| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Incasso bij €1,11
Incasso bij €1,11
Hoi, ik heb vanmorgen een mail ontvangen van credifin Nederland met een incassorekening van €57,07 voor een bedrag wat ik nog open had staan bij Versio van €1,11. Ik heb hiervoor wel 2 mails van versio gehad maar die kwamen in mijn 'ongewenst' mailbox dus die heb ik pas gezien nadat ik vanmorgen die mails ben gaan zoeken. Ik was dat openstaande bedrag helemaal vergeten.
Ik vind een incassorekening van €57,07 voor een openstaand bedrag van €1,11 abnormaal veel.
Op andere sites zag ik dat 15% bovenop het bedrag van de boete reeel is, alleen is dit ongeveer 52%.
Dus mijn vraag is of dit bedrag reeel is?
Ik vind een incassorekening van €57,07 voor een openstaand bedrag van €1,11 abnormaal veel.
Op andere sites zag ik dat 15% bovenop het bedrag van de boete reeel is, alleen is dit ongeveer 52%.
Re: Incasso bij €1,11
Google (of zoek hier op het forum) op 'incassokosten'.
En reken die pricenten nog eens na, want het is veeeeeeeeel meer dan 52% hoor. Dit is boven de 5000% als je het uitrekent.Wapsie schreef:Hoi, ik heb vanmorgen een mail ontvangen van credifin Nederland met een incassorekening van €57,07 voor een bedrag wat ik nog open had staan bij Versio van €1,11. Ik heb hiervoor wel 2 mails van versio gehad maar die kwamen in mijn 'ongewenst' mailbox dus die heb ik pas gezien nadat ik vanmorgen die mails ben gaan zoeken. Ik was dat openstaande bedrag helemaal vergeten.
Anyway, kijk eens op deze site:
http://www.incassokosten.com/I4.htm is gewoon simpel te vinden met google
Hier staan ook voorbeeldbrieven die je kan gebruiken om bezwaar aan te tekenen, echter valt het bedrag nog wel in de buurt van de normen die kantonrechters aanhouden voor dit soort bedragen, van 1 tot 250 euro, 37 euro ex btw, dus zeg maar 45 inc btw, tel daar eventuele aanmaningskosten bij op, wettelijke rente, komt het aardig in de buurt.
maar, ik heb geen aanmaning gekregen, de rente op 1,11 is 2 cent.
en inderdaad het is ongeveer 5200%
Volgens mij is dat best een onredelijk percentage.
en inderdaad het is ongeveer 5200%
Volgens mij is dat best een onredelijk percentage.
Tja, dan kom ik dus op een te hoge incasso uit, stel hen hiervan schriftelijk op de hoogte, geef aan dat je de oorspronkelijke betaling alsnog wilt doen, maar dat de incassokosten buitensporig hoog zijn. Niet zozeer omdat het maar 1 euro is, maar vanwege die tabel welke gehanteerd wordt door de kantonrechters.
-
MAXIEM
Wapsie
Mogen incassokosten hoger zijn dan de hoofdsom?
Het antwoord op deze vraag is JA!
Veelal (onder meer in rapport Voorwerk II) en ook in het thans in behandeling zijnde wetsvoorstel omtrent incassokosten is een minimum bedrag voor deze incassokosten vastgesteld. Conform rapport Voorwerk is dit een bedrag van EUR 37,00 exclusief BTW (44,03 euro inclusief BTW). Als er dus sprake is van een lage hoofdsom, dan kan het dus zo zijn dat de incassokosten (véél) hoger zijn dan de hoofdsom.
Het in % uitrekenen, is een onzinnige redenering. Het gaat er om, dat je een schuld hebt en dat het incassoburo kosten in rekening mag brengen tot een bedrag van 44,03 euro in dit geval. Het te vorderen bedrag had dus kunnen zijn: € 45,14. Maar .................Voorwerk II hoeft (nog) niet gevolgd te worden. Er mag meer in rekening worden gebracht.
Maxiem.
Aanvullende informatie:
(regeling tot 1-7-2012)
http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... engen_.htm
Mogen incassokosten hoger zijn dan de hoofdsom?
Het antwoord op deze vraag is JA!
Veelal (onder meer in rapport Voorwerk II) en ook in het thans in behandeling zijnde wetsvoorstel omtrent incassokosten is een minimum bedrag voor deze incassokosten vastgesteld. Conform rapport Voorwerk is dit een bedrag van EUR 37,00 exclusief BTW (44,03 euro inclusief BTW). Als er dus sprake is van een lage hoofdsom, dan kan het dus zo zijn dat de incassokosten (véél) hoger zijn dan de hoofdsom.
Het in % uitrekenen, is een onzinnige redenering. Het gaat er om, dat je een schuld hebt en dat het incassoburo kosten in rekening mag brengen tot een bedrag van 44,03 euro in dit geval. Het te vorderen bedrag had dus kunnen zijn: € 45,14. Maar .................Voorwerk II hoeft (nog) niet gevolgd te worden. Er mag meer in rekening worden gebracht.
Maxiem.
Aanvullende informatie:
(regeling tot 1-7-2012)
http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... engen_.htm
Ja, 15% is reëel maar er geld nu een ondergrens van 37 euro en over enkele maanden gaat dit om hoog naar 40 euro.Wapsie schreef:Op andere sites zag ik dat 15% bovenop het bedrag van de boete reeel is, alleen is dit ongeveer 52%.
Het maximum bedrag is 37 euro, omdat Versio een webhoster is en webhosters BTW-plichtig zijn.MAXIEM schreef:Het in % uitrekenen, is een onzinnige redenering. Het gaat er om, dat je een schuld hebt en dat het incassoburo kosten in rekening mag brengen tot een bedrag van 44,03 euro in dit geval.
die 37 euro is wat ik lees ex btw, en ts heeft met versio niet meer van doen, zij hebben de incasso uit handen gegeven aan credifin, een btw-plichtig bedrijf.alfatrion schreef:Het maximum bedrag is 37 euro, omdat Versio een webhoster is en webhosters BTW-plichtig zijn.
Laatst gewijzigd door berndv op 15 mei 2012 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
rozemarijntje
wij hebben het ,nou ik denk?14 jr geleden gehad,ging om 3 gulden en nog iets..
je had toen nog internet van planet internet of iets?en dat was geloof ik 3,95
was iets misgegaan?nooit geweten..opgemerkt,rekening gehad of iets?
incasso...ff 40 gulden erbij..op 3.95
betaald want je schrikt je de...ik hou er helemaal niet van.
maar man toen flinke mail geschreven,van voor 3,95 ga ik niet op een herinnering wachten??dat betaal je gewoon?dus iets mis gegaan bij jullie aangezien ik van niks weet...nou goed heel verhaal,boos natuurlijk..
kregen mail terug toen,sorry...
en als het geld binnen was werd het terug gestort....gebeurde ook!
je schrikt je de....van een incasso...mafferds...bleek dus ook nog niet eens een fout bij ons te zitten,alle afschriften nagekeken,alles gewoon betaald...
maar goed kreeg het terug...maar...op 3,95!
je had toen nog internet van planet internet of iets?en dat was geloof ik 3,95
was iets misgegaan?nooit geweten..opgemerkt,rekening gehad of iets?
incasso...ff 40 gulden erbij..op 3.95
betaald want je schrikt je de...ik hou er helemaal niet van.
maar man toen flinke mail geschreven,van voor 3,95 ga ik niet op een herinnering wachten??dat betaal je gewoon?dus iets mis gegaan bij jullie aangezien ik van niks weet...nou goed heel verhaal,boos natuurlijk..
kregen mail terug toen,sorry...
en als het geld binnen was werd het terug gestort....gebeurde ook!
je schrikt je de....van een incasso...mafferds...bleek dus ook nog niet eens een fout bij ons te zitten,alle afschriften nagekeken,alles gewoon betaald...
maar goed kreeg het terug...maar...op 3,95!
Ja 37 euro is ex BTW, maar Versio is de schuldeiser. Dat zij het innen van deze claim hebben uitbesteed maakt dat niet anders.berndv schreef:die 37 euro is wat ik lees ex btw, en ts heeft met versio niet meer van doen, zij hebben de incasso uit handen gegeven aan credifin, een btw-plichtig bedrijf.
Zoals alfatrion al aangeeft: als een schuldeiser btw-plichtig is, is de BTW niet aan te merken als 'vermogensschade', ze kunnen die immers verrekenen met aan hen betaalde btw. Het juiste bedrag aan incassokosten is dus inderdaad €37.alfatrion schreef:Ja 37 euro is ex BTW, maar Versio is de schuldeiser. Dat zij het innen van deze claim hebben uitbesteed maakt dat niet anders.berndv schreef:die 37 euro is wat ik lees ex btw, en ts heeft met versio niet meer van doen, zij hebben de incasso uit handen gegeven aan credifin, een btw-plichtig bedrijf.