| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] had 20 euro openstaan op eem sportschool netjes opgezegt
had 20 euro openstaan op eem sportschool netjes opgezegt
had 20 euro open staan netjes op gezegt dat ik niet meer kon wegens omstandigheden
kreeg een mail terug dat ik nog 20 euro moet betalen oke
helemaal door me hoofd geschoten krijg nu 2 maanden later incasso binnnen of ik even 122,50 wil betalen vind dat wel een groot verschil
kan ik daar iets tegen doen en mag dat zo maar wel heb verder helemaal daarvoor niks gehoord dus gewoon in eens een incasso
groetjes haanio
kreeg een mail terug dat ik nog 20 euro moet betalen oke
helemaal door me hoofd geschoten krijg nu 2 maanden later incasso binnnen of ik even 122,50 wil betalen vind dat wel een groot verschil
kan ik daar iets tegen doen en mag dat zo maar wel heb verder helemaal daarvoor niks gehoord dus gewoon in eens een incasso
groetjes haanio
Re: had 20 euro openstaan op eem sportschool netjes opgezegt
de kosten mogen nooit hoger zijn dan het te betalen bedrag wettelijke rent van 15% bovenop het te betalen bedrag en verder niks betalen

okee dankje wel
-
Waterlelie
Heb je ook een overzicht gekregen waarop staat wat voor kosten ze in rekening brengen?? Tevens mag een incassobureau voor een vordering tot € 250,00 incl. rente een bedrag van € 37,00 excl. btw voor incassokosten in rekening brengen.
Zie: http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm
Zie: http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm
op die site staat zelfs de wettelijke rent van 6% en heb even voor je ingetikt en volgens de berekening die je kan doen op de site is de vordering veels te hoog en kan je om advies vragen

zoals ik al aangaf wettelijke incassokosten 15% over € 20,00 = € 3,00 en rente 6% = € 1,00 dus moet je maar € 24,00 betalen. Ik heb deze berekening zo gedaan op die site en daarmee werd aangegeven dat dit correct was

nou helemaal topppie ik ga er even achter aan en laat het even weten hoe het gaat dank jullie
-
LuctorEtEmergo
Beste Mar42,
Je gaat scheef voor wat betreft je berekening van de incassokosten, zie onderstaande link.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=33 ... wUid%5D=29
De incassokosten mogen maximaal € 37,00 ex BTW bedragen. Heeft de sportschool aangezegd dat ze hun vordering uit handen zouden geven aan een incassobureau? Hoeveel brieven hebben ze eigenlijk verstuurd? Als ze alleen die ene brief hebben verstuurd en voor het overige niets hebben aangezegd, zou ik alleen de hoofdsom rechtstreeks aan de sportschool voldoen.
Groet,
Luctor
Je gaat scheef voor wat betreft je berekening van de incassokosten, zie onderstaande link.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=33 ... wUid%5D=29
De incassokosten mogen maximaal € 37,00 ex BTW bedragen. Heeft de sportschool aangezegd dat ze hun vordering uit handen zouden geven aan een incassobureau? Hoeveel brieven hebben ze eigenlijk verstuurd? Als ze alleen die ene brief hebben verstuurd en voor het overige niets hebben aangezegd, zou ik alleen de hoofdsom rechtstreeks aan de sportschool voldoen.
Groet,
Luctor
als je kijkt op www.incassowatnu.nl staat daar heel wat anders en zoals het op die andere site staat is wat ze maximaal mogen vragen, en niet wat ze moeten vragen.
tevens staat er bij incassowatnu dat je ook advies en brieven kunt krijgen wat te doen als de incassokosten te hoog zijn berekend.

