| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gerechtsdeurwaarder factureren...
Gerechtsdeurwaarder factureren...
LS,
Te vaak heb ik het aan de stok gehad met (gerechts)deurwaarders en incassobureau's. Te vaak ben ik te beleefd geweest om te reageren en regelingen te treffen met deze partijen. Nu is de maat vol.
Door toedoen van mijn ex-vriendin (nooit getrouwd of een geregistreerd partnerschap), wil een incassobureau van mij het geld hebben. Ik heb hun uitgelegd dat ik niets meer te maken heb met hun (ex en twee dochters), omdat ik meer dan 15 jaar geleden uit het ouderlijk gezag ben gezet. Volgens de incassobureau moet ik aantonen (met bewijs) dat ik niets meer te maken heb met hun. Dat gaat mij dus geld kosten, want ik moet kosten maken voor het telefoneren, brieven schrijven en de uittreksel uit het gezagsregister.
Mijn vraag is: kan ik (nadat ik de bewijsstukken heb voorgelegd) deze incassobureau een factuur of declaratie sturen voor de gemaakte kosten?
met zeer vriendelijke dank,
Roland
Te vaak heb ik het aan de stok gehad met (gerechts)deurwaarders en incassobureau's. Te vaak ben ik te beleefd geweest om te reageren en regelingen te treffen met deze partijen. Nu is de maat vol.
Door toedoen van mijn ex-vriendin (nooit getrouwd of een geregistreerd partnerschap), wil een incassobureau van mij het geld hebben. Ik heb hun uitgelegd dat ik niets meer te maken heb met hun (ex en twee dochters), omdat ik meer dan 15 jaar geleden uit het ouderlijk gezag ben gezet. Volgens de incassobureau moet ik aantonen (met bewijs) dat ik niets meer te maken heb met hun. Dat gaat mij dus geld kosten, want ik moet kosten maken voor het telefoneren, brieven schrijven en de uittreksel uit het gezagsregister.
Mijn vraag is: kan ik (nadat ik de bewijsstukken heb voorgelegd) deze incassobureau een factuur of declaratie sturen voor de gemaakte kosten?
met zeer vriendelijke dank,
Roland
Re: Gerechtsdeurwaarder factureren...
Hoe lang zijn jullie al uitelkaar?
En waarom willen ze geld zien?
Waarom eist het incassoburo geld van jou ipv jouw ex?
Graag wat meer info.
Normaal is het wie eist(incasso)bewijst.
Hun moeten maar bewijzen dat je nog bij je ex woont.
En waarom willen ze geld zien?
Waarom eist het incassoburo geld van jou ipv jouw ex?
Graag wat meer info.
Normaal is het wie eist(incasso)bewijst.
Hun moeten maar bewijzen dat je nog bij je ex woont.
Wij zijn al sinds 1994 uit elkaar. Mijn ex-vriendin heeft twee onbetaalde rekeningen bij Dental Center Plus (Buitenpost), die zijn nu in behandeling bij VNR-NGC Gerechtsdeurwaarders en Incasso. De incassobureau plaatst de vordering ook bij mij, omdat zij uit het GBA van Gemeente Sneek gekregen hebben dat ik de biologische vader ben. Dus plaatsen zij de vordering bij beide ouders en zien dan wie betaald. Echter, de Staat heeft in 1994 bepaald dat ik geen ouderlijk gezag meer heb. Dus geen voogdijschap en alimentatie meer. Dit bewijs moet ik nog opvragen bij het Gezagsregister en doorsturen naar de incasso.
Dat klopt, maar zij houden zich aan het gegeven van de gemeente. Ook al woon ik in Zuid Holland en zij in Friesland.
Dat klopt, maar zij houden zich aan het gegeven van de gemeente. Ook al woon ik in Zuid Holland en zij in Friesland.
Ze hebben gegevens van het GBA,dan is het al in handen van een deurwaarder,een incassoburo krijgt geen gegevens van het GBA.
Heb je een dagvaarding gehad?
Van welke data zijn die rekeningen?
Ik denk toch dat het wijs is,om bewijzen te sturen,het gaat m.i niet om een incassoburo maar om een deurwaarder.
Heb je een dagvaarding gehad?
Van welke data zijn die rekeningen?
Ik denk toch dat het wijs is,om bewijzen te sturen,het gaat m.i niet om een incassoburo maar om een deurwaarder.
