| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Heeft Intrum justitia mijn geld gestolen?
Heeft Intrum justitia mijn geld gestolen?
Onlangs ontving ik geheel terecht van Intrum Justitia tb.v. OVchipkaart een aanmaning van 60 euro voor het te laat betalen van mijn OVchip saldo. Dit bedrag had ik daarom direct overgemaakt naar Intrum Justitia.
Echter een week later schetse mijn verbazing dat ik die 60 euro per ongeluk dubbel had overgemaakt aan intrum justitia. Ik besloot daarom telefonisch contact op te nemen met I.J.
Intrum Justitia bevestigde mij dat het bedrag inderdaad dubbel was overgeboekt, maar dat het teveel betaalde bedrag a 60 euro niet aan mijn teruggeboekt kan worden, omdat ze die 60 euro hebben gebruikt voor een andere openstaande vordering van T-mobile welke al meer dan 5 jaar oud is en waar ik nog nooit van heb gehoord. Noch T-Mobile noch I.J. heeft hier ooit naar over gecommuniceerd. Naar mijn wetens is deze vordering verjaard zie hier(http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61) . En heeft I.J. het recht niet om deze vordering op te eisen, en al helemaal niet die 60 euro achter te houden. Wat kan ik het beste doen en sta ik in mijn recht?
Alvast bedankt!
Echter een week later schetse mijn verbazing dat ik die 60 euro per ongeluk dubbel had overgemaakt aan intrum justitia. Ik besloot daarom telefonisch contact op te nemen met I.J.
Intrum Justitia bevestigde mij dat het bedrag inderdaad dubbel was overgeboekt, maar dat het teveel betaalde bedrag a 60 euro niet aan mijn teruggeboekt kan worden, omdat ze die 60 euro hebben gebruikt voor een andere openstaande vordering van T-mobile welke al meer dan 5 jaar oud is en waar ik nog nooit van heb gehoord. Noch T-Mobile noch I.J. heeft hier ooit naar over gecommuniceerd. Naar mijn wetens is deze vordering verjaard zie hier(http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61) . En heeft I.J. het recht niet om deze vordering op te eisen, en al helemaal niet die 60 euro achter te houden. Wat kan ik het beste doen en sta ik in mijn recht?
Alvast bedankt!
-
sacredfour
Re: Heeft Intrum justitia mijn geld gestolen?
IJ kan dit natuurlijk doen, of het terecht is is een andere vraag. Ik ben bang dat je weinig kan doen. Je zou IJ kunnen vragen voor kopieën van alle documenten die betrekking hebben op deze andere vordering. Is deze niet gestuit, dan moet je verjaring claimen en de 60 euro terug eisen. Doen ze dit niet dan zal je ze moeten dagvaarden. IJ gaat er al vanuit dat je dit niet gaat doen voor 60 euro.
-
witte angora
Uit je eigen link:
Tenzij er nooit een schuld is geweest.
Verjaring betekent niet dat de schuld niet meer bestaat of wordt kwijt gescholden; je kunt er alleen niet meer op aangesproken. Nu je een bedrag hebt betaald, heb je het niet onverschuldigd betaald. Er is namelijk een schuld. Terugvordering is dus niet aan de orde.Wanneer de schuldeiser lange tijd geen actie onderneemt om de vordering te innen, zal na een bepaalde termijn de vordering verjaren. Verjaring heeft tot gevolg dat de schuldeiser de vordering niet meer kan afdwingen. Wel blijft er een soort van morele verplichting over, een natuurlijke verbintenis genoemd. Indien de debiteur ondanks verjaring toch betaalt, heeft hij niet onverschuldigd betaald en kan hij het niet terugvorderen.
Verjaring staat het recht om te verrekenen niet in de weg. Wanneer de schuldeiser ook iets verschuldigd is aan de debiteur dan mag hij de vordering ondanks verjaring verrekenen.
Tenzij er nooit een schuld is geweest.
Ik weet helemaal niets van deze schuld, naar mijn weten heb ik mijn facturen aan T-mobile altijd netjes betaald. Ik heb in al die jaren nooit een schrijven oid ontvangen. Die 60 euro was perongelijk overgemaakt. Volgens mij erken ik hiermee geen schuld toch.
-
sacredfour
Sorry witte angora maar dit is niet helemaal correct. De betaling die TS heeft gedaan was niet voor deze vordering. TS moet nu wel verjaring claimen als hij nog aanspraak op dit bedrag wil maken.
-
witte angora
Er is ook nog steeds een recht van verrekening. In de laatste zin van de quote wordt deze situatie niet genoemd, maar als het één mag, dan zal het ander ook mogen.
Tenzij er dus nooit een schuld is geweest.
Het is ook geen schulderkenning; het is, ingeval er een schuld is, een niet-onverschuldigde betaling.
Tenzij er dus nooit een schuld is geweest.
Het is ook geen schulderkenning; het is, ingeval er een schuld is, een niet-onverschuldigde betaling.
