LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat
Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat
Hallo mensen,
Mijn kentekenplaten zijn gestolen.
Maar voordat ik er achter kwam en aangifte heb gedaan was er mee getankt (zonder te betalen).
Volgens de incasso/deurwaarders sta ik niet in mijn recht en dien ik de boete te betalen.
Ik ben zelf n aar de tankstation gegaan om de videobeelden te bekijken.
Daarop is een andere persoon te zien met mijn kentekenplaat op zijn auto.
Heeft iemand hier ervaring mee of enige tips voor mij wat ik hiermee zou kunnen doen.
Alvast bedankt.
Mijn kentekenplaten zijn gestolen.
Maar voordat ik er achter kwam en aangifte heb gedaan was er mee getankt (zonder te betalen).
Volgens de incasso/deurwaarders sta ik niet in mijn recht en dien ik de boete te betalen.
Ik ben zelf n aar de tankstation gegaan om de videobeelden te bekijken.
Daarop is een andere persoon te zien met mijn kentekenplaat op zijn auto.
Heeft iemand hier ervaring mee of enige tips voor mij wat ik hiermee zou kunnen doen.
Alvast bedankt.
Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat
Als daar dan ook een ander merk/type auto te zien is hebt u helemaal niets te vrezen lijkt me.
Daarmee moet u de deurwaarder toch kunnen overtuigen.
Succes.
Daarmee moet u de deurwaarder toch kunnen overtuigen.
Succes.
reggie2
vindt dit leuk
-
Aangifte gedaan, vervangend kenteken en platen aangevraagd? Rechtsbijstandverzekering aanwezig?
Ander persoon is één, maar dat kan een (goede) bekende van u geweest zijn !
Maar er zal waarschijnlijk ook een andere merk, type en bouwjaar auto op de beelden te zien zijn.
En daar zult u mee aan de slag moeten, al moet de pomphouder daar wel in meegaan, want voor hem heeft dat geen enkel voordeel omdat hij in dat geval (waarschijnlijk) naar zijn geld kan fluiten.
Schakel in ieder geval uw rechtsbijstand in !!!
Kijk ook wat de politie, met behulp van de beschikbare beelden, voor u kan betekenen.
Kan de politie niets, dan zal het incassobureau met het sluitende bewijs moeten komen, alleen een kenteken is in dit geval denkelijk niet voldoende.
Als laatste zal de weg naar de rechtbank tot de mogelijkheden horen.
Laat uw nieuwe platen diefstal bestendig door uw garage monteren !!
Maar er zal waarschijnlijk ook een andere merk, type en bouwjaar auto op de beelden te zien zijn.
En daar zult u mee aan de slag moeten, al moet de pomphouder daar wel in meegaan, want voor hem heeft dat geen enkel voordeel omdat hij in dat geval (waarschijnlijk) naar zijn geld kan fluiten.
Schakel in ieder geval uw rechtsbijstand in !!!
Kijk ook wat de politie, met behulp van de beschikbare beelden, voor u kan betekenen.
Kan de politie niets, dan zal het incassobureau met het sluitende bewijs moeten komen, alleen een kenteken is in dit geval denkelijk niet voldoende.
Als laatste zal de weg naar de rechtbank tot de mogelijkheden horen.
Laat uw nieuwe platen diefstal bestendig door uw garage monteren !!
-
U heeft aangifte gedaan van diefstal van de platen. Niet de datum van aangifte maar de pleegdatum uit de aangifte is daarbij van belang. Zij moeten aantonen dat u het was, en kunnen dat moeilijk/niet obv die aangifte. Als ze mij (!!) zouden dagvaarden zou ik de uitspraak met vertrouwen tegemoet zien... Maar dat is mijn beleving dus wellicht misplaatst.
16again
vindt dit leuk
Geeft de deurwaarder ook een onderbouwing? Volgens mij heeft de derde een onrechtmatige daad gepleegd jegens het tankstation en jouw kenteken gestolen.
geen idee of dit zou kunnen. Een gerechtsdeurwaarder kan gegevens opvragen uit het kentekenregister van de RDW. Ik vraag mij af of de gerechtsdeurwaarder deze gegevens mag delen met de incassotak.
Daar heb je zeker een punt.
Maar als TS middels aangifte aantoont dat zijn kentekenplaten gestolen zijn, en deurwaarder/incassoburo blijft hem lastig vallen, dan lijkt me dat een spelletje blufpoker, dat ik normaal aan incassoburo toedicht.
Maar als TS middels aangifte aantoont dat zijn kentekenplaten gestolen zijn, en deurwaarder/incassoburo blijft hem lastig vallen, dan lijkt me dat een spelletje blufpoker, dat ik normaal aan incassoburo toedicht.
Maar een aangifte is toch nog geen bewijs?
Hij heeft pas na het delict aangifte gedaan. Hij verteld alleen dat hij niet de bestuurder was... een beetje dief steelt natuurlijk platen van een gelijke auto. Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn kentekenplaten, er bestaan anti diefstal schroeven,
Hij zal ook aangifte moeten doen wegens oplichting en ws is het het beste om zijn verlies te nemen en alsnog die benzine te betalen.
