LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fedex pakket verkeerd geleverd, BTW+Invoerrechten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Goblin

Fedex pakket verkeerd geleverd, BTW+Invoerrechten

Ongelezen bericht door Goblin »

Goedendag,

Zit nu in een lastig parket. Heb via alibaba een grote partij kleding besteld, vervolgens gaf de leverancier een track en trace code.

Een aantal dagen later stond Fedex aan de deur met mijn pakket, met mijn naam e.d. Heb hiervoor getekend en vervolgens kwam ik erachter dat de inhoud van het pakket nogal afweek, namelijk eletronica i.p.v. kleding.

Nu nam ik contact op met de leverancier, en die zei dat Fedex een fout had gemaakt, en gaf me daarop nog een track en trace code. Enkele dagen later kwam het correcte pakket binnen.

Nu kreeg ik van fedex wel 2 facturen, en hierover nam ik contact op met fedex. Na erg langzaam verlopend email contact, waarin ik foto's e.d. moest versturen, werd mij duidelijk gemaakt dat dit de verantwoordelijkheid was van de verzender.

Nu heb ik een enorme post openstaan bij fedex omtrent dit pakket, tijdens het email contact hadden ze de vordering ookal uit handen gegeven, dus zijn er ook nog incassokosten bijgekomen.

De leverancier bleef erbij dat fedex HK de fout heeft gemaakt.

Nu vroeg ik mij af wat ik hier tegen kon doen, aangezien het om een totaal bedrag gaat van 1100 euro.

newmikey

Re: Fedex pakket verkeerd geleverd, BTW+Invoerrechten

Ongelezen bericht door newmikey »

Goblin schreef: Een aantal dagen later stond Fedex aan de deur met mijn pakket, met mijn naam e.d. Heb hiervoor getekend en vervolgens kwam ik erachter dat de inhoud van het pakket nogal afweek, namelijk eletronica i.p.v. kleding.

Nu nam ik contact op met de leverancier, en die zei dat Fedex een fout had gemaakt, en gaf me daarop nog een track en trace code. Enkele dagen later kwam het correcte pakket binnen.

Nu kreeg ik van fedex wel 2 facturen, en hierover nam ik contact op met fedex. Na erg langzaam verlopend email contact, waarin ik foto's e.d. moest versturen, werd mij duidelijk gemaakt dat dit de verantwoordelijkheid was van de verzender.

Nu heb ik een enorme post openstaan bij fedex omtrent dit pakket, tijdens het email contact hadden ze de vordering ookal uit handen gegeven, dus zijn er ook nog incassokosten bijgekomen.

De leverancier bleef erbij dat fedex HK de fout heeft gemaakt.

Nu vroeg ik mij af wat ik hier tegen kon doen, aangezien het om een totaal bedrag gaat van 1100 euro.
Een vervelende situatie. Feit is dat u als importeur bent aangemerkt op beide zendingen, op basis van de adressering op de pakketten. De claim van FEDEX NL op u is dus geheel terecht, immers zij hebben de rechten en BTW voorgeschoten voor beide zendingen.

Dit is een voorbeeld van een commercieel risico wat u had kunnen afdekken met verzekeringen of L/C's maar tegen niet onaanzienlijke extra kosten. De enige optie die mij redelijkerwijs open lijkt te staan is om beide vorderingen van FEDEX NL te voldoen en vervolgens een claim neer te leggen bij uw leverancier die als hij dat wenst FEDEX HK daarvoor aansprakelijk kan stellen.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

De verzender adresseert toch de pakketten, niet de vervoerder?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

mh73 schreef:De verzender adresseert toch de pakketten, niet de vervoerder?
Hmm, niet in alle gevallen. Kan zijn dat dit verzonden is uit een door FEDEX gerund distributiecentrum waar pick&pack volledig geoutsourced is aan FEDEX. Hoe dan ook, dat is voor de kosten van invoer die door FEDEX NL in rekening gebracht worden niet van belang. Dit is gewoon een commercieel risico waarvoor de leverancier aansprakelijk moet worden gesteld. Die zoekt het dan verder zelf maar uit met zijn vervoerder of logistieke dienstverlener.

