Bij een dierenwebshop heb ik een product van 15 euro besteld. Direct had ik het geld overgemaakt, maar omdat naam en rekeningnummer niet in overeenstemming waren, is de overboeking niet voltooid. Helaas had ik dat niet in de gaten. 1.5 maand later kreeeg ik een brief van een Nedincassa om binnen 9 dagen de kosten van het product en 15 euro administratiekosten over te maken naar de dierenwebshop. De dierenwebshop beweerd per e-mail een herinnering te hebben gestuurd. Deze heb ik nooit bewust ontvangen. Het zou mogelijk zijn dat deze onopgemerkt in mijn spam folder terecht is gekomen en na 3 dagen is verwijderd. Nu vroeg ik me het volgende af;
-Is het toegestaan een incassobureau in te schakelen zonder eerst een schriftelijke herinnering te sturen?
-En zo ja, weet iemand wat de regels zijn omtrent de hoogte van de administratiekosten?
Vriendelijke groeten, Geert
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] incasso administratiekosten zonder schriftelijke herinnering
-
Re: incasso administratiekosten zonder schriftelijke herinnering
Ik vind sowieso dat hier veel te snel een incassobureau is ingeschakeld.
Je zegt: onbewust in je spam-folder gekomen. Ja, dat is soms een probleem, email wordt soms snel als spam aangezien.
Ik had het trouwens wel netjes gevonden als die shop je eerst attent had gemaakt op het feit dat je nog niet hebt betaald.
Aan de andere kant: een betaling is pas compleet, wanneer je daar een bevestiging van hebt. Kun je aangeven waarom je niet in de gaten hebt gehad, dat de betaling nog niet rond was? Het volledig afronden van de betaling is jouw verantwoordelijkheid.
Je zegt: onbewust in je spam-folder gekomen. Ja, dat is soms een probleem, email wordt soms snel als spam aangezien.
Ik had het trouwens wel netjes gevonden als die shop je eerst attent had gemaakt op het feit dat je nog niet hebt betaald.
Aan de andere kant: een betaling is pas compleet, wanneer je daar een bevestiging van hebt. Kun je aangeven waarom je niet in de gaten hebt gehad, dat de betaling nog niet rond was? Het volledig afronden van de betaling is jouw verantwoordelijkheid.
De betaling was gedaan mbv bankgiro en op zich had ik ook geen betalingsbevestiging verwacht. Het is dus ook zeker mijn fout dat de betaling niet goed is verlopen. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Wat me alleen verbaast is dat de hulp van een incassobureau wordt ingeroepen, zonder dat de schuldeiser eerst schriftelijk (in dit geval) mij op de hoogte stelt. Ook lijken de administratiekosten wat aan de hoge kant, en om de consument te beschermen zou ik haast zeggen dat hier wel regels aan verbonden zijn.
Groeten Geert
Wat me alleen verbaast is dat de hulp van een incassobureau wordt ingeroepen, zonder dat de schuldeiser eerst schriftelijk (in dit geval) mij op de hoogte stelt. Ook lijken de administratiekosten wat aan de hoge kant, en om de consument te beschermen zou ik haast zeggen dat hier wel regels aan verbonden zijn.
Groeten Geert
Het probleem met schriftelijke herinneringen is het welles nietes spelletje dat vaak wordt gespeeld.
De eiser zegt het gestuurd te hebben en degene die zou moeten betalen zegt niks te hebben ontvangen. Veel bedrijven nemen om die reden niet meer de moeite schriftelijke herinneringen te sturen. Zij beroepen zich op de betalingsverplichting van de klant.
Neem contact met ze op en leg het uit. Betaal iig de hoofdsom. Als je geluk hebt worden de extra kosten ingetrokken.
De eiser zegt het gestuurd te hebben en degene die zou moeten betalen zegt niks te hebben ontvangen. Veel bedrijven nemen om die reden niet meer de moeite schriftelijke herinneringen te sturen. Zij beroepen zich op de betalingsverplichting van de klant.
Neem contact met ze op en leg het uit. Betaal iig de hoofdsom. Als je geluk hebt worden de extra kosten ingetrokken.