Maar een schuld die verjaard is mag toch niet worden verrekend? De verjaringstermijn van 5 jaar is namelijk ruimschoots overschreden. De schuldeiser heeft binnen het verjaringstermijn nooit acties (Stuiting) ondernomen.
-
witte angora
Lees je eigen link...
Dat heb ik gedaan...maar ik word er niet echt wijzer van vandaar mijn post;-)
Het dossier staat nog open bij IJ, dus staat het IJ vrij om de schuld in elk geval 60 euro kleiner te maken. En grote kans dat IJ met de claim voor die schuld bij t mobile komt.mac123 schreef:Maar een schuld die verjaard is mag toch niet worden verrekend? De verjaringstermijn van 5 jaar is namelijk ruimschoots overschreden. De schuldeiser heeft binnen het verjaringstermijn nooit acties (Stuiting) ondernomen.
Of de schuld verjaart is zal IJ dan moeten aantonen.
Het dossier kan wel open staan..maar als iets verjaard is mogen ze toch niet zomaar geld inhouden?? Ook ben ik helemaal nooit op de hoogte geweest van deze schuld:-(
Natuurlijk kunnen ze dat geld zomaar inhouden, de schuld is niet kwijtgescholden, verjaring wil alleen maar zeggen dat de schuld niet afdwingbaar kan worden geïnd. Een vrijwillige bijdrage (jouw dubbele betaling) kan altijd worden bijgeschreven als aflossing.mac123 schreef:Het dossier kan wel open staan..maar als iets verjaard is mogen ze toch niet zomaar geld inhouden?? Ook ben ik helemaal nooit op de hoogte geweest van deze schuld:-(
-
sacredfour
Mac123, stuur IJ de incassobrief(aangepast aan jouw omstandigheid) ,
http://www.schulden-vrij.info/index.php ... 789.0.html
voeg daaraan nog toe dat de vermeende vordering verjaard is en je betaling van 60 euro niet daarvoor bedoelt was. Een verjaarde vordering wordt pas wettelijk niet inbaar als de schuldenaar verjaring claimt. (en dit ook bewijsbaar is)
voeg daaraan nog toe dat de vermeende vordering verjaard is en je betaling van 60 euro niet daarvoor bedoelt was. Een verjaarde vordering wordt pas wettelijk niet inbaar als de schuldenaar verjaring claimt. (en dit ook bewijsbaar is)
Weer het zoveelste onzin advies. Jij denkt toch echt niet dat IJ terug gaat betalen? En als het verjaard is scheelt het de maatschappij weer 60 euro die niet op de maatschappij hoeven worden verhaald.
Onzinadvies. Niet inbaar is wettelijk niet hetzelfde als vervallen.sacredfour schreef:Mac123, stuur IJ de incassobrief(aangepast aan jouw omstandigheid) ,
In je eigen post lees ik dat het om de OV Chipkaart gaat, hoe zit het met dié facturen?mac123 schreef:Ik weet helemaal niets van deze schuld, naar mijn weten heb ik mijn facturen aan T-mobile altijd netjes betaald. Ik heb in al die jaren nooit een schrijven oid ontvangen. Die 60 euro was perongelijk overgemaakt. Volgens mij erken ik hiermee geen schuld toch.
Wat mij meer interesseert is hoe je het voor elkaar krijgt om PER ONGELUK twee keer hetzelfde bedrag te betalen...
mac123 schreef:Onlangs ontving ik geheel terecht van Intrum Justitia tb.v. OVchipkaart een aanmaning van 60 euro voor het te laat betalen van mijn OVchip saldo. Dit bedrag had ik daarom direct overgemaakt naar Intrum Justitia.
Alvast bedankt!
Je moet dan wel goed lezen!!!!
Wat is verjaring?
Wanneer de schuldeiser lange tijd geen actie onderneemt om de vordering te innen, zal na een bepaalde termijn de vordering verjaren. Verjaring heeft tot gevolg dat de schuldeiser de vordering niet meer kan afdwingen. Wel blijft er een soort van morele verplichting over, een natuurlijke verbintenis genoemd. Indien de debiteur ondanks verjaring toch betaalt, heeft hij niet onverschuldigd betaald en kan hij het niet terugvorderen.
Verjaring staat het recht om te verrekenen niet in de weg. Wanneer de schuldeiser ook iets verschuldigd is aan de debiteur dan mag hij de vordering ondanks verjaring verrekenen.
Tot 20 jaar zelfs na dato!
Gestolen.......Nee je hebt het zelf overgemaakt!
Zalang IJ niet aantoont dat er sprake geweest is van een openstaande oude (verjaarde...) vordering, blijft er m.i. sprake van een onverschuldigde betalingZita1 schreef: Wanneer de schuldeiser lange tijd geen actie onderneemt om de vordering te innen, zal na een bepaalde termijn de vordering verjaren. Verjaring heeft tot gevolg dat de schuldeiser de vordering niet meer kan afdwingen.