Nee, dat klopt. Het gaat om een deurwaarder. VNR-NGC zijn beide. Ik heb nog geen dagvaarding gehad, omdat deze stukken recent zijn. Ik denk dat de facturen niet ouder zijn dan vijf maanden en de opdracht bij VNR-NGC zijn, denk ik, niet ouder dan drie maanden. Ik heb de eerste brief twee maanden geleden gekregen en vandaag de tweede. Alleen deze kwestie is niet onbekend bij hun, want vorig jaar was hetzelfde spelletje ook al.
Ik ga de bewijzen doorsturen en uiteraard meewerken, daar kunnen zij op rekenen. Maar de kosten die ik hiervoor maak, wil ik gedeclareerd hebben. Dat is namelijk mijn vraag, kan ik dat gewoon doen. Want ik moet werkzaamheden plegen, die zij ook hadden kunnen doen. Tenminste een gerechtdeurwaarder heeft die mogelijkheid. Net zoals het beslagleggen op loon en inboedel.
Trouwens, ik heb de rekeningen nooit gezien of gehad. Deze gaan uiteraard naar mijn ex. Dus de exacte datum weet ik niet.
Ik ga de bewijzen doorsturen en uiteraard meewerken, daar kunnen zij op rekenen. Maar de kosten die ik hiervoor maak, wil ik gedeclareerd hebben. Dat is namelijk mijn vraag, kan ik dat gewoon doen. Want ik moet werkzaamheden plegen, die zij ook hadden kunnen doen. Tenminste een gerechtdeurwaarder heeft die mogelijkheid. Net zoals het beslagleggen op loon en inboedel.
Trouwens, ik heb de rekeningen nooit gezien of gehad. Deze gaan uiteraard naar mijn ex. Dus de exacte datum weet ik niet.
Geen idee of je de kosten kan verhalen.
Maar als ik het goed begrijp,koopt/huurt jouw ex dingen uit jouw naam.
Ik zou toch een aanklacht indienen tegen je ex.
Maar als ik het goed begrijp,koopt/huurt jouw ex dingen uit jouw naam.
Ik zou toch een aanklacht indienen tegen je ex.
Eigenlijk zijn het rekeningen, die ontstaan zijn vanuit werkzaamheden van een tandarts (Dental Care Plus te Buitenpost). Zij heeft haar twee dochters, een controle laten uitvoeren of zo iets en daar is een rekening vanuit gekomen. Mijn vermoeden is dat zij, op haar adres, de rekening heeft ontvangen en deze niet heeft voldaan. Wat VNR-NGC nu doet, is gewoon naar beide ouders (met verschillende woonplaatsen) betekenen en afwachten wie betaald. Nogmaals dit is mijn vermoeden. Zij heeft niets besteld op mijn naam, want zij heeft niet de vereiste gegevens over mij.
Hoe oud zijn die dochters,tot 22 jaar is de tandarts gratis.Daarna moeten ze gaan betalen.
Zij zijn 16 en 17. Nog minderjarig. Dit is onder andere een reden geweest, waarom ik bij haar weg ben gegaan.
Zij maakte teveel schulden en ik kon dit financieel niet meer aan. Ik had zelfs drie banen en nog kon ik het niet oplossen. Ik kon alleen uit de schulden komen, als wij geen relatie meer hadden. Ik heb dus de relatie verbroken en de schulden meegenomen. Deze heb ik in 1999 uiteindelijk netjes afgehandeld.
Zij maakte teveel schulden en ik kon dit financieel niet meer aan. Ik had zelfs drie banen en nog kon ik het niet oplossen. Ik kon alleen uit de schulden komen, als wij geen relatie meer hadden. Ik heb dus de relatie verbroken en de schulden meegenomen. Deze heb ik in 1999 uiteindelijk netjes afgehandeld.
Laatst gewijzigd door rvtkruys op 19 aug 2010 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
frenkievee
rvtkruys schreef:De incassobureau plaatst de vordering ook bij mij, omdat zij uit het GBA van Gemeente Sneek gekregen hebben dat ik de biologische vader ben.
Als de gemeente weet dat jij de biologische vader bent, dan moeten zij ook kunnen zien, dat je sinds 1994 al niet meer de verantwoordelijke persoon voor die kinderen bent.rvtkruys schreef:Dat klopt, maar zij houden zich aan het gegeven van de gemeente. Ook al woon ik in Zuid Holland en zij in Friesland.
Ik denk dat de kortste (en goedkoopste voor jou, want 1 postzegel) klap is, een brief schrijven naar de deurwaarder, waarin je verwijst naar de gegevens van Sneek, ook dat zij daarin (moeten) kunnen zien dat je niet verantwoordelijk gesteld kunt (en uit je verhaal blijkt: wilt) worden.