tevens staat er bij incassowatnu dat je ook advies en brieven kunt krijgen wat te doen als de incassokosten te hoog zijn berekend.
-
LuctorEtEmergo
Beste Mar42,
De kantonrechters hanteren de staffeltarieven zoals vermeld in de link. Bovendien zou ik eerder afgaan op rechtspraak.nl (de link die door waterlelie gepost is) dan op een site van een misschien wel obscuur adviesbureautje. Die hebben namelijk niet altijd de wijsheid in pacht
Je bent toevallig toch niet aan incassowatnu verbonden?
Groet,
Luctor
De kantonrechters hanteren de staffeltarieven zoals vermeld in de link. Bovendien zou ik eerder afgaan op rechtspraak.nl (de link die door waterlelie gepost is) dan op een site van een misschien wel obscuur adviesbureautje. Die hebben namelijk niet altijd de wijsheid in pacht
Je bent toevallig toch niet aan incassowatnu verbonden?
Groet,
Luctor
’s-Hertogenbosch 17-06-2009
Geachte heer de Haan,
Naar aanleiding van uw mail willen wij u verzoeken openstaand bedrag bij onze opdrachtgever te betalen of betaling over te maken.
Tevens dienen wij u erop te attenderen wanneer betaling niet op tijd ontvangen is uw dossier 82346 een incasso dossier zal zijn.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Debiteurenbeheer
Afdeling Aanmaning Service
Correspondentie:
Van Hoek & Partners Group B.V.
Postbus 3469
5203 DL 's-Hertogenbosch
(t) 073 642 90 26
(f) 073 642 88 75
(e) [email protected]
(i) http://www.vanhoek-partners.nl
Geachte heer de Haan,
Naar aanleiding van uw mail willen wij u verzoeken openstaand bedrag bij onze opdrachtgever te betalen of betaling over te maken.
Tevens dienen wij u erop te attenderen wanneer betaling niet op tijd ontvangen is uw dossier 82346 een incasso dossier zal zijn.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Debiteurenbeheer
Afdeling Aanmaning Service
Correspondentie:
Van Hoek & Partners Group B.V.
Postbus 3469
5203 DL 's-Hertogenbosch
(t) 073 642 90 26
(f) 073 642 88 75
(e) [email protected]
(i) http://www.vanhoek-partners.nl
-
stofzuigertje
Bij een onredelijk bedrag alleen die € 20,- over maken en niets meer laten horen behalve dat ze zich niet aan de regels houden en daarom hoeft U niets te betalen, bij een rechtszaak voor iets wat al betaald is en een te hoge claim is kans op vrijspraak zeer groot.
Zo leer je dit soort onzin incasso vorderingen wel af.
Zo leer je dit soort onzin incasso vorderingen wel af.
nee ik werk niet voor incassowatnu
maar ik weet dat de kosten nooit hoger mogen zijn dan het openstaande bedrag en volgens mijn inziens is het meer een indicatie wat rechtspraak geeft anders als je openstaand bedrag hebt van ik noem maar wat € 2,50 de kosten niet redelijk zijn als daarop € 37,00 gerekend word en ook nog eens btw over de € 37,00 berekend word.
en als je zoals ik aangaf redelijker wijs toepassing doet van 15% incassokosten en de wettelijke rente van 6% daarbij doet en de rest niet betaald je daar geen problemen mee krijgt en ook nooit meer wat hoort van ze.

maar ik weet dat de kosten nooit hoger mogen zijn dan het openstaande bedrag en volgens mijn inziens is het meer een indicatie wat rechtspraak geeft anders als je openstaand bedrag hebt van ik noem maar wat € 2,50 de kosten niet redelijk zijn als daarop € 37,00 gerekend word en ook nog eens btw over de € 37,00 berekend word.
en als je zoals ik aangaf redelijker wijs toepassing doet van 15% incassokosten en de wettelijke rente van 6% daarbij doet en de rest niet betaald je daar geen problemen mee krijgt en ook nooit meer wat hoort van ze.
ik heb nog even een berekening gedaan met het bedrag van € 250,00 kosten € 37,00 en rente 6% van € 250,00 = € 15,00 dan word aangegeven dat dit juist is, en dan lijkt het mij zoals vermeld op rechtspraak dat er staat maximaal € 37,00 en dit geld dan voor het bedrag van € 250,00 en niet vanaf € 0,00 tot € 250,00 mag er € 37,00 berekend worden, het moet wel redelijker wijs zijn vandaar dat er ook staat maximaal, en dit betekend dan volgens mij een indicatie wat berekend mag worden, dus volgens mij gewoon de berekening doen 15 % incassokosten en daarop de 6% wettelijke rente.
Maar zou het ook mis kunnen hebben en zou iemand daar duidelijkheid over moeten kunnen geven, er zitten immers genoeg mensen op dit forum die dat weten.
Ik zal de vraag eens neerleggen bij www.gratisadviseurs.nl en kijken wat hun daar op zeggen, dan krijgen we allemaal duidelijkheid