Zuur natuurlijk, maar dat hij niet de bestuurder was bewijst niks!
Zijn er niet speciale regels voor tankstations waarbij niet afgerekend wordt? Er staat mij iets van bij dat ze direct via deurwaarders mogen incasseren... MM?
Hij heeft pas na het delict aangifte gedaan. Hij verteld alleen dat hij niet de bestuurder was... een beetje dief steelt natuurlijk platen van een gelijke auto. Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn kentekenplaten, er bestaan anti diefstal schroeven,
Hij zal ook aangifte moeten doen wegens oplichting en ws is het het beste om zijn verlies te nemen en alsnog die benzine te betalen.
Zijn er niet speciale regels voor tankstations waarbij niet afgerekend wordt? Er staat mij iets van bij dat ze direct via deurwaarders mogen incasseren... MM?
Nee, maar het is de pomphouder die bewijzen moet leveren. TS heeft in ieder geval gemotiveerd aangegeven a) dat hij een overeenkomst heeft, b) dat hij het is geweest en c) zijn kenteken is gestolen. De cruciale vraag is of dit op kenteken mag incasseert mag worden. Ik vermoed van niet, maar kan er daarmee ook naast zitten.
Ik geloof inderdaad dat dit mag en op voorhand zie ik ook niet dat gegevens doorgegeven zijn. Het zal hier waarschijnlijk gaan om een deurwaarder die optreed als incassobureau.
Er is inderdaad jaren geleden een speciale regeling voor in het leven geroepen. Specifiek voor doorrijders hebben gerechtsdeurwaarders een aparte raadplegingsbevoegdheid op de RDW-database. De kentekens mogen gecheckt worden en de NAW-gegevens van de kentekenhouder mogen gebruikt worden voor de incassoprocedure.
Een beetje analoog aan sommige strafrechtelijke overtredingen: de kentekenhouder wordt verantwoordelijk gehouden, tenzij hij kan aantonen dat hij dat niet is. Omgekeerde bewijslast, dus.
En daar zit 'm de crux: een enkele aangifte bewijst niets. Hoe er in individuele gevallen geoordeeld zal worden, hangt vooral af van het totale feitencomplex en de bewijsmiddelen waar de pomphouder al dan niet over beschikt.
In deze casus verwacht ik voor de TS geen problemen.
Een beetje analoog aan sommige strafrechtelijke overtredingen: de kentekenhouder wordt verantwoordelijk gehouden, tenzij hij kan aantonen dat hij dat niet is. Omgekeerde bewijslast, dus.
En daar zit 'm de crux: een enkele aangifte bewijst niets. Hoe er in individuele gevallen geoordeeld zal worden, hangt vooral af van het totale feitencomplex en de bewijsmiddelen waar de pomphouder al dan niet over beschikt.
In deze casus verwacht ik voor de TS geen problemen.
Als de aangifte geen bewijs is, de beelden geen bewijs zijn, er een gelijke auto is (jouwe aanname), je gewoon weet dat je zelf niet de dader bent;Frantic2 schreef: ↑21 aug 2019 09:09Maar een aangifte is toch nog geen bewijs?
Hoe vaak was jij van plan dan je verlies te nemen? De tank zal zo wel weer leeg zijn.
Logisch dat je pas aangifte kan doen NADAT je platen gestolen zijn. Met die aangifte maak je aannemelijk dat je zelf niet betrokken bent bij diefstal van de brandstof.
En het is niet aannemelijk dat TS diefstal zelf in scene gezet heeft. Vervanging van kentekenplaten zal stuk duurder zijn dan de prijs van een volle benzine tank
-
Het is wel meer dan die platen. Je moet een vervangend kenteken aanvragen.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-gestolen
Zoals ik dat lees, behoudt je het oude kenteken, met daarin toegevoegd nieuwe duplicaatcode.
Zoals ik dat lees, behoudt je het oude kenteken, met daarin toegevoegd nieuwe duplicaatcode.
marnix
vindt dit leuk
ik vraag mij af wat de camerabeelden zeggen over merk en type auto. TS kan waarschijnlijk met getuigen aantonen waar hij op dat moment was. Wat dat betreft is het dan klaar.
Hij zal moeten aantonen dat zijn auto elders was.
-
Volgens mij bedoeld Frantic2 dat er aangifte is gedaan nadat er benzine is gestolen.16again schreef: ↑21 aug 2019 10:29Logisch dat je pas aangifte kan doen NADAT je platen gestolen zijn. Met die aangifte maak je aannemelijk dat je zelf niet betrokken bent bij diefstal van de brandstof.
En het is niet aannemelijk dat TS diefstal zelf in scene gezet heeft. Vervanging van kentekenplaten zal stuk duurder zijn dan de prijs van een volle benzine tank
(en een kentekenplaat kost ca. 12,50 per stuk, en je hebt er 2 nodig).