureaus, de Nederlandse Vereniging voor Incasso-ondernemingen (NVI). Het incassobureau moet hier dan wel bij aangesloten zijn.
Waar kan ik terecht met een klacht over een incassobureau?
Als u een klacht heeft over het incassobureau, neem dan eerst contact op met dit incassobureau. Bijvoorbeeld als u het niet eens bent met de incassokosten die u moet betalen. Als dit geen oplossing biedt, kunt u contact opnemen met de branchevereniging van incassobureaus, de Nederlandse Vereniging voor Incasso-ondernemingen (NVI). Het incassobureau moet hier dan wel bij aangesloten zijn.
-
angel1978 schreef: je hebt helemaal geen recht op het dossier.
Waarom zou het incassobureau je hierin faciliteren?
Je kan om een onderbouwing vragen van de kosten, maar dat is het dan ook wel.. De rest ( correspondentie met opdrachtgever ) gaat je echt helemaal niets aan.
het gaat mij ook niet om de correspondentie met de opdrachtgever, maar de correspondentie, betalingen, etc tussen schuldenaar en incassobureau.
De correspondentie welke heeft plaatsgevonden en de opbouw van het totaal bedrag (uiteindelijk) en daarnaast de reeds betaalde bedragen.
Als consument zal je toch wel ergens recht hebben bij het opvragen van je eigen dossier.
-
Voor dit dossier is reeds een regeling getroffen, welke al loopt. Het gaat erom of de berekeningen goed zijn gegaan. Ze hebben al een x een fout gemaakt welke ze hebben hersteld.Julie4444 schreef: Ik zou het bedrag dat je volgens jezelf bent verschuldigd inclusief incassokosten in ieder geval alvast overmaken. Anders wordt die vordering toch alleen maar hoger.
Weet verder niet hoe groot het verschil is, maar van niets doen komt alleen maar meer ellende.
Volgende keer is het aan te raden gewoon je rekeningen op tijd te betalen. Daar bespaar je jezelf een hoop ellende mee.
Het is enkel het dossier en correspondentie en betalingen etc. welke ik wil hebben om het zelf na te lopen of ze wel juiste berekeningen hebben toegepast etc.
Ah, ok.gebruiker3 schreef:Voor dit dossier is reeds een regeling getroffen, welke al loopt. Het gaat erom of de berekeningen goed zijn gegaan. Ze hebben al een x een fout gemaakt welke ze hebben hersteld.Julie4444 schreef: Ik zou het bedrag dat je volgens jezelf bent verschuldigd inclusief incassokosten in ieder geval alvast overmaken. Anders wordt die vordering toch alleen maar hoger.
Het is enkel het dossier en correspondentie en betalingen etc. welke ik wil hebben om het zelf na te lopen of ze wel juiste berekeningen hebben toegepast etc.
Je hebt als het goed is de correspondentie en overzicht van je afschriften zelf gewoon bewaard, toch? Dan kun je het zelf narekenen en als het niet klopt dat dan vervolgens aankaarten.
Dat lijkt me verstandiger dan de bal bij hun neerleggen en afwachten.
-
Over het algemeen klopt het ook wel wat je zegt, maar die informatie is niet allemaal aanwezig. Vandaar mijn vraag (na geen reactie te mogen ontvangen van het incassobureau) welke recht je hebt als consument als het gaat om het volledige dossier in handen te krijgenJulie4444 schreef: Ah, ok.
Je hebt als het goed is de correspondentie en overzicht van je afschriften zelf gewoon bewaard, toch? Dan kun je het zelf narekenen en als het niet klopt dat dan vervolgens aankaarten.
Je kunt ze een aangetekende brief sturen met daarin de vraag om een uitgebreide berekening van de kosten terug te sturen, omdat je twijfelt of het wel klopt. Als het aangetekend is, dan weet je ook zeker dat men het heeft ontvangen en zal men wel moeten reageren.
Nou, in principe heb je recht op bewijs van de vordering, maar ik weet niet of ze wel verplicht zijn om schuldenaren waarmee al een regeling getroffen is iedere keer dat die het vragen een actueel overzicht te geven als die zelf hun administratie niet helemaal op orde hebben.gebruiker3 schreef:Over het algemeen klopt het ook wel wat je zegt, maar die informatie is niet allemaal aanwezig. Vandaar mijn vraag (na geen reactie te mogen ontvangen van het incassobureau) welke recht je hebt als consument als het gaat om het volledige dossier in handen te krijgenJulie4444 schreef: Ah, ok.
Lijkt me wel natuurlijk dat ze de bedragen moeten kunnen verklaren, maar omdat in dit topic niet helemaal duidelijk is hoeveel, hoe en wat precies zou ik het antwoord ook niet weten.
Moneyman zou hier wel antwoord op weten. Ik vermoed dat hij zich wel laat zien in een topic als deze. Misschien hem anders een PB sturen met een link naar dit topic, als hij hier niet binnen een paar dagen reageert?
Hallo!
Een incassobureau moet uiteraard een vordeting dan a tot z kunnen specificeren en onderbouwen. Maar ze zijn niet verplicht hun hele dossier over te geleggen, net zo min als ze verplicht zijn ongelimiteerd specificaties te blijven verstrekken. Het is een incassobureau, niet (jouw) administratiekantoor.
Een incassobureau moet uiteraard een vordeting dan a tot z kunnen specificeren en onderbouwen. Maar ze zijn niet verplicht hun hele dossier over te geleggen, net zo min als ze verplicht zijn ongelimiteerd specificaties te blijven verstrekken. Het is een incassobureau, niet (jouw) administratiekantoor.
-
Burgers hebben op grond van artikel 35 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) recht op inzage in en afschrift van alle verwerkte persoonsgegevens die op de relatie betrekking hebben. Voorts is recht op informatie over de herkomst van deze gegevens en het doel waarmee men tot het verwerken van deze gegevens is overgegaan.
De Wbp schrijft een termijn voor van 4 weken, met het recht op inzage in en afschrift van alle verwerkte gegevens, zowel die verwerkingen die plaatsvonden voorafgaand aan de onderliggende overeenkomst alsook latere gegevens.
De Hoge Raad der Nederlanden heeft op 29 juni 2007 in ECLI:NL:HR2007:AZ4663 een zodanig ruime uitleg gegeven aan artikel 35 Wbp, dat niet kan worden volstaan met de verstrekking van globale informatie, maar dat ook afschriften, kopieën of uittreksels moeten worden verstrekt.
De Wbp schrijft een termijn voor van 4 weken, met het recht op inzage in en afschrift van alle verwerkte gegevens, zowel die verwerkingen die plaatsvonden voorafgaand aan de onderliggende overeenkomst alsook latere gegevens.
De Hoge Raad der Nederlanden heeft op 29 juni 2007 in ECLI:NL:HR2007:AZ4663 een zodanig ruime uitleg gegeven aan artikel 35 Wbp, dat niet kan worden volstaan met de verstrekking van globale informatie, maar dat ook afschriften, kopieën of uittreksels moeten worden verstrekt.
Klopt. Maar ook dat is niet ongelimiteerd en levert geen recht op een kopie van het complete dossier op.
-
Ik heb zojuist wederom een mail naar het incassobureau gestuurd met de vraag of ze de sepcificaties en de onderbouwing kunnen overhandigen