Maar zou het ook mis kunnen hebben en zou iemand daar duidelijkheid over moeten kunnen geven, er zitten immers genoeg mensen op dit forum die dat weten.
Ik zal de vraag eens neerleggen bij www.gratisadviseurs.nl en kijken wat hun daar op zeggen, dan krijgen we allemaal duidelijkheid
dit is het antwoord wat ik terug kreeg via de site www.gratisadviseurs.nl:
Heeft de oorspronkelijke schuldeiser al kosten toegevoegd
Veel leveranciers brengen in het herinnering/aanmanings traject zelf extra kosten in rekening, met namen als administratiekosten, aanmaankosten etc.
1. Er zijn pas extra kosten verschuldigd op het moment dat u in gebreke bent!
2. Wat voor naam deze kosten ook krijgen, ze vallen allemaal onder de incassokosten!
3. Er mogen geen incassokosten worden berekend over de kosten, maar alleen over de hoofdsom + wettelijke rente.
Is de juiste rente berekend
De wettelijke rente voor particulieren betreft sinds 1-1-2007 6% per jaar. Als een leverancier niet expliciet een ander percentage met u hebt afgesproken dan geldt de wettelijke rente. Leveranciers en incassobureau berekenen meestal de rente vanaf de vervaldatum van de factuur. Dit is niet toegestaan. Een particulier is pas verplicht om (wettelijke)rente te betalen op het moment dat hij in verzuim is!
Hoogte incassokosten bepalen
Ondanks dat een leverancier of incassobureau geen wettelijke limiet heeft betreffende de hoogte van de incassokosten, houden de Nederlandse rechters de staffel incassokosten, conform rapport voorwerk II aan, om een redelijke hoogte van e incassokosten te bepalen. Sommige “adviesmannen” op internet geven aan het dat incassobureaus hier wettelijk aangehouden zijn, dit is NIET waar! Een rechter zal in de meeste gevallen de genoemde staffel toepassen, maar mag hiervan afwijken. Hieronder de staffel incassokosten conform rapport voorwerk II:
Hoofdsom+rente Incassokosten excl BTW Incassokosten incl BTW
250,00 37,00 44,03
500,00 75,00 89,25
1.250,00 150,00 178,50
2.500,00 300,00 357,00
3.750,00 450,00 535,00
5.000,00 600,00 714,00
10.000,00 700,00 833,00
20.000,00 800,00 952,00
40.000,00 1.000,00 1.190,00
100.000,00 1.500,00 1.785,00
200.000,00 2.500,00 2.975,00
400.000,00 3.500,00 4.165,00
1.000.000,00 4.500,00 5.355,00
meer 5.500,00 6.545,00
BTW over incassokosten
Over de incassokosten mag bij de debiteur alleen BTW in rekening worden gebracht indien de schuldeiser niet BTW-plichtig is. De volgende schuldeisers zijn niet BTW-plichtig:
verhuurders;
onderwijsinstellingen;
banken;
verzekeringsmaatschappijen;
medische beroepen.
Wanneer de schuldeiser wel BTW-plichtig is kan de aan het incassobureau verschuldigde BTW worden verrekend. Bij de debiteur mag dan geen BTW in rekening worden gebracht.
Wanneer voor de schuldeiser het lage BTW-tarief van 6% geldt zoals bij waterbedrijven, dan kan de schuldeiser de aan het incassobureau verschuldigde BTW eveneens verrekenen. Dus ook dan mag er bij de debiteur geen BTW over de incassokosten berekend worden.
Het orspronkelijke artikel vindt je op mij website;
http://www.incassopedia.nl/hulp-bij-hoge-incassokosten/
Ik hoop je vraag zo volledig en duidelijk mogelijk te hebben beantwoord, zijn er nog vragen dan kun je me bereiken op [email protected]