Dat helpt TS in dit geval niet want de vordering van FEDEX NL moet hij gewoon voldoen daar hij beide zendingen heeft geaccepteerd.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik snap het probleem niet. Je hebt het pakket elektronica toch teruggestuurd? Heb je hier bewijs van? Zonder bevestiging van een bestelling heeft Fedex geen zaak.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

newmikey schreef:Dat helpt TS in dit geval niet want de vordering van FEDEX NL moet hij gewoon voldoen daar hij beide zendingen heeft geaccepteerd.
Dat zou wat zijn : je verwacht een levering, Fedex komt langs met een pakket die aan jou geadresseerd is en je tekent voor ontvangst. Maar men kan toch moeilijk verlangen dat iemand de inhoud van een pakket controleert voordat hij/zij een handtekening plaatst ?
Ik denk zelfs dat WEL betalen het u alleen nog maar gecompliceerder zal maken.

Fedex NL zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de verzender, en de verzender zegt dat het een fout is van Fedex. Ik zou als ontvanger in ieder geval niet betalen voor een pakket wat u niet heeft besteld. (En dan ga ik er gemakshalve van uit dat het verkeerde pakket wel is geretourneerd.)

Bij niet-betaling zal Fedex vanzelf bij de afzender aankloppen. Het staat (met hoofdletters beschreven nog wel) in de vervoersvoorwaarden van Fedex :
4.7 DE AFZENDER IS UITEINDELIJK ALTIJD AANSPRAKELIJK VOOR DE KOSTEN, DESGEVALLEND MET INBEGRIP VAN DE HEFFINGEN EN BELASTINGEN, ONGEACHT ENIGE BETALINGSINSTRUCTIES OF ANDERSLUIDENDE BEPALINGEN.

Maar jammer is uiteraard wel dat Fedex u nu (voorlopig) wel als wanbetaler beschouwd, en daarom de incasso ervan al uit handen heeft gegeven.

De Econometrist

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Goblin, begrijp ik het nu goed dat je een zending hebt ontvangen waarvoor je alleen BTW en invoerrechten in rekening worden gebracht, dus een waarde vertegenwoordigt die ongeveer 3 keer zo hoog is als wat jij er voor moet betalen? In dat geval zou ik zeggen: doe mij ook zo'n probleem...

In het geval dat de goederen zelf ook in rekening worden gebracht is het vrij simpel. JIJ hebt geen overeenkomst met Fedex, maar met de leverancier. En je hebt er niet 2, maar 1. Zolang je de goede betaalt kan Fedex je niet dagen omdat jij geen partij bent, en kan de leverancier je wel dagen maar op de zitting geen overeenkomst, dus rechtsgrond, aan de rechtbank overleggen.

Waar de fout dan verder ook zit, maakt voor jou helemaal niks uit. Alibaba is de opdrachtgever waar Fedex zijn recht moet gaan halen en die twee moeten het samen maar uitzoeken. In e-mail contact kan jij daarom gewoon hetzelfde doen als zij; namelijk hen naar elkaar verwijzen.

Goblin

De goederen zelf zijn niet bij mij in rekening gebracht, dit is een pakket bestemd voor iemand anders vermoed ik zelf. Het betreft een hele verzameling aan walkie talkie apparatuur.

Fedex zegt zelf het volgende:

FedEx heeft uw zending verstuurd in opdracht van de verzender in Hong Kong. De gegevens op de vrachtbrief en factuur hebben wij gebruikt voor de levering van deze zending. Wij hebben de zending enkel verstuurd en ingeklaard met de gegevens zoals wij deze van de verzender hebben ontvangen.

FedEx heeft deze factuur reeds aan de douane voldaan om de zending af te kunnen leveren.
De situatie die is ontstaan is uiteraard zeer vervelend, maar veroorzaakt door de verzender. Het is dan ook aan de verzender om dit met u op te lossen. Als FedEx staan wij hier verder buiten en hebben enkel de opdracht uitgevoerd zoals wij deze van de verzender hebben ontvangen.