Ook zou ik aan hen aangeven, mochten ze verdere informatie of bewijs van je willen hebben, dat dat kan, maar ze daarvoor wel jou kosten moeten betalen.
Dan staat er tenminste iets op papier en leg je de bal bij hun.
succes!
Ja, ik ben de brief al aan het voorbereiden. Gelukkig heb ik al wat ervaring met het schrijven naar incasso's en deurwaarders. Ik ga wel een bewijs uit het Gezagsregister opvragen en meesturen. Uiteraard nadat zij ingestemd hebben op mijn verzoek, anders is het simpelweg de informatie opvragen bij de Gemeente Sneek.
Begrijp mij goed, ik zou het wel willen betalen omdat het om mijn dochters gaat. Maar zij zijn van mij afgenomen, door mijn ex, haar familie en de Staat. Daarbij komt er ook nog bij, dat ze mijn dochters altijd voorgehouden hebben dat ik overleden was. Totdat ik zes jaar geleden voor hun neus stond uiteraard...
Begrijp mij goed, ik zou het wel willen betalen omdat het om mijn dochters gaat. Maar zij zijn van mij afgenomen, door mijn ex, haar familie en de Staat. Daarbij komt er ook nog bij, dat ze mijn dochters altijd voorgehouden hebben dat ik overleden was. Totdat ik zes jaar geleden voor hun neus stond uiteraard...
Dat klopt.frenkievee schreef: Als de gemeente weet dat jij de biologische vader bent, dan moeten zij ook kunnen zien, dat je sinds 1994 al niet meer de verantwoordelijke persoon voor die kinderen bent.
Maar als de kinderen 16 en 17 zijn is het geen rekening van de kinderen.Tot hun 18e zijn ze gratis meeverzekerd(zorgverzekering) en tot 22jaar is de tandarts gratis.
Is het geen rekening van je ex zelf.Dat kan nooit een rekening van de kinderen zijn
-
frenkievee
Nee hoor, het kunnen best rekeningen van (lees: ten behoeve van) de kinderen zijn. Beugels en dat soort fraais vallen buiten de zorgverzekering. Dus niet alles hoeft per se verzekerd te zijn.snepke schreef:Dat klopt.
Maar als de kinderen 16 en 17 zijn is het geen rekening van de kinderen.Tot hun 18e zijn ze gratis meeverzekerd(zorgverzekering) en tot 22jaar is de tandarts gratis.
Is het geen rekening van je ex zelf.Dat kan nooit een rekening van de kinderen zijn
Als het een tandartsrekening is dan is er een afwijkende regeling over minderjarigheid.
Deze regeling betreft medisch handelen:
TS is al sinds 1994 niet meer de ouder met deze verplichting, de tandarts of de deurwaarder schijnt het al te weten want het is eerder gebeurd.
Lijkt mij dat een brief naar de deurwaarder met de verwijzing naar de eerdere situatie voor de deurwaarder voldoende moet zijn.
De deurwaarder is in het incassotraject ook beperkt in het opvragen van gegevens. Informatie zoals huwelijkse voorwaarden en gezagsverhoudingen (behalve wie is de biologische ouder van de minderjarige) mogen nog niet opgevraagd worden. Vandaar dat de deurwaarder aan TS deze info vraagt.
De kosten hiervoor kunnen echter niet op de deurwaarder verhaald worden.
Deze regeling betreft medisch handelen:
De deurwaarder moet dan gewoon de kinderen dagvaarden, eventueel de ouders als degene die de verplichting verzorging en opvoeding hebben.Burgerlijk Wetboek, Boek 7, Artikel 447
1. Een minderjarige die de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, is bekwaam tot het aangaan van een behandelingsovereenkomst ten behoeve van zichzelf, alsmede tot het verrichten van rechtshandelingen die met de overeenkomst onmiddellijk verband houden.
2. De minderjarige is aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende verbintenissen, onverminderd de verplichting van zijn ouders tot voorziening in de kosten van verzorging en opvoeding.
3. In op die behandelingsovereenkomst betrekking hebbende aangelegenheden is de minderjarige bekwaam in en buiten rechte op te treden.
TS is al sinds 1994 niet meer de ouder met deze verplichting, de tandarts of de deurwaarder schijnt het al te weten want het is eerder gebeurd.
Lijkt mij dat een brief naar de deurwaarder met de verwijzing naar de eerdere situatie voor de deurwaarder voldoende moet zijn.