Met hartelijke groet,
Incassopedia.nl
Heeft de oorspronkelijke schuldeiser al kosten toegevoegd
Veel leveranciers brengen in het herinnering/aanmanings traject zelf extra kosten in rekening, met namen als administratiekosten, aanmaankosten etc.
1. Er zijn pas extra kosten verschuldigd op het moment dat u in gebreke bent!
2. Wat voor naam deze kosten ook krijgen, ze vallen allemaal onder de incassokosten!
3. Er mogen geen incassokosten worden berekend over de kosten, maar alleen over de hoofdsom + wettelijke rente.
Is de juiste rente berekend
De wettelijke rente voor particulieren betreft sinds 1-1-2007 6% per jaar. Als een leverancier niet expliciet een ander percentage met u hebt afgesproken dan geldt de wettelijke rente. Leveranciers en incassobureau berekenen meestal de rente vanaf de vervaldatum van de factuur. Dit is niet toegestaan. Een particulier is pas verplicht om (wettelijke)rente te betalen op het moment dat hij in verzuim is!
Hoogte incassokosten bepalen
Ondanks dat een leverancier of incassobureau geen wettelijke limiet heeft betreffende de hoogte van de incassokosten, houden de Nederlandse rechters de staffel incassokosten, conform rapport voorwerk II aan, om een redelijke hoogte van e incassokosten te bepalen. Sommige “adviesmannen” op internet geven aan het dat incassobureaus hier wettelijk aangehouden zijn, dit is NIET waar! Een rechter zal in de meeste gevallen de genoemde staffel toepassen, maar mag hiervan afwijken. Hieronder de staffel incassokosten conform rapport voorwerk II:
Hoofdsom+rente Incassokosten excl BTW Incassokosten incl BTW
250,00 37,00 44,03
500,00 75,00 89,25
1.250,00 150,00 178,50
2.500,00 300,00 357,00
3.750,00 450,00 535,00
5.000,00 600,00 714,00
10.000,00 700,00 833,00
20.000,00 800,00 952,00
40.000,00 1.000,00 1.190,00
100.000,00 1.500,00 1.785,00
200.000,00 2.500,00 2.975,00
400.000,00 3.500,00 4.165,00
1.000.000,00 4.500,00 5.355,00
meer 5.500,00 6.545,00
BTW over incassokosten
Over de incassokosten mag bij de debiteur alleen BTW in rekening worden gebracht indien de schuldeiser niet BTW-plichtig is. De volgende schuldeisers zijn niet BTW-plichtig:
verhuurders;
onderwijsinstellingen;
banken;
verzekeringsmaatschappijen;
medische beroepen.
Wanneer de schuldeiser wel BTW-plichtig is kan de aan het incassobureau verschuldigde BTW worden verrekend. Bij de debiteur mag dan geen BTW in rekening worden gebracht.
Wanneer voor de schuldeiser het lage BTW-tarief van 6% geldt zoals bij waterbedrijven, dan kan de schuldeiser de aan het incassobureau verschuldigde BTW eveneens verrekenen. Dus ook dan mag er bij de debiteur geen BTW over de incassokosten berekend worden.
Het orspronkelijke artikel vindt je op mij website;
http://www.incassopedia.nl/hulp-bij-hoge-incassokosten/
Ik hoop je vraag zo volledig en duidelijk mogelijk te hebben beantwoord, zijn er nog vragen dan kun je me bereiken op [email protected]
Met hartelijke groet,
Incassopedia.nl
-
LuctorEtEmergo
Beste Mar,
Dan had ik dus gelijk
Groet,
Luctor
Dan had ik dus gelijk
Groet,
Luctor
Beste LuctorEtEmergo,
Yep jij hebt gelijk dit word door iedereen gehanteerd.
maar blijf het wel raar vinden dat mag toch

maar blijf het wel raar vinden dat mag toch