Wij zullen de incasso dan ook niet intrekken en verzoeken u te betalen om verdere verhoging van de kosten te voorkomen.
U kan bij de belastingdienst in bezwaar gaan na het betalen van de factuur aan FedEx.

Dus dit is gewoon bluf volgens jullie? Ik heb wel getekend natuurlijk, omdat ik mijn eigen pakket die dag verwachtte. Overigens blijft de afzender verrassend stil, dus daar heb ik ook vrij weinig aan op dit moment.

Fedex zei wel de incassokosten te laten vallen als ik direct zou betalen, dan blijft er nog wel een bedrag over van 860 euro.

Nu zit ik persoonlijk te twijfelen wat voor mij het handigste is; de rekening betalen en de goederen proberen te verkopen of niet betalen en waarschijnlijk hier nog meer tijd aan kwijt zijn.

Bedankt voor de hulp tot dusver allemaal!

Goblin

sacredfour schreef:Ik snap het probleem niet. Je hebt het pakket elektronica toch teruggestuurd? Heb je hier bewijs van? Zonder bevestiging van een bestelling heeft Fedex geen zaak.
Nee, het pakket is nog steeds in mijn bezit. Ik had eigenlijk verwacht dat Fedex bij zou draaien en zou inzien dat dit iemand anders zijn pakket is en het alsnog kwam halen.

De Econometrist

Ha Goblin, je quote het zelf al van Fedex: de OPDRACHTGEVER heeft de instructies gegeven de goederen in te klaren, en het is aan de OPDRACHTGEVER om de situatie op te lossen. Jij hebt zelf geen enkele overeenkomst met Fedex waaraan ze jou in rechte kunnen houden.

Ja, je hebt getekend voor de ontvangst van de pakketten, maar dat betekent niet anders dan dat je nu niet meer kan ontkennen dat je ze ontvangen hebt. Maar dat wil je ook helemaal niet. Deze handtekenening betekent niet dat je, bij afwezigheid van een overeenkomst, akkoord gaat met het voldoen van kosten die niet namens jou gemaakt zijn, bij één van de twee pakketten.

Het goede pakket moet je wel betalen natuurlijk!

Maar wat dat verkeerde pakket betreft, wat zegt de leverancier daar eigenlijk van? Als die het er verder bij laat zitten, en niet reageert op de vraag om instructies voor het terugzenden, kan je die ook gewoon betalen aan Fedex en vervolgens voor de helft van de waarde op marktplaats zetten natuurlijk. Dan verdien je er nog wat aan voor de moeite en is Fedex ook tevreden. Of durf je dat niet aan?

Hoe dan ook; JIJ moet natuurlijk nooit gaan opdraaien voor een fout die een ANDER heeft gemaakt!

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

De Econometrist schreef:Ha Goblin, je quote het zelf al van Fedex: de OPDRACHTGEVER heeft de instructies gegeven de goederen in te klaren, en het is aan de OPDRACHTGEVER om de situatie op te lossen. Jij hebt zelf geen enkele overeenkomst met Fedex waaraan ze jou in rechte kunnen houden.
Ben het met je eens hoor, maar je vergeet 1 klein detail uit het verhaal van goblin. Namelijk dat fedex zegt dat de ontvanger het maar met de verzender moet regelen, niet dat de verzender het maar moet regelen. Wat ik hier dus lees is dat fedex zegt, betaal maar aan ons,men vervolgens mag je zelf achter je geld aan gaan vangen in HongKong. Ik vind dat ook niet geheel eerlijk, maar weet zo niet hoe dit wettelijk is geregeld.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Het is logisch dat Fedex kosten heeft gemaakt voor het verzenden en inklaren van een pakket, ook al was er sprake van een vergissing met dit pakket.
Voor Fedex zou het het eenvoudigst zijn als u dit betaalt, dan is voor hen de zaak afgedaan.
Maar dat betekent dat U dan degene bent die gaat betalen voor iets waarover de verzender en Fedex met elkaar in de clinch liggen. Ik denk dat de verzender u dat bedrag niet gaat terugbetalen als zij van mening zijn dat de schuld juist bij Fedex ligt. Laat u niet afbluffen door Fedex, u bent geen partij in deze.
Ik denk dat u gewoon moet afwachten, en als Fedex een incassobureau wil inschakelen moeten ze dat vooral doen, maar u verteld dan gewoon aan dat incassobureau waarom u niet van plan bent om te betalen, en dat u een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet.

Uiteindelijk zal Fedex de kosten neerleggen bij de verzender.
Maar ga niet alvast de verkeerd geleverde spullen op eigen houtje verkopen , maar wacht op een bericht van de verzender.

De Econometrist

berndv schreef:Ben het met je eens hoor, maar je vergeet 1 klein detail uit het verhaal van goblin. Namelijk dat fedex zegt dat de ontvanger het maar met de verzender moet regelen, niet dat de verzender het maar moet regelen. Wat ik hier dus lees is dat fedex zegt, betaal maar aan ons,men vervolgens mag je zelf achter je geld aan gaan vangen in HongKong. Ik vind dat ook niet geheel eerlijk, maar weet zo niet hoe dit wettelijk is geregeld.
Ik vergeet dat niet, maar ik ken daar geen betekenis aan toe. Al zegt Fedex dat je het met sinterklaas moet regelen, dan nog geldt dat je als ontvanger geen partij bent in de overeenkomst. En zo is het wettelijk geregeld; dat in geval van een geschil de beide partijen zich aan de overeenkomst moeten houden, maar als je geen partij bent, dan heeft de ander dus ook niets waar jij je als ontvanger aan zou moeten houden. Als ik voor jou een dozijn pizza's bestel bij de pizzeria, dan heb jij ook niet opeens een betalingsverplichting als ze worden afgeleverd. Dat moet die pizzeria dan maar met mij uitzoeken wat er verder met die dingen gebeuren moet. Dat is een bedrijfsrisico voor de transportonderneming die niet kan worden afgewenteld op een willekeurige nietsvermoedende ontvanger die nergens om heeft gevraagd.

Maar Goblin, hoe reageert AliBaba?
Want als we de feiten op een rijtje zetten, dan heb je spullen die ongeveer 3000 euro zouden moeten opbrengen als de BTW en invoer 1100 zijn. Dat betekent voor AliBaba een inkoop van pakweg 500 euro voor goederen die door chinese kinderhandjes voor zo'n 100 euro in elkaar zijn gezet. De klant die dit had besteld heeft van AliBaba waarschijnlijk al lang een vervangende zending gekregen, en Alibaba zit helemaal niet te wachten op al het gedoe met deze verkeerde zending en het regelen van die BTW en invoerrechten, ruim 9000 kilometer verderop. Zo'n verkoper moet het hebben van de hoge omzetten en snelle handel, en problemen oplossen past niet in dat plaatje.
De apparatuur t.w.v. 3000 euro inkoop en 1100 invoer, zal hier toch al gauw een winkelwaarde hebben van 5000 euro en moet je dus op marktplaats makkelijk kwijt kunnen raken voor 2100 euro, als je het voor 2500 te koop zet en het een beetje courante goederen zijn. Het zijn nu tweedehands goederen die je als particulier verkoopt zodat je hier verder geen BTW of andere belastingen meer voor hoeft te vragen of af te dragen. Dat betekent 1000 pop winst, als je het risico van de investering van 1100 op de koop toe neemt. Da's toch een leuke wintersport.
Dus ik zou AliBaba voorstellen om alles te laten zoals het is en het zelf met Fedex te regelen, zodat zij er geen tijd meer aan kwijt zijn. Je betaalt Fedex gewoon wat ze tegoed hebben als AliBaba met je voorstel akkoord gaat, en je hebt een hoop spulletjes voor weinig. Zij blij, Fedex blij, en jij blij.

Gesloten