De deurwaarder is in het incassotraject ook beperkt in het opvragen van gegevens. Informatie zoals huwelijkse voorwaarden en gezagsverhoudingen (behalve wie is de biologische ouder van de minderjarige) mogen nog niet opgevraagd worden. Vandaar dat de deurwaarder aan TS deze info vraagt.
De kosten hiervoor kunnen echter niet op de deurwaarder verhaald worden.
-
frenkievee
Ook niet als als je, zoals hier, als derde partij tegen je wil kosten moet maken om iets te bewijzen?Guusje61 schreef:De kosten hiervoor kunnen echter niet op de deurwaarder verhaald worden.
In de brief van de VNR-NGC Deurwaarder/Incasso staat de opdrachtgever en mijn ex vermeldt. De brief is wel aan mij gericht, omdat zij deze informatie van de gemeente hebben ontvangen. Tijdens het telefonisch onderhoud (welke erg negatief werd) is mij duidelijk gemaakt, dat het om mijn dochters ging en niet om mijn ex-vriendin.
Ik heb het even opgezocht en het blijkt inderdaad dat kinderen tot 18 jaar gratis worden verzekerd in de basisverzekering. Zie deze link. Of het nu om een beugel of iets dergelijks betreft weet ik nu even niet. Ik ga morgen wel even bellen met die tandarts.
Ik heb het even opgezocht en het blijkt inderdaad dat kinderen tot 18 jaar gratis worden verzekerd in de basisverzekering. Zie deze link. Of het nu om een beugel of iets dergelijks betreft weet ik nu even niet. Ik ga morgen wel even bellen met die tandarts.
Volgens mij hoef jij die rekening niet te betalenGuusje61 schreef: De deurwaarder moet dan gewoon de kinderen dagvaarden, eventueel de ouders als degene die de verplichting verzorging en opvoeding hebben.
Jij bent niet de verzorger of opvoeder.
Maar ik snap nog steeds niet waarom ze jou aanschrijven,en waarom jij bewijs moet opsturen,na zoveel jaar,en het is al meer gebeurd
Guusje weet jij hoe dit zit?
Ik vind dit maar vreemd ,kan dit zomaar?
Ik heb gebelt met mijn ex en ik kreeg mijn jongste dochter aan lijn. Mijn ex wou mij niet spreken. Tijdens het gesprek heeft mijn dochter kunnen vertellen, dat zij niet bij die tandarts zit en ook niet mijn andere dochter. Het gesprek is beeindigd met een kutgevoel aan mijn kant. Nu blijft alleen die tandarts over, om dit te bevestigen of toe te lichten.
Bij de gemeente kan wel worden gezocht naar de ouders van het minderjarige kind maar niet hoe de gezagsregels vastgesteld zijn. Dus zolang de kinderen nog geen 21 jaar zijn kan dit te hooi en te gras blijven gebeuren.Guusje61 schreef: De deurwaarder moet dan gewoon de kinderen dagvaarden, eventueel de ouders als degene die de verplichting verzorging en opvoeding hebben.
Omdat het al eerder gebeurd is moet de tandarts en/of de deurwaarder weten dat TS geen zorgplicht meer heeft over de kinderen.
Ik zou een pittige maar toch vriendelijke brief sturen naar de deurwaarder en een kopie naar de tandarts dat de kosten moeten worden verhaald op de kinderen die 16 of ouder zijn en zelf aansprakelijk zijn voor hun medische handelingen.
En dat indien de dochters niet betalen zij zich moeten richten tot de ouder die verplicht is te voorzien in de kosten van verzorging en opvoeding, in casu de moeder dus.
Onder verwijzing naar de al eerder aangegeven wijziging in het gezag en onderhoud sinds 1994, waarvan de moeder, de dochters, vermoedelijk de tandarts en ook vermoedelijk de deurwaarder, al van op de hoogte zijn gesteld.
Eventueel kan je nog vermelden dat indien de tandarts opdracht geeft je te dagvaarden jij genoodzaakt bent extra kosten te maken die je ter zitting als tegenvordering zal indienen.
P.S. ziek zijn vertraagt antwoorden, ondertussen heeft TS contact gehad met ex. maar mn antwoord wil ik toch plaatsen.
Vreemd,je dochters niet bij die tandarts,blijft alleen je ex over.
Daar hoef jij toch niet voor te betalen.
Zit niets anders op om de tandarts te bellen en te vragen wie er door hem behandeld is.
Misschien weet Guusje wel wat je het beste kan doen
Daar hoef jij toch niet voor te betalen.
Zit niets anders op om de tandarts te bellen en te vragen wie er door hem behandeld is.
Misschien weet Guusje wel wat je het beste kan doen