LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] help wat moet ik doen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
chan

help wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door chan »

Voor de verbouwing van mijn woning heb ik een klusbedrijf ingehuurd. Vanaf het begin problemen gehad. Telkens afspraken niet nakomen, dingen niet goed gedaan en zeggen dat hij kwam en dan zonder boodschap wegblijven. Op een gegeven moment was de maat vol en gezegt dat hij niet meer hoefde te komen. Ondanks dat de werkzaamheden niet goed waren gedaan of niet af. Toen ik hem belde om dit mede te delen zei hij: ok goed en legde de hoorn erop.

Weken niets van hem gehoord. Ineens kreeg ik een rekening.... hij rekent het volle bedrag!! Ik was niet van plan die te betalen zeker niet omdat ik allerlei anderen heb moeten laten komen om te herstellen. Ik heb zonder warm water en telefoon gezeten met twee heel jonge kinderen.

Nu heeft hij een deurwaarderskantoor op mij afgestuurd. Ik vraag me echt af kan dit zomaar? En wat moet ik nu doen?

Groet, Chan

Bor Komorovski

Re: help wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Je wil dus niet betalen op grond van het feit dat de klusser wanprestatie heeft gepleegd.

Erg lastig, in principe is contract namelijk contract en dien je gewoon te presteren. Je zal denk ik moeten kunnen aantonen dat je hem voldoende hebt aangemaand, waarna je hem in gebreke hebt gesteld met een redelijke termijn het alsnog goed te doen. Een ingebrekestelling is dus een soort laatste waarschuwing. Doe je dit niet dan is er dus geen verzuim en kan je dus in veel gevallen geen beroep doen op wanprestatie!

Als hij dan niet heeft voldaan is hij in verzuim (tenzij uit zijn gedrag is gebleken dat ingebrekestelling geen nut heeft of de wanprestatie toch niet meer goed te maken is, dan treedt verzuim meteen in). En pas bij verzuim kan je een overeenkomst ontbinden.

Je zget niet wat er gebeurt is en in hoeverre het werk niet goed of niet af is. Ook hoop ik dat je niet alleen maar mondeling met deze man hebt gecorrespondeerd. Dan sta je bewijstechnisch erg zwak als deze man alles gaat ontkennen. Schriftelijke aanmaningen en een ingebrekestelling met termijn zouden het beste zijn.

Een telefonisch "Je hoeft niet meer terug te komen" zal meestal niet genoeg zijn. En zelfs als de klusser dit toegeeft zal dit zonder ingebrekestelling niet voldoende zijn om verzuim te bewerkstelligen, zodat de klusser dus gewoon recht op betaling heeft. Natuurlijk zegt hij dan "ook goed", hij hoeft niks meer te doen maar krijgt wel betaald: wat wil een klusser nog meer?

Het is dus belangrijk al je correspondentie en aantekeningen bij te houden. Ik denk dat je het best rechtsbijstand of een advocaat in de arm kan nemen. Als je niks doet kan de klusser namelijk betaling afdwingen, en de materie bevat te veel haken en ogen om het zelf te doen.

Succes!

mr T.

Re: help wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door mr T. »

Nu heeft hij een deurwaarderskantoor op mij afgestuurd. Ik vraag me echt af kan dit zomaar? En wat moet ik nu doen?
Deurwaarder of incassobureau? Zijn vaak dezelfde mensen die in een andere hoedanigheid werken. Is wel van belang om duidelijk te krijgen wat de exacte juridische positie is.
Telkens afspraken niet nakomen, dingen niet goed gedaan en zeggen dat hij kwam en dan zonder boodschap wegblijven.
Hoe is dit soort zaken vastgelegd? Kunt u bewijzen dat zaken niet goed zijn gedaan? Zijn alle relevante afspraken schriftelijk vastgelegd?

Gesloten