Ik heb een tijdje geleden iets besteld bij een webwinkel. Bij keuze voor betaling heb ik gekozen voor betaling aan de deur.
Toen het pakje geleverd werd heeft mijn vrouw dit ontvangst genomen. Ze hoefde niet te betalen. Vreemd, maar ik dacht er zal wel een factuur komen. Niet dus. Twee maand later krijg ik een factuur met herinneringskosten van 17,50! Factuur bedroeg 18,05. Dus bijna een verdubbelling. Er stond in dat ondanks een herinnering ik niet betaald had. Ik heb geen herinnering gezien maar die kan in mijn spam folder zijn gekomen. Waar het mij om gaat, 17,50 herinneringskosten! Dat kan toch niet mogen?
In afwachting van uw reactie.
Grtx,
Barry
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Herinneringskosten
-
gravedigger
Re: Herinneringskosten
Wat zeggen de Algemene Voorwaarden daar over?
3. Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is de consument van rechtswege in verzuim; de consument is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt.
4. In geval van faillissement, surseance van betaling of curatele zijn de vorderingen van gebruiker en de verplichtingen van de consument jegens gebruiker onmiddellijk opeisbaar.
5. Gebruiker heeft het recht de door de consument gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
En, maar is nog niet van toepassing.
Artikel 14 Incassokosten
1. Is de consument in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de consument. Indien de consument in gebreke blijft in de tijdige voldoening van een geldsom, dan verbeurt hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het nog verschuldigde bedrag. Dit met een minimum van € 50,00.
4. In geval van faillissement, surseance van betaling of curatele zijn de vorderingen van gebruiker en de verplichtingen van de consument jegens gebruiker onmiddellijk opeisbaar.
5. Gebruiker heeft het recht de door de consument gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
En, maar is nog niet van toepassing.
Artikel 14 Incassokosten
1. Is de consument in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de consument. Indien de consument in gebreke blijft in de tijdige voldoening van een geldsom, dan verbeurt hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het nog verschuldigde bedrag. Dit met een minimum van € 50,00.
-
De Tegenpartij
elnbado, gewoon de hoofdsom (18,05) aan het bedrijf betalen, dan heb jij aan je verplichting voldaan.
Succes
Succes
Ja dat heb ik 14 dagen geleden al gedaan. Ze staan er echter op dat ik die 17,50 ook betaal. Uit de laatste mail:
Hierbij deel ik u dan ook mee dat indien het bedrag alsnog niet vóór 25 juli 2008
op onze bank is bijgeschreven wij de vordering uit handen geven aan een incassobureau.
Dat bedrag is dus die boete van 17,50
Hierbij deel ik u dan ook mee dat indien het bedrag alsnog niet vóór 25 juli 2008
op onze bank is bijgeschreven wij de vordering uit handen geven aan een incassobureau.
Dat bedrag is dus die boete van 17,50
-
De Tegenpartij
Niks van aantrekken, zodra een incassoburo hier mee komt vraag je de hoofdsom van de vordering op. Vervolgens bestrijdt je de vordering, er is geen incassoburo die voor dat soort bedragen naar de rechtbank stapt.
-
gravedigger
mail sturen en vragen op welke grond van de AV ze die 17,50 opeisen.
Overigens mag je ze er met nadruk op wijzen, dat ze zich niet aan de overeenkomst hebben gehouden om de goederen te versturen zonder contante afrekening. Het is dus geheel hun fout.
Overigens mag je ze er met nadruk op wijzen, dat ze zich niet aan de overeenkomst hebben gehouden om de goederen te versturen zonder contante afrekening. Het is dus geheel hun fout.