LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld ontvangen,incassobureau zegt terug betalen.help help!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
huus

Geld ontvangen,incassobureau zegt terug betalen.help help!!!

Ongelezen bericht door huus »

hoi iedereen,

mijn vrouw heeft een tijdje terug bij een stichting een betaalde stage gelopen waarvan ze de salaris ook heeft ontvangen.in 2006 is ze gestopt met dat werk.

na 2 jaar ontvangt ze weer geld op haar bankrekening van 1800 euro.
ondertussen zijn wij verhuist naar een ander gemeente.

ik kom de nieuwe bewoner van mijn oude huis tegen en die beweert dat ik brieven heb.

1-brief van het bedrijf waarbij ze vriendelijk vragen het bedrag terug te storten
2-brief met een latere datum waarin saat dat de incassobureau het geld terug wilt met een kosten van 350 euro incl BTW +rente,omdat het verkeerd is gestort.

vraag:Ik wil best het geld dat wij teveel hebben ontvangen terug betalen maar zonder de incasso kosten +rente.kan dat?als ik toevallig die persoon niet tegen zou komen had ik nooit van die 2 brieven geweten.Foute adres dus.

wat zijn mijn rechten en plichten?
moet een bedrijf of zelfs een incassobureau niet nagaan of ik daar nog woon?
Hoe ver kan dit gaat?moet ik contact opnemen met hen ?
eigenlijk wil ik dat niet ben bang dat ze ook de kosten gaan berekenen.

graag hulp,

jlthkoch2

Re: Geld ontvangen,incassobureau zegt terug betalen.help help!!!

Ongelezen bericht door jlthkoch2 »

Kon je het geld niet terugstorten toen je het op je rekening kreeg of contact opnemen met de "afzender"?

Als je wist dat je geen recht had op het geld waarom heb je dat niet gewoon teruggestort, want daar heb je dan toch geen rekening of aanmaning voor nodig?

Ik vindt wel dat de afzender van het geld de moeite had moeten doen om na te gaan of ze hun brief wel naar de juiste persoon/het juiste adres hadden gestuurd of proberen je telefonisch te bereiken, want het was uiteindelijk wel hun fout!

(Volgens mij hadden ze zelfs de bank kunnen verzoeken jou een bericht te sturen het geld terug te betalen als je voor hen onvindbaar was)

Royalflush

Ongelezen bericht door Royalflush »

@ Huus,

Als ik jou was zou ik die 1800 euro gewoon terugstorten naar die werkgever en het incassobureau negeren. Incassokosten mogen pas in rekening worden gebracht wanneer jij "in gebreke" bent, d.w.z. de door beide partijen getekende verbintenis niet bent nagekomen. In deze zaak is er echter geen sprake van een overeenkomst, maar van een foutieve storting waar jij nooit om hebt gevraagd. De werkgever zal moeten kunnen aantonen dat hij jou schriftelijk heeft aangemaand, uiteengezet om wat voor bedrag het gaat en waarvoor. Tevens moet hij aantonen dat hij jou de gelegenheid heeft gegeven om dit binnen een redelijke termijn terug te betalen, alvorens de zaak uit handen te geven. Aangezien in Nederland de ontvangsttheorie geldt, zal de werkgever dus moeten aantonen dat jij zulks hebt ontvangen. Reken maar dat hij dat niet kan.

Betaal die 1800 terug, maar NIET aan het incassobureau. Betaal rechtstreeks aan de werkgever.

huus

ik was ook van plan om het terug te storten,zal ik dan ook contact opnemen met de incasso bureau dat ze een verkeerde adres van mij hebben?en ook de rente die ze vragen?

huus

jlthkoch2 schreef:Kon je het geld niet terugstorten toen je het op je rekening kreeg of contact opnemen met de "afzender"?

Als je wist dat je geen recht had op het geld waarom heb je dat niet gewoon teruggestort, want daar heb je dan toch geen rekening of aanmaning voor nodig?

Ik vindt wel dat de afzender van het geld de moeite had moeten doen om na te gaan of ze hun brief wel naar de juiste persoon/het juiste adres hadden gestuurd of proberen je telefonisch te bereiken, want het was uiteindelijk wel hun fout!

(Volgens mij hadden ze zelfs de bank kunnen verzoeken jou een bericht te sturen het geld terug te betalen als je voor hen onvindbaar was)
wij dachten dat het een nabetaling was of een soort 13 maand vergoeding

en waren bezig met de verhuizing en een baby waardoor we niet veel tijd hadden om het te onderzoeken.

Royalflush

Ongelezen bericht door Royalflush »

huus schreef:ik was ook van plan om het terug te storten,zal ik dan ook contact opnemen met de incasso bureau dat ze een verkeerde adres van mij hebben?en ook de rente die ze vragen?
Negeer het incassobureau en doe slechts zaken met de oud-werkgever. Betaal ook geen cent rente. Zij hebben een fout gemaakt door dat geld ongevraagd te storten.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wettelijke rente of buitenrechtelijke kosten ben je pas verschuldigd na een ingebrekestelling. De tegenpartij stelt dat jij deze heb ontvangen, maar jij betwist dat. Daarop moet de tegenpartij dit aannemelijk maken, wat hij niet kan.

